طرز تهیه باسلوق با شیره انگور؛ یک شیرینی بسیار مقوی و سالم


طرز تهیه باسلوق با شیره انگور؛ یک شیرینی بسیار مقوی و سالم

باسلوق با شیره انگور نوعی شیرینی نرم و خوشمزه است که بافتی لطیف داشته و برای درست کردن آن باید نکاتی را رعایت کرد تا شیرینی باکیفیتی به دست آید.

طرز تهیه باسلوق با شیره انگور؛ یک شیرینی بسیار مقوی و سالم
ستاره | سرویس آشپزی - باسلوق نوعی شیرینی خوشمزه بوده که در شهر‌های مراغه، ملایر و اراک تولید می‌شود و به عنوان سوغات این شهر‌ها شناخته شده است. این شیرینی با استفاده از شیره انگور خانگی، نشاسته، مغز بادام و ادویه‌های خوش‌عطر تهیه می‌شود و بافتی شبیه به مسقطی زعفرانی دارد. باسلوق با شیره انگور در شهر‌هایی مانند مراغه که مرکز کشت و پرورش انگور است، در یک دوره سه ماهه (از آذر ماه تا بهار) تهیه می‌شود. این شیرینی به صورت سنتی به روشی خاص تهیه شده و ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه آن را به صورت خانگی با هم مرور کنیم.


طرز تهیه باسلوق با شیره انگور

مواد لازم برای تهیه ۰/۵ کیلوگرم باسلوق ارائه شده که برای ۱۰ نفر مناسب بوده و زمان آماده‌سازی آن حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.
مواد لازم
نشاسته گل گندم 1/2 پیمانه
آب 1+1/4 پیمانه
شیره انگور 3/4 پیمانه
پودر هل 1/2 قاشق چای‌خوری
گلاب 2-3 قاشق غذاخوری
گردوی خرد شده 1/4 پیمانه
پودر نارگیل به میزان لازم

دستور تهیه:
نشاسته را در قابلمه‌ای ریخته، آب سرد را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا نشاسته در آب حل شود. بهتر است مخلوط آب و نشاسته را از صافی نیز عبور دهید تا مطمئن شوید نشاسته کاملا در آب حل شده است. شیره انگور را به مخلوط نشاسته و آب اضافه کرده و هم بزنید. مخلوط فوق را روی حرارت ملایم قرار داده و مرتب هم بزنید. این مخلوط ابتدا کم رنگ بوده و رنگ ماتی دارد، اما به مرور که پخته و غلیظ می‌شود، رنگ آن تیره‌تر و شفاف خواهد شد. وقتی مواد کمی غلیظ و تیره شدند، هل و گلاب را اضافه کنید و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دیگر به هم زدن روی حرارت ملایم ادامه دهید تا باسلوق به غلظت مناسب برسد و از کف و دیواره‌های قابلمه جدا شود. در انتها گردوی خرد شده را به باسلوق اضافه کرده، حرارت را خیلی ملایم کنید، روی در قابلمه دم کنی قرار داده و اجازه دهید باسلوق به مدت ۵ دقیقه دم بکشد تا بوی خامی نشاسته به طور کامل از بین برود. مواد باسلوق را در قالب‌های سیلیکونی کوچک ریخته و حدود ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. قالب‌ها را از یخچال خارج کرده و روی سطح کار بکوبید تا حباب‌های هوا خارج شده و باسلوق به راحتی از قالب جدا شود. باسلوق‌ها را در پودر نارگیل بغلطانید و در سینی بچینید. حال اجازه دهید دو سه ساعت در هوای محیط بمانند تا کمی خشک شوند، سپس در ظرف دردار به مدت ۵ روز در یخچال نگهداری کنید.
طرز تهیه باسلوق با شیره انگور؛ یک شیرینی بسیار مقوی و سالم
نکته: اگر قالب سیلیکونی ندارید، کف یک سینی را با سلفون بپوشانید، سپس باسلوق را در آن پهن کرده و سینی را حدود ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. در مرحله بعدی سینی را از یخچال خارج کرده، سلفون را از باسلوق جدا کنید و آن را به صورت مکعب‌های لوزی شکل برش بزنید. باسلوق با شیره انگور را با گردوی خرد شده یا هر نوع مغزی به دلخواه تزیین کنید.

طرز تهیه باسلوق با شیره انگور؛ یک شیرینی بسیار مقوی و سالم

سخن آخر

باسلوق شیره انگور یک شیرینی سالم و طبیعی است که شکر در آن جایگاهی نداشته و علاوه بر مقوی بودن، برای سلامتی مفید است. امیدواریم این شیرینی خوشمزه را در منزل درست کرده و به عنوان عصرانه یا میان وعده همراه با چای میل کنید. در صورت تهیه این شیرینی، در منزل تجربیات خود را در این زمینه با دیگر مخاطبان سایت ستاره در میان بگذارید. در انتها پیشنهاد ما به شما این است که حتما با طرز تهیه باسلوق ژله‌ای خوشمزه نیز در ستاره آشنا شده و این باسلوق‌های خوشمزه رنگی را نیز برای مراسم‌های شادی خود درست کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...