تکمیل چرخه تولید گوشت ارزان


تکمیل چرخه تولید گوشت ارزان

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان از طرح توسعه پرورش شتر در شرق کشور خبر داد

تکمیل چرخه تولید گوشت ارزانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما از روابط عمومی بنیاد مستضعفان ، مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری این بنیاد از طرح توسعه پرورش شتر در شرق کشور خبر داد و گفت: با تامین علوفه لازم از طریق کشت خارشتر، زنجیره تولید گوشت ارزان قیمت در مناطق شرقی کشور کامل می‌شود.
آقای عظیم رجائی با اشاره به مزایای پرورش شتر برای تامین نیاز مردم به گوشت، افزود: گوشت شتر به نسبت سایر دام‌ها از قیمت پایین‌تر و ارزش غذایی بالاتری برخوردار است به همین دلیل بنیاد مستضعفان طرح بزرگ پرورش شتر در شرق کشور را آغاز کرده است.
وی تامین علوفه مورد نیاز را مهمترین چالش در پرورش دام به ویژه پرورش شتر در شرق کشور دانست و گفت:: با مطالعاتی که از سال ۹۶ در بنیاد مستضعفان آغاز شد به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم علوفه لازم برای پرورش شتر در شرق کشور را تامین کنیم؛ یک زنجیره تولید کامل در این منطقه قابل شکل‌گیری است.
آقای رجائی با اشاره به اجرای طرح توسعه کشت خارشتر در یک شرکت کشت و صنعت وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: خارشتر یکی از مجموعه گیاهانی است که غذای طبیعی شتر را تشکیل می‌دهد و از سوی دیگر می‌تواند در بدترین شرایط دوام بیاورد، از فرسایش خاک جلوگیری کند و پرورش آن نیاز به تامین آب چندانی ندارد.
وی با بیان اینکه ویژگی‌های خارشتر با اقلیم مناطق وسیعی از شرق و مرکز کشور همخوانی دارد افزود: همین مساله کشت آن را برای تامین خوراک گله‌های شتر کاملا به صرفه می‌کند.
آقای رجائی با تاکید بر اهداف طرح‌های اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان در شرق کشور گفت : در حال حاضر کشت خارشتر در سطح ۲۳۰ هکتار از مزارع در مناطق محروم مرزی آغاز شده است که تکمیل آن نه‌ تنها به خودکفایی تولید گوشت در کشور کمک می‌کند؛ بلکه نقش به‌سزایی در محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در این مناطق دارد.
مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان با اشاره به دیگر مزیت‌های کشت خارشتر در شرق کشور تاکید کرد: به ازای هر ۲۰ کلونی زنبور عسل از هر هکتار مزرعه خارشتر، به طور متوسط ۲۰۰ کیلوگرم عسل در سال به دست می‌آید؛ همچنین از هر چهار کیلوگرم علوفه خشک خارشتر در مرحله تولید بذر ۳۰ لیتر عرق با ارزش خارشتر حاصل می‌شود که این ویژگی‌ها می‌تواند توجیه اقتصادی خوبی برای تولید این محصول با توجه به ویژگی‌های اقلیمی ایران باشد.
وی انتقال تجربیات بنیاد به روستاییان و دامداران محلی در زمینه کشت خارشتر و پرورش شتر را ضروری خواند و گفت: در مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که تامین نشدن علوفه مهمترین عامل استقبال نکردن دامداران در خراسان جنوبی از پرورش شتر در سال‌های اخیر بوده است.
آقای رجائی افزود : با این روش نه تنها توانستیم از زمین‌های بایر و شور شرق کشور محصول با ارزش برداشت کنیم بلکه در آینده نه‌چندان دور با گسترش شترداری در خراسان جنوبی چرخه تامین گوشت ارزان قیمت رشد بی‌سابقه و قابل توجهی می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت