یمن باتلاق هر نیروی متجاوز است


یمن باتلاق هر نیروی متجاوز است

قم – ایرنا – سفیر سابق ایران دریمن با تاکید بر اینکه یمن باتلاق هر نیروی متجاوز است، افزود: تمام کشورهایی که طی قرن های گذشته اقدام به حمله به یمن کرده اند، نتوانسته اند در این کشور موفق به پیروزی شده و درنهایت مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

اصغر قریشی عصر دوشنبه در نشست علمی تحولات یمن در و تاثیر آن بر مناسبات منطقه ای درتالار گفت و گوی دانشگاه مفید قم، با اشاره به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو از سوی ارتش یمن و غافلگیری زمینی انصارالله افزود: ضربات سنگین به و عقب نشینی سران سرکش این رژیم و آمادگی برای مذاکره و ابراز تمایل برای گفت و گو با ایران نشان داد که یمن دندان های سرکشی عربستان را کشیده است.

وی ادامه داد: با فرض ایجاد آتش بس در یمن، به دلیل اختلاف‌های شدید داخلی، عدم پذیرش حاکمیت انصارالله توسط عربستان و تحولات جنوبی این کشور، این موضوع به سادگی پایان نخواهد یافت.

وی، با اشاره به گرایش‌های مختلف زیدیه گفت: زیدیه گرایش های مختلفی دارد که انصارالله یمن دارای گرایش جاروبی است که این گرایش در بین گرایش های زیدی نزدیکترین اعتقادات را به شیعه اثنا عشری دارد.

سفیر سابق ایران در یمن گفت: با شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران، عربستان نگران گسترش جمهوری خواهی در منطقه و درگیر شدن دامن عربستان به انقلاب بود به همین دلیل آل سعود با هزینه بسیار سنگین و ایجاد مدارس مختلف مذهبی تفکرات وهابی را در یمن گسترش داد.

وی ادامه داد: زمانی که منصور هادی به سمت جنوب فرار کرد، انصار الله به سمت جنوب حرکت کرد و برای مدتی عدن نیز در اختیار گرفت و این موجب شد تا آمریکا به دلیل اهمیت باب المندب و دریای سرخ، نگران قدرت گرفتن انصارالله در یمن شود.

وی باب المندب را از جمله چند تنگه مهم دنیا دانست و گفت: روزانه بیش از پنج میلیون بشکه نفت از تنگه باب المندب عبور می کند که این موجب شده تا این تنگه دارای موقعیت بسیار مهم جغرافیایی و مورد توجه قدرت های مختلف باشد.

قریشی، با اشاره به تدوین سه سند مرجع درحوزه یمن افزود: سند ابتکار خلیج فارس درمورد برکناری علی عبدالله صالح، سند گفت و گوی ملی با ۳۵۰ صفحه دارای قانون اساسی و تقسیم یمن به ۶ ایالت و همچنین قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل که به شدت بر ضد انصارالله است، سه سندی است که در تمام گفت و گو ها مبنای مذاکرات بوده است.

سفیر سابق ایران در یمن با اشاره به آخرین تحولات یمن اظهار داشت: مذاکرات جدید با حضور نماینده ویژه سازمان ملل، انصارالله و طرف های مختلف در حال شکل گیری است که این نشان می‌دهد که در این مذاکرات، به دنبال فرمول جدید هستند که خارج از سه سند مرجع است.

وی تاکید کرد: طی سال های اخیر منصور هادی این سه سند مرجع را مبنای گفت و گو قرار داده بود که تغییر مبنای مذاکرات از این سندها در روزهای اخیر بسیار حائز اهمیت است.

قریشی، اوضاع یمن را بسیار آشفته دانست و گفت: امارات و عربستان اهداف متفاوتی برای جنگ در یمن دارند و این باعث شده تا با گذشت چند سال از شروع جنگ یمن ، اختلاف میان این دو کشور به شدت افزایش یابد.

سفیر سابق ایران در یمن، با بیان اینکه امارات به دنبال در اختیار قرار گرفتن عدن است گفت: عدن ظرفیت تبدیل به رقیبی برای دبی را دارد و امارات با تجزیه یمن به دنبالاین موضوع و همچنین تسلط بر تنگه باب المندب است.

وی خصومت عربستان با ایران را ریشه ای دانست و گفت: وهابی ها و آل سعود از زمانی که دولت تشکیل دادند بزرگترین دشمنی را با شیعیان داشته اند.

قریشی، با بیان اینکه حمایت ازمستضعفان عالم شعار و راهبرد انقلاب اسلامی است، افزود: علی عبدالله صالح پس از چراغ سبز آمریکا، با انصارالله اعلام جنگ کرد و جنایت‌های مختلف را در این کشور رقم زد.

وی تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که انصارالله توسط جمهوری اسلامی ایجاد و یا به تحریک ایران قیام نکرده است بلکه انصارالله خود جریانی ریشه ای و تاریخی در یمن است.

قریشی، با اشاره به اقدام امارات برای مقابله با نیروهای منصور هادی در جنوب یمن، گفت: امارات با تسخیر عدن، ادعای دفاع از منصور هادی و همچنین قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل علیه انصارالله را نابود کرد.

وی سابقه تاریخی ایران و یمن را قبل از اسلام دانست و ادامه داد: حکومت زیدی در سال ۲۸۰ هجری قمری در صعده یمن شکل گرفته و بیش از یک هزار سال بر آن حکومت داشته و رابطه زیدی های ایران و یمن به بیش از یک هزار سال است.

قریشی، با بیان اینکه جامعه یمن بسیار سنتی است، گفت: یمنی ها میراث فرهنگی شیعه، اسماعیلیه، اهل سنت و زیدیه ایران را حفظ کرده اند و این ویژگی فرهنگی در هیاهوی جنجال های سیاسی مورد غفلت قرار گرفته است.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس