مذاکره مجدد بین سودان و سودان جنوبی بر سر توافق نفتی


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir/) به نقل از خبرگزاری فرانسه از جوبا، سودان جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد بار...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از جوبا، سودان جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد بار دیگر درباره توافق نفتی با سودان گفتگو خواهد کرد. سودان جنوبی قادر به پرداخت سه میلیارد دلار به سودان تا ماه دسامبر نیست. سودان جنوبی بعد از جدایی از سودان در سال ۲۰۱۱ میلادی متعهد به پرداخت این مبلغ به خارطوم به عنوان غرامت شده بود.
سودان جنوبی و سودان در سال ۲۰۱۲ میلادی توافقی را امضاء کردند که بر اساس آن، جوبا متعهد شد این مبلغ را بعد از رسیدن به استقلال به خارطوم بپردازد. سودان جنوبی بعد از جدایی به ۷۰ درصد منابع نفتی که تا آن زمان در اختیار سودان بود، تسلط پیدا کرد.
اوو دانیل چوآنگ (Awou Daniel Chuang)، وزیر نفت سودان جنوبی، گفت که کشورش مبلغ ۲.۴ میلیارد دلار را تا امروز به خارطوم پرداخت کرده است، ولی قادر نیست ۶۰۰ میلیون دلار باقی مانده را تا ماه دسامبر پرداخت کند.
وی افزود: «با نزدیک شدن به پایان مهلت توافق، ما باید مهلت آن را تمدید کنیم، زیرا باید مبنای حقوقی برای پرداخت با تأخیر وجود داشته باشد».
به گفته وزیر نفت سودان جنوبی، گفتگو‌ها برای تمدید تاریخ توافق اواخر ماه اکتبر شروع خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه