دشت شهرکرد به مدت چهار سال دیگر ممنوعه بحرانی شد


دشت شهرکرد به مدت چهار سال دیگر ممنوعه بحرانی شد

مدیر اداره منابع آب شهرستان شهرکرد با اشاره به کاهش ذخایر آب زیرزمینی در دشت شهرکرد، گفت: دشت شهرکرد به مدت چهار سال دیگر ممنوعه بحرانی اعلام شد.

سیدهاشم فاطمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: لازم است به منظور حفظ منابع آبی، ذخایر آب دشت شهرکرد افزایش یابد، همچنین صرفه جویی در مصرف، کاهش مصرف آب در تمام بخش‌ها، استفاده بهینه از منابع آبی و فرهنگ‌سازی در خصوص آن، صورت گیرد.

وی افزود: برای جلوگیری از حادتر شدن وضعیت دشت شهرکرد، باید روان‌آب‌ها را مهار و پروژه‌های پخش سیلاب و آبخیزداری را در دشت‌های ممنوعه بحرانی به خصوص دشت شهرکرد اجرا کرد.

فاطمی با اشاره به اینکه هیچ چاه غیر مجازی که در حال بهره‌برداری باشد در دشت شهرکرد وجود ندارد، تصریح کرد: کنتورهای هوشمندی که بر روی چاه‌ها نصب شده بود توسط شرکت توزیع نیروی برق استان باز و با این کار عملا ابزار کنترلی از دست شرکت آب منطقه‌ای استان خارج شده است.

مدیر اداره منابع آب شهرستان شهرکرد خاطرنشان کرد: در منطقه شورابچه فرخشهر طرح آبخیزداری اجرایی و در هشت نقطه دشت شهرکرد مطالعاتی برای اجرای تغذیه مصنوعی و طرح های آبخیزداری انجام شده است، همچنین در منطقه هفشجان برای جمع‌آوری روان‌آب‌ها و اجرای طرح آبخیزداری اقدامات اولیه آن در حال انجام شدن است.

وی گفت: مناسب‌ترین مکان به منظور مهار سیلاب و تغذیه مصنوعی دشت شهرکرد میدان قمر بنی هاشم به سمت دانشگاه آزاد است، با وجود اینکه گودبرداری‌های آن در گذشته انجام شده، ولی به دلیل عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در حال تغییر کاربری و پر شدن بوده که با انجام این کار، تیر خلاص بر پیکر دشت بی‌رمق شهرکرد است.

فاطمی با اشاره به وجود 10 دشت اصلی در سطح استان، تصریح کرد: از این تعداد چهار دشت ممنوعه بحرانی و شش دشت ممنوعه است، همچنین از مجموع دشت‌های استان، شش دشت در حوزه بهشت‌آباد قرار دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی