اخلال در نظام اقتصادی از طریق قاچاق و پرداخت رشوه از اتهامات متهمان است 


اخلال در نظام اقتصادی از طریق قاچاق و پرداخت رشوه از اتهامات متهمان است 

تهران- ایرنا- قاضی رسیدگی کننده به پرونده گروه عظام گفت: اتهام متهم ردیف سوم مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان و همچنین معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و پرداخت رشوه است.

چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده گروه عظام به مدیریت عباس ایروانی در شعبه چهارم ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی امروز دوشنبه به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

مرتضی روغنی ها متهم ردیف سوم این پرونده در این جلسه ضمن دفاع از خود به بیان مطالبی درباره اتهامات مطرح شده در کیفرخواست پرداخت و گفت: پرداخت دو قطعه نیم سکه به قنبر حسین پور برای تسریع در دریافت مجوزها بوده که به عنوان هدیه به خود او داده شده است.

وی درباره تحویل دو نیم سکه به حسین پور اظهار داشت: قنبر حسین‌پور از کارمندان واحد لجستیک نبود و دادن دو نیم سکه به او برای تسریع در دریافت مجوزها صورت گرفته است. البته وی صبح و شب خود را برای این کار می گذاشت و میزان واردات قطعات ما بالا بود.
روغنی ها درباره پرداخت ۱۰ سکه به شیرزاد گفت: این سکه ها نیز برای خود شیرزاد فرستاده می شد و فردای آن روز نماینده وی در دو مرحله پنج سکه را تحویل گرفت.
وی افزود: شرکت های ترخیص کار به جهت فعالیت های خود نق می زنند که یک و دو دهم درصد برای آنان کافی نیست و بنده باید در این دو مورد بگویم که این پرداخت ها به عنوان حق العمل کاری بوده که خودشان برداشت می کردند.
روغنی ها اتهام معاونت در پرداخت رشوه را نیز رد کرد و گفت: ارزیابی و انتخاب ترخیص کاران توسط گمرک صورت می گیرد و من نقشی در این فرایند نداشتم و حتی از وجود مهر تقلبی در نزد یکی از ترخیص کاران بی خبر بودم. من اولین بار مهر تقلبی را در اطاق بازجویی دیدم.
وی اساس پرداخت ها را بر مبنای توافق و همچنین قراردادی دانست که به عنوان حق العمل کاری با ترخیص کاران منعقد می شد و اظهار داشت: من هیچگاه نگفتم که رشوه پرداخت شود و من فقط صورت حساب های اولیه را تایید می کردم.
این متهم اضافه کرد: عنوان سایر هزینه ها در بسیاری از فاکتورهای شرکت ها و موسسات وجود دارد که پذیرش یا عدم پذیرش آن به عهده بنده نبوده است و بنده به هیچ یک از افراد شرکت سازه پویش یا ترخیص کاران پیشنهاد رشوه نداده ام.
وی همچنین اظهار داشت: همه پیش فاکتورها از سوی واحد خارجی توسط بازرگانی دریافت می شد و در اختیار ترخیص کاران قرار می گرفت و من هیچ تاییدی بر روی فاکتورها نداشتم و هیچ ثبت سفارشی را تایید نکردم.

متهمی با مدرک دکترا از فرانسه

قاضی صلواتی اتهام روغنی ها را مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان و همچنین معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و پرداخت رشوه اعلام کرد و این متهم با بیان این که متولد سال ۵۵ و دارای مدرک دکتری در رشته کسب و کار و بازرگانی بین المللی از دانشگاه لیون فرانسه است، خود را فاقد سابقه کیفری معرفی کرد.

وی اظهار داشت‌: از اواسط سال ۹۵ تا اواخر سال ۹۶ به عنوان معاون لجستیک در امور برق و الکترونیک در شرکت سازه پویش فعالیت می کردم و از اواخر سال ۹۶ مسئولیت معاونت بین المللی هلدینگ عظام را به عهده گرفته ام.
این متهم با بیان فعالیت های خود در عرصه صنعت و امور بازرگانی اعلام کرد: با توجه به تسلطی که بر زبان های انگلیسی و فرانسه دارم، در مدتی که در زندان بودم، دو هزار نفر ساعت آموزش زبان های انگلیسی و فرانسه داشتم و خودم نیز به عنوان هنرجوی خط نستعلیق توانستم در زندان به این هنر بپردازم و به عنوان هنرجوی ممتاز خوشنویسی مدرک بگیرم.
این متهم با اشاره به این که از ۲۳ سالگی با شرکت های خارجی در زمینه تجارت به گفت و گو نشسته و در سال های اخیر فعالیت های چشمگیری در اشتغال افراد داشته با طرح ایرادهایی به کیفرخواست، خواستار رعایت اصل بی طرفی در رسیدگی ها شد و گفت: تمام فعالیت های مثبت من در راستای توسعه صنعت قطعه سازی خودرو بوده در حالی که به عنوان قاچاق و جعل اسناد متهم می شوم.

روغنی ها گفت: در کیفرخواست ۶ اتهام به من وارد شده که اولین اتهام، مشارکت در قاچاق سازمان یافته است در حالی که طبق چارت سازمانی، بنده فقط در امور بین الملل مسئولیت داشتم که وظیفه مذاکره و تنظیم قراردادها را به عهده داشتم و من معاون لجستیک برق و الکترونیک شرکت سازه پویش بودم نه گروه عظام.
وی افزود: از ۳۸۰ میلیارد تومان مطرح شده مبلغ ۱۵۸ میلیارد تومان مربوط به سایر قطعات الکترونیک بوده که ربطی به قطعات مربوط به سوخت نداشته است.
این متهم با قرائت نامه گمرک که برای محموله توفیقی به پلیس قزوین نوشته شده بود، اعلام کرد: ۵۲ پالت از قطعات موتور با رعایت تشریفات گمرکی و از محل وزات صمت ترخیص شده است.
وی میزان حقوق ورودی برای اجزای آلایندگی را ۵ درصد عنوان کرد و خواستار بررسی نامه ها از سوی کارشناس گمرک شد ولی افزود: گمرک تمام پرونده های وارداتی سازه پویش را مجددا در سال های ۹۶ و ۹۷ مورد بررسی قرار داده است.
روغنی ها درباره ۱۵ میلیارد تومان کسر دریافتی گمرک اظهار داشت: گمرک مجددا از صمت استعلام کرد که در نتیجه مشخص شد حدود و هفت و نیم میلیارد تومان مورد پذیرش گمرک قرار گرفت و بقیه آن همچنان در مرحله بررسی در گمرک است که محل اختلاف نیز همان موتورهای ای ام سی است و بر همین اساس اولین اتهام بنده منتفی است.
وی درباره توقیف دو محموله سازه پویش در قزوین و فرودگاه امام(ره) و همچنین تماس تلفنی یکی از ترخیص کاران برای بنزین سوز کردن برخی محموله ها توضیحاتی داد و تاکید کرد: اظهارنامه ها تا سال ۹۴ توسط گمرک صورت می گرفت و از آن زمان به دیجیتالی تبدیل شد و امکان دست بردن در آن ممکن نیست و کسی هم نمی داند کارشناس آن چه کسی است.
این متهم امکان جعل هزار و ۶۵۹ سند از سال ۹۴ را رد کرد و ضمن رد اتهام جعل خواستار ارائه نظر کارشناسی از سوی گمرک شد.
روغنی ها مشارکت در فراری دادن حامد خاتمی متهم دیگر این پرونده را قبول نکرد و با استناد به ماده ۵۵۳ قانون مجازات اسلامی گفت: یکی از شرایط فراری دادن عبارت است از مخفی کردن متهم در حالی که من طی تماس خاتمی پور به وی گفتم که قرار است از بازرسی گمرک برای بررسی مجدد به دفتر او بیایند و خاتمی پور نیز اظهار داشت که قرار است از شهرداری نیز به دفترش بروند.
وی افزود: عمل بنده جزو هیچ یک از بندهای ماده ۵۵۳ نیست. چون وی نه متهم بود و نه مجرم و همچنین کسانی که قرار بوده به دیدار وی بروند جزو ضابطان نبودند. بنابر این عنصر مادی جرم فراری دادن وجود ندارد.
این متهم با استناد به ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی درباره جعل توضیحاتی داد و اعلام کرد: ساختن نوشته یا سند بدون اجازه صاحب آن در اینجا معنا ندارد. چون پیش فاکتورها توسط شرکت های خارجی تنظیم می شد و به گروه عظام تحویل داده می شد.
وی اضافه کرد: با توجه به این که طی سال های ۹۵ تا ۹۷ بیش از ۳۷۵ میلیارد ریال بابت حقوق گمرکی و ۴۷۰ میلیارد ریال بابت ارزش افزوده و در مجموع ۸۴۵ میلیارد ریال از سوی سازه پویش به گمرک پرداخت شده بنابر این انتساب جرم اخلال صحیح به نظر نمی رسد و ما خود را سربازان این صنعت می دانیم و چه لزومی دارد که قصد مقابله با نظام را داشته باشیم؟
روغنی ها درباره اعلام ریل سوخت به جای کویل نیز توضیحاتی داد و افزود: این مساله به زمان تصدی بنده مربوط نمی شود ولی شرکت سازه پویش در ثبت سفارش، قطعه موردنظر را کویل اعلام کرده و این مساله مورد تاکید گمرک است که شرکت ترخیص کار برای تسریع در ترخیص این کالا آن را ریل سوخت اعلام می کند.
وی همچنین درباره محو کردن نشان شرکت سازه پویش از روی قطعات خودرو گفت: پاک کردن علامت شرکت به درخواست ایران خودرو و سایپا بوده است که طی نامه هایی از سوی ایران خودرو و مگاموتور به گمرک اعلام شده است.
قاضی صلواتی با اعلام پایان چهارمین جلسه از متهم روغنی ها خواست تا بقیه دفاع خود را در جلسه فردا ساعت ۱۳ مطرح کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج