کشاورزان خسارت‎ دیده لرستان در انتظار وعده‎ های مسئولان


خرم‎ آباد - ایرنا - کشاورزان خسارت دیده از سیل فروردین ماه لرستان در حالی که بخشی از کمک های بلاعوض را دریافت کرده اند اما همچنان خواستار تحقق کامل وعده مسئولان هستند.

به گزارش ایرنا، سیل امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به زیرساخت های لرستان خسارت زد و بیشتر زیرساخت ها، منابع و امکانات کشاورزی لرستان در حاشیه رودخانه ها و همچنین مزارع و باغ ها به شدت آسیب دید.

بیش از پنج هزار هکتار یعنی حدود ۱۰ درصد از باغ های استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم و حدود یکهزار و ۸۰۰ هکتار انجیر سیاه و منحصر به فرد استان واقع در منطقه «زیودار» معمولان در اثر سیل به شدت آسیب دید.

بیش از ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ، ابنیه فنی و خطوط انتقال بهره‌برداری نیز بر اثر جاری شدن سیل ویرانگر از بین رفت که بر عملکرد ۲هزارو ۵۰۰ هکتار از باغ ها که زیر پوشش این ایستگاه‌ها هستند تاثیر منفی گذاشت.

خسارت وارد شده به باغ های استان، بزرگ‌ترین انارستان کشور در زیرتنگ سیاب بخش کوهنانی را نیز تحت تاثیر قرار داد، انارستانی با تولید سالانه حدود ۳۷ هزار تن محصول ارگانیک صادراتی.

لرستان در بخش شیلات رتبه نخست استان‌های غیرساحلی را به خود اختصاص داده که سیل اخیر این بخش را نیز در امان نگذاشت و ۵۰ هزار قطعه ماهی را از بین برد، ۴۲۱ مزرعه پرورش ماهی را دچار خسارت کرد و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم یکهزار نفر از کارکنان این بخش را تحت تاثیر قرار داد.

کشاورزان خسارت‎ دیده لرستان در انتظار وعده‎ های مسئولان

تاکنون هیچ کمکی دریافت نکرده ام

حسن شاه کرمی کشاورز ۵۰ ساله اهل روستای وره زرد شهرستان پلدختر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید چهار و نیم هکتار زمین زراعی آبیاری تحت فشار با پمپاژ برقی داشتم که در سیل فروردین ماه ۱۰۰درصد تخریب و وسط کارشناسان نیز تایید شده است.

بنا بر اظهارات این فرد، تاکنون هیچ کمکی دریافت نکرده چراکه پرونده سازی های جهاد کشاورزی گزینشی انجام می شود و تعدادی پمپاژ و ترانس برق بین افراد خاص توزیع شده است.

این کشاورز خسارت دیده می گوید: هر دستگاه پمپاژ حدود ۱۵۰میلیون تومان است و در مجموع سه میلیارد تومان خسارت دیده و از جبران این رقم خسارت خود ناامید است.

شاه کرمی اضافه می کند ۳۰کارگر در زمین زراعی مشغول بکار بوده که هرکدام سرپرست حداقل پنج نفر می باشد که اکنون بیکار شده و به شهرهای اطراف مهاجرت کرده اند.

وی معتقد است مسئولین حوزه جهاد کشاورزی دروغ می گویند و تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است و آمارسازی هایشان براساس گزینش می باشد اما از شرکت توزیع برق لرستان جهت نصب ترانس برای کشاورزان تشکر و قدردانی کرد.

کشاورزان خسارت‎ دیده لرستان در انتظار وعده‎ های مسئولان

در انتظار تحقق وعده های مسئولان هستم

فیروز امرایی دیگر کشاورز میانسال پلدختری می گوید تمام دارایی هایم رفت و انتظار دارم طبق وعده های مسئولین به ما کمک شود چراکه درآمد خانواده اش از زمین کشاورزی خسارت دیده از سیل تامین می شد که اکنون دیگر زمینی برایش باقی نمانده است.

این کشاورز خسارت دیده می گوید زمین های کشاورزیش برای کشت های مختلف محیا بوده و سیل آثاری از آن برجا نگذاشته است.

اقدامات مسئولین در مناطق سیلزده پلدختر قابل قبول است

فرهاد دیناروند کشاورز و ساکن شهرستان پلدختر می گوید زمین سه هکتاری که محصول سبزی آن آماده برداشت و تنها منبع درآمد خانواده بود به صورت ۱۰۰درصد بر اثر سیل امسال تخریب شد.

او می گوید یک و نیم هکتار سبزی این زمین از بین رفت و دیگر زمین کشاورزی که در نزدیکی آبشار "تاف" قرار دارد اکنون زیر سنگلاخ مدفون شده که مسئولان وعده داده اند زمین را پاکسازی کنند.

وی بیان کرد: یک خانه روستایی نیز در منطقه بابازید داشتیم که به صورت ۱۰۰درصد تخریب شد اما اکنون زمین آن تملک شده و در حال ساخت است.

این کشاورز پلدختری از ثبت خسارت کشاورزی خود توسط کارشناسان راضی است و ابراز امیدواری کرد پرداخ کامل خسارت به افراد سیل زده انجام شود.

دیناروند با تشکر از اقدام های حمایتی دولت و مسئولان افزود: از نخستین ساعات پس از سیل، مسئولان در منطقه حاضر شده و در جریان خسارت قرار گرفته و اقدامات لازم را انجام داده اند که این تلاش ها اکنون هم ادامه دارد.

کشاورزان خسارت‎ دیده لرستان در انتظار وعده‎ های مسئولان

خسارت۱۵۶۰ میلیارد تومانی سیل به کشاورزی لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به ایرنا گفت‌: سیل امسال یکهزار و ۵۶۰میلیارد تومان به بخش های مختلف و زیربخش‎های مربوط به حوزه کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

عبدالرضا بازدار افزود:‌ خوشبختانه با اقدام به موقع قبل از وقوع سیل، کشاورزان از طریق پیامک نسبت به این حادثه اطلاع کسب کردندو اقدامان پیشگیرانه آنها مانع افزایش خسارات شد.

وی ادامه داد: خسارات وارد شده به بخش های کشاورزی، تاسیسات و زیربناهای این حوزه به دلیل عدم امکان انتقال آنان بوده که در این راستا بسیاری از مزارع، ایستگاه های پمپاژ و استخرهای ماهی آسیب دید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: پس از سیل بیش از یکهزار و ۸۰۰هکتار از باغات انجیر و همچنین بیش از یکهزار و ۸۰۰هکتار از باغات انار استان خسارت دید که اگر تدابیر لازم اندیشیده نمی شد نمی توانستیم امسال برداشت داشته باشیم.

راه‎اندازی ۴۵۰ایستگاه پمپاژ برای جبران خسارات سیل لرستان

بازدار با اشاره به بکارگیری ۱۶۰ دستگاه انواع ماشین آلات برای کمک به کشاورزان آسیب دیده افزود: بیش از ۴۵۰ ایستگاه پمپاژ، راه اندازی و ۱۰ ترانسفورماتور برق خریداری شد تا مزارع، آبیاری شود.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات خوب دولت در حوزه کشاورزی پرداخت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان برای اولین بار بود که طبق برآورد خسارات در حوزه های مختلف به این افراد اعطا شد.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۵۰ کارشناس بصورت شبانه روز در شهرستان های مختلف مسئول ارزیابی میزان خسارات بودند که در این راستا ۳۰ هزار و ۸۰۰ پرونده تشکیل و براساس برآورد اولیه ۱۲۵میلیارد تومان در قالب تعداد پرونده های تشکیل شده برآورد خسارت شده است.

پرداخت ۹هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده در لرستان

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: تاکنون بیش از ۹میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شد و تا پایان مهرماه به طور کامل پرداخت می شود.

بازدار افزود: با وجود مشکلات فراوان اما تاکنون هشت میلیارد تومان در حوزه کشاورزی هزینه شده که تنها یک و نیم میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت:‌ اعتباری از سوی هیات دولت مصوب شده و امیدواریم نهایی شود که در این صورت، بسیاری از مشکلات در حوزه کشاورزی برطرف می‎شود.

کشاورزان خسارت‎ دیده لرستان در انتظار وعده‎ های مسئولان

۴۰هزار بهره بردار کشاورزی متحمل خسارت سیل شدند

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیش از ۴۰ هزار بهره بردار مرتبط با این سازمان نسبت به خسارت سیل خود اظهاری کرده اند.

بازدار همچنین می گوید: کشاورزی، باغداری، شیلات و دامپروری استان از۳۰ رودخانه دائمی ارتزاق می کردند که با وقوع سیل آسیب جدی به این بخش ها وارد شده است.

وی ادامه داد: تاکنون هفت چشمه قنات بازسازی، ۱۲۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۲۰ کیلومتر کانال آبیاری نیز تعمیر شده است.

وی گفت: به زیرساخت های بخش دام، طیور و آبزیان بیشترین خسارت وارد شده همچنین حوزه آب و خاک و زیربنایی ( ایستگاه‌های پمپاژ، جاده های بین مزارع، کانال های آبرسانی و آبیاری عمومی، مزارع پرورش ماهی، دام و طیور و آبزیان، زراعت، باغبانی، کلنی های زنبورعسل و مرغداری های) استان آسیب جدی وارد شد.

وی اضافه کرد: بخش کشاورزی لرستان یکی از فعال و پویاترین بخش های اقتصادی استان در حوزه تولید و درآمد و فعالیت بوده و بیش از ۱۵۰ هزار خانواده به طور مستقیم دراین حوزه فعال هستند و خسارات سیل در آمد و معیشت آنها را متاثر کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: برنامه هایی در حال اجرا است تا درکمترین زمان ممکن عملیات بازسازی زیرساخت ها انجام و دامنه خسارات نیز به کمترین حد ممکن برسد.

کشاورزان خسارت‎ دیده لرستان در انتظار وعده‎ های مسئولان

۲۰ میلیارد تومان به کشاورزان سیل‎زده لرستان پرداخت شد

معاون سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: ۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای جبران بخشی از خسارت‎های ناشی از سیل به کشاورزان استان پرداخت شده است.

نامدار صیادی افزود:‌ در مجموع ۳۰ هزار پرونده برای پرداخت کمک بلاعوض تشکیل شده که از این رقم ۱۸ هزار پرونده توسط سازمان فضایی کشور در حال بازبینی است.

وی مجموع کمک بلاعوض مصوب شده برای کشاورزان استان را ۱۲۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:‌ تاکنون ۱۲ میلیارد تومان بلاعوض به حدود سه هزار کشاورز آسیب دیده پرداخت شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: همچنین ۲۷۰ میلیارد تومان وام ارزان قیمت برای کشاورزان خسارت دیده از سیل تصویب و تاکنون هشت میلیارد تومان از این رقم توسط بانک ها پرداخت شده است.

صیادی در خصوص پرداخت خسارت ماشین آلات کشاورزی گفت: بر اساس تصمیم فروردین ماه هیات دولت، پرداخت خسارت در خصوص محصولات کشاورزی خواهد بود و تاکنون مبلغی برای خسارت ماشین آلات تصویب یا تخصیص داده نشد.

۳۲۱۰/۶۰۶۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق