8تکنیک ساده برای غذا خوردن که سلامت شما را تضمین می‌کند!


بیشتر رژیم‌های غذایی در بلندمدت، جوابگو نیستند و بیشتر کسانی که حتی موفق به کاهش وزن شده‌اند،‌ بعد از چند سال به وزن سابق خود برگشته‌اند! در این مطلب به 8 تکنیک ساده برای غذا خوردن اشاره شده که سلامت شما را تضمین می‌کند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، غذا خوردن با مراقبت ذهنی، به شما کمک می‌کند تا عادت‌های غذایی خود را تنظیم کنید؛ تجربه نشان داده کسانی که به این روش غذا میل می‌کنند، موفق به کاهش وزن خود شده، پرخوری را کنار گذاشته و در مجموع احساس بهتری دارند.

سایت "هلث لاین" در مقاله‌ای به چیستی، چگونگی و نحوه شروع این مهارت پرداخته است.

غذا خوردن با مراقبت ذهنی یک مهارت تمرکزی است که به شما کمک می‌کند تا متوجه عادت‌های غذایی و پیام‌های بدن خود به هنگام غذا خوردن شوید؛ این مهارت، موارد زیر را شامل می‌شود:

1ـ آهسته غذا خوردن بدون حواس پرتی

2ـ توجه به نشانه‌های گرسنگی جسمی و توقف خوردن به هنگام سیری

3ـ تشخیص بین گرسنگی واقعی و تحریک به خوردن

4ـ به‌کارگیری حواس برای توجه به رنگ‌ها، بوها، صداها، بافت‌ها و مزه‌ها

5ـ یادگیری مقابله با حس گناه و تشویش در مورد غذا

6ـ غذا خوردن به منظور حفظ سلامتی و تندرستی

7ـ توجه به تاثیر غذا بر روی حال و احوال شما

8ـ شکرگزاری غذا

این‌ها به شما اجازه می‌دهند تا افکار و واکنش‌های غریضی را با حالتی سالم‌تر و آگاهانه‌تر جایگزین کنید.

مهمترین مسئله، پرت شدن حواس ما هنگام غذا خوردن به سمت تلویزیون، کامپیوتر یا موبایل است! غذا خوردن بدون توجه معمولا با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد و این امر منجر به مشکلاتی خواهد شد زیرا مغز شما 20 دقیقه طول می‌کشد تا بفهمد که سیر شده‌اید.

اگر خیلی سریع غذا بخورید، پیام سیر بودن هنگامی به مغز می‌رسد که بسیار بیش از حد خورده‌اید که همین عامل اصلی بیماری پرخوری نیز هست.

وقتی با مراقبت کامل غذا میل می‌کنید، توجه شما جلب شده و سرعت غذا خوردن شما کاهش می‌یابد؛ در این حال، نحوه غذا خوردن شما از حالت غریضی تغییر می‌کند؛ بیشتر از آن، با توجه کردن به نشانه‌های گرسنگی و سیری بدن خود، توانایی تشخیص گرسنگی واقعی و احساسی را پیدا می‌کنید.

همچنین نسبت به "محرک‌هایی" که شما را حتی زمانی که گرسنه نیستید به خوردن تشویق می‌کنند، آگاهی بیشتری پیدا می‌کنید؛ با شناختن محرک‌های خود، می‌توانید بین آنها و واکنش خود برای نحوه پاسخگویی مناسب، فاصله‌ای را ایجاد کنید.

بیشتر رژیم‌های غذایی در بلند‌مدت، جوابگو نیستند؛ بیشتر کسانی که حتی موفق به کاهش وزن شده‌اند،‌ بعد از چند سال به وزن سابق خود برگشته‌اند؛ دلیل اصلی این امر، عادت‌های غلظ غذایی است.

وقتی با مراقبت غذا می‌خورید، عادت‌های خود را شناسایی می‌کنید و می‌توانید آنها را تغییر دهید؛ این کار به شما کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهید و آن را حفظ کنید.

پرخوری یعنی حجم زیادی از غذا را در فاصله زمانی کوتاهی خوردن؛ این کار با مواردی چون اختلالاط غذایی، افزایش وزن و استرس مرتبط است؛‌ با "تمرکز، توجه و مراقبت" غذا خوردن، پرخوری را به شدت کاهش می‌دهد.

برای یادگیری و تمرین این مهارت نیاز دارید تا چند مورد را رعایت کنید که هر کدام مزیت‌های مربوط به خود را نیز دارند؛ این 5 مهارت‌ عبارتند از:

ـ آهسته غذا بخورید و به سمت غذا حمله‌ور نشوید!

ـ عواملی که حواس شما را پرت می‌کند مانند تلویزیون و تلفن همراه را خاموش کنید.

ـ در سکوت غذا را میل کنید.

ـ زمانی که سیر شدید حتما از غذا خورن دست بکشید. (روش‌ صحیح‌تر، دست‌کشیدن از غذا خوردن قبل از احساس سیری است)

ـ از خود بپرسید چرا غذا می‌خورید؟! آیا واقعا گرسنه هستید و آیا این غذا سالم است؟

حالا برای شروع، بهتر است این مهارت‌ها را در یک وعده غذایی شبانه‌روز خود تمرین کنید؛ زمانی که بیشتر آن را فرا گرفتید،‌ این روش برای شما عادی می‌شود و می‌توانید هر وقت غذایی را میل کنید از این روش خوردن استفاده کنید!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید