فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین تشریح شد


فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین تشریح شد

رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برنامه‌های این قرارگاه را در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «سعید اوحدی» با اشاره به مجموعه فعالیت‌های این قرارگاه در قالب ۴ کمیته هنری، کمیته فرهنگی و محتوایی، کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی و کمیته پشتیبانی گفت: فعالیت های قرارگاه با همکاری جمعی از نهادهای فرهنگی فعال و با مشارکت قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج در ۴ موکب در ۴ مرز مشترک ایران و عراق شامل خسروی، مهران، چزابه و شلمچه در بخش‌های ایستگاهی، غرفه‌های فرهنگی هنری و توزیع محصولات فرهنگی برگزار می‌شود.

رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین درباره برنامه‌های هنری این قرارگاه از فراخوان جذب هنرمند جهادی برای ارائه خدمات فرهنگی هنری به زائران اربعین حسینی در «موکب هنر» خبر داد و افزود: کارگاه آموزشی‌ها و خلق آثار هنری با موضوع قیام سیدالشهدا در قالب تصویرگری، نقاشی، خوش‌نویسی و تایپو گرافی با حضور هنرمندان صاحب‌نام در موکب‌ها و در مسیر پیاده‌روی زائران اجرا می‌شود. کاظم چلیپا، مهدی چلیپا، مجید شریفیان، محمدحسین نیرومند، علی وزیریان، حسین عصمتی، ناصر سیدی و سید عبدالله حاج سید حسن بخشی از این هنرمندان را تشکیل می‌دهند.

رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین اضافه کرد: کارگاه عکاسی حرفه‌ای با تلفن همراه با حضور ۴ هنرمند در ۴ مرز و در چند نوبت برگزار می‌شود تا زائران بتوانند لحظات حضور در این حرکت آسمانی را بهتر ثبت کنند همچنین نمایشگاه عکس‌ها و پوسترهای عاشورایی از دیگر برنامه‌های هنری پیش‌بینی‌شده است. نمایشگاه کاریکاتور با موضوع استکبارستیزی که سال گذشته با استقبال ویژه زائران مواجه شد، امسال نیز در ۴ مرز برگزار می‌شود.

اوحدی افزود: نمایشگاهی شامل فناوری‌های نوین و ابزار دیجیتال نیز در قالب قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برگزار خواهد شد. معرفی اپلیکیشن‌هایی با موضوعات معرفی حجاب و عفاف و مهارت‌های بهداشتی در سفر اربعین نیز در این نمایشگاه صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اجرای ویژه‌برنامه‌هایی برای کودک و نوجوان گفت: کودکان و نوجوانان بخش مهمی از زائران اربعین حسینی را تشکیل می‌دهند و در این سال‌ها اغلب مورد غفلت واقع شده‌اند. به همین دلیل در قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برنامه‌های ویژه‌ای برای این گروه سنی تدارک دیده‌ایم. از نقاشی و رنگ‌آمیزی روی کاربرگ‌های آماده، ساخت ماکت ضریح امام حسین (ع)، اوریگامی، دل نوشته‌های کوتاه به حضرت رقیه(س) و حضرت علی‌اصغر(ع)، ایستگاه قصه‌گویی واقعه کربلا به شیوه روایتگری با نمایش تصاویر ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای این گروه سنی است.

رییس قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین درباره دیگر برنامه‌های این قرارگاه گفت: همچون سال گذشته «سینما سیار» در مسیر پیاده‌روی اربعین مستقر شده است. امسال برای هر مرز ۳ سینما و درمجموع ۱۲ سینما به نمایش آثار نمایشی مرتبط با قیام عاشورا می‌پردازند.

اوحدی در تشریح دیگر فعالیت‌های این قرارگاه گفت: یکی از ویژه‌برنامه‌هایی که امسال در مسیر زائران اربعین حسینی اجرا می‌شود، طرح «زیارت نیابتی از طرف شهدای جهان اسلام» است. زائران علاقه‌مند در این طرح با دریافت پلاک یکی از شهدای جهان اسلام، در مسیر زیارت خود، یاد آن شهید را گرامی می‌دارند و به نیابت از او، زیارت می‌کنند.

روایتگری و خاطره گویی با حضور چهره‌های شاخصی چون حسام‌الدین سراج، تولید و توزیع محصولاتی چون سربند، بازوبند، پیکسل و بج سینه با شعار «حب الحسین یجمعنا»، برپایی نمایشگاه کتاب با موضوع محرم، اربعین و قیام امام حسین (ع) و برگزاری سوگواره شعر آیینی قتیل العبارات در حرم مطهر امام حسین (ع) از دیگر برنامه‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین است.

وی در پایان گفت: فعالیت‌های عملیاتی و میدانی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین از ۱۷ مهرماه آغاز می‌شود و همکاران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ۴ مرز ایران و عراق از ۲۲ تا ۲۷ مهرماه با اجرای برنامه‌های متفاوت فرهنگی و هنری پذیرای زائران هستند.

قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برای دومین سال متوالی به ریاست سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، و دبیری ناصر امین‌زاده میزبان زائران اربعین حسینی است. همچنین مجموعه فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین زیر نظر شورای سیاست‌گذاری به ریاست سید علیرضا فاطمیان‌پور، در ۴ کمیته شامل کمیته فرهنگی مطالعات و محتوایی به ریاست مهدی قاسمی، کمیته هنری به ریاست علیرضا زندوکیلی، کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی به ریاست مهدی محمدی و کمیته پشتیبانی به ریاست علی عباس گودرزی انجام می شود.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته