سامانه سیار خون‌گیری در استان قزوین رونمایی شد


سامانه سیار خون‌گیری در استان قزوین رونمایی شد

قزوین – ایرنا – نخستین سامانه سیار خون‌گیری کشور روز دوشنبه با حضور علی اکبر پورفتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون در استان قزوین رونمایی شد.

این سامانه سیار که به هفت تخت خون‌گیری مجهز است با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه سازمان انتقال خون در دانشگاه علوم پزشکی قزوین به بهره برداری رسید.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در حاشیه رونمایی از این سامانه به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از ایجاد اولین سامانه سیار خونگیری در کشور، جلوگیری از گسترش مراکز انتقال خونی است که تعداد اهدای خون پایینی دارند.

پورفتح الله افزود: یکی از اشکالات سازمان بهداشت جهانی به کشورهای در حال توسعه، موضوع مراکز انتقال خون با میزان پایین اهدا است که استانداردهای لازم را رعایت نکرده و کیفیت خدمات پایینی دارند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل خون از این مراکز برای فرآوری، اقتصادی نیست، اضافه کرد: هم اکنون ۱۳۰ مرکز انتقال خون در کشور فعالیت دارند که ۸۰ مورد از آنها جزو مراکز کوچکی هستند که میزان اهدای خون در آنها بسیار پایین است.
این مسئول افزود: هزینه‌های مربوط به حمل و نقل خون و... در این مراکز برای سازمان انقال خون اقتصادی نیست از این رو می‌توان با ایجاد سامانه‌های سیار خون‌گیری، این هزینه‌ها را کاهش داد.

پور فتح الله اظهار داشت: با توجه به نبود مراکز انتقال خون در شهرستان‌های قزوین این سامانه سیار به صورت دوره‌ای و در مقاطع زمانی مشخص به نوبت در شهرستان‌ها مستقر شده و برای خون‌گیری از اهداکنندگان طبق آخرین استانداردهای روز اقدام خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون، فرهنگسازی مصرف و مدیریت خون بیمار را در بیمارستان‌ها از مهمترین برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: با اصلاح و کاهش مصرف خون ضمن کاهش هزینه‌های بیمار می‌توان به اقتصاد کشور نیز کمک کرد.

وی همچنین از متمرکزسازی آزمایش‌های انتقال خون در ۹ ناحیه کشور خبر داد و افزود: این برنامه با آخرین استانداردهای روز در ماه‌های آینده عملیاتی می‌شود.

پور فتح الله همچنین با اشاره به شاخص ۶۳ درصدی اهدای مستمر خون، افزود: با توجه به اینکه اهداکنندگان مستمر از سالم‌ترین خون برای اهدا برخوردارند تلاش می‌شود با فرهنگسازی و ترویج اهدای خون در کشور این شاخص را به ۹۰ درصد افزایش دهیم.

۷۳۸۸*۶۱۰۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی