قرارداد 1200 میلیاردی خودروسازان با قطعه سازان


قرارداد 1200 میلیاردی خودروسازان با قطعه سازان

خبرگزاری آریا- در میز دوم قرارداد داخلی سازی 42 قطعه با 36 قطعه ساز داخلی به مبلغ 1231 میلیارد تومان منعقد شد.

قرارداد 1200 میلیاردی خودروسازان با قطعه سازان
خبرگزاری آریا- در میز دوم قرارداد داخلی سازی 42 قطعه با 36 قطعه ساز داخلی به مبلغ 1231 میلیارد تومان منعقد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارتخانه صمت گفت: هدف از برگزاری میز دوم تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو به کارگیری حداکثری از ظرفیت قطعه سازان داخلی و برنامه ریزی برای تولید داخل است.
آقای رضا مفیدی افزود: در میز دوم قرارداد داخلی سازی 42 قطعه با 36 قطعه ساز داخلی به مبلغ 1231 میلیارد تومان منعقد شد.
وی گفت: با داخلی سازی این قطعات در مجموع 91 میلیون یورو صرفه جویی ارزی خواهد شد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارتخانه صمت با بیان اینکه میز اول تعمیق بخشی به ساخت داخل در صنعت خودرو در تیرماه سال جاری برگزار شد گفت: در میز اول حجم قرارداد‌ها 740 میلیارد تومان بود که برای داخلی سازی 35 قطعه با 32 قطعه ساز منعقد شد.
آقای مفیدی افزود: از قطعات میز اول 12 قطعه هم اکنون به تولید انبوه رسیده و باقی قطعات نیز تا پایان این ماه وارد مدار تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه سه میز دیگر تا پایان امسال با قطعه سازان برگزار خواهد شد گفت: تمهیداتی اندیشیده شده است تا در این میز‌ها قطعه سازان خرد و کوچک نیز حضور داشته باشند و آنان نیز بتوانند بخشی از نیاز خودروسازان را تامین کنند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارتخانه صمت افزود: در میز دوم تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو به لحاظ حجم قرارداد با سازندگان داخلی و هم به لحاظ میزان کاهش حجم ارزبری ناشی از تعمیق ساخت داخل رشد خوبی داشته است و به اهداف و برنامه‌هایی که در برگزاری این میز‌ها داشته ایم، رسیده ایم.
میز دوم تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

جلوگیری از قاچاق قطعات خودرو، راهکار افزایش سهم قطعه‌سازان داخلی
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه داخلی سازی قطعات خودرو، نتیجه اقدامات رئیس جمهور آمریکا است، گفت: از ترامپ به دلیل اقداماتش متشکریم.
آقای آرش محبی نژاد در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو بابیان اینکه سالانه 3.5 میلیارد دلار واردات قطعات توسط خودروسازان صورت می‌گیرد افزود: حجم قاچاق قطعات از یک میلیارد و صد میلیون دلار و حجم واردات بازار قطعات یدکی نیز یک میلیارد و 500 میلیون دلار است که برای حمایت از تولید داخل باید مانع از ورود قطعات قاچاق به کشور شد.
وی بابیان اینکه داخلی سازی قطعات خودرو، زمینه را برای تولید داخل قطعات یدکی نیز فراهم می‌کند گفت: با جلوگیری از قاچاق قطعات، 70 درصد سهم بازار خودرو به قطعه‌سازان می‌رسد.
آقای محبی نژاد، با اشاره به اینکه تاکنون به اندازه 200 میلیون دلار داخلی سازی قطعات انجام شده افزود: با این داخلی سازی، واردات قطعات حدود 10 درصد کاهش یافته است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی اضافه کرد: در صورت تحقق اهداف تعیین شده و برگزاری 5 میز تعمیق ساخت داخل تا پایان سال، از 25 درصد واردات جلوگیری و قطعات داخل جایگزین آن خواهد شد.
آقای محبی نژاد تاکید کرد: اگر جلوی قاچاق قطعات گرفته شود، 70 درصد سهم بازار خودروسازان معادل 2 میلیارد دلار در دست قطعه سازان قرار می‌گیرد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با اشاره به مشکلات چهار گانه اصلی این صنعت یعنی کمبود نقدینگی، اصلاح قیمت‌های فروش قطعات، دشواری تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و تسویه خرید‌های اعتباری مدت‌دار افزود: برخی از این مشکلات، با سیاستگذاری‌های وزارت صنعت و همکاری خودروسازان، قابل حل است که از آن جمله، اصلاح فوری و شناور شدن قیمت قطعات از سوی خودروسازان است، به طوری که می‌توان قیمت‌ها را اصلاح و با تغییر 10 درصد قیمت‌های تولید و قیمت ارز آن‌ها را به روز کرد.
وی در خصوص به روز کردن قیمت قطعات، گفت: مبنای ارز هنوز در خودروسازی‌ها هشت هزار و 250 تومان و در برخی قطعات حتی 4200 تومان است، در حالی که امروز ارز نیمایی 11 هزار و 800 تومان قیمت دارد و این موضوع باید به سرعت اصلاح شود.
آقای محبی نژاد افزود: موضوع دیگری که با سیاستگذاری وزارت صنعت قابل رفع است تسهیل اعتبار اسنادی داخلی برای کل زنجیره تامین خودرو است، به طوری که خودروساز بتواند برای قطعه سازان رده یک ال. سی داخلی باز کند و به همین ترتیب قطعه ساز رده 1 برای رده 2 و رده 2 برای رده 3، ال سی داخلی باز کنند تا به نوعی بخشی از مشکل کمبود نقدینگی به شکل غیر پولی حل شود.
وی، همچنین استفاده از ظرفیت اعتباری کل زنجیره تامین در بانک‌ها را به عنوان راهکار دیگر حل مشکلات برشمرد، به صورتی که بتوانند چک‌های خودروساز را خرید دین کنند و این خرید دین فقط منحصر به قطعه‌سازان رده 1 که به طور مستقیم جنس به خودروسازان می‌دهند نشود، بلکه قطعه‌سازان رده 2 و رده 3 هم بتوانند از این خرید دین استفاده کنند.
آقای محبی نژاد افزود: اگر رویه ال. سی داخلی تسهیل شود حتی می‌تواند کمک کند تا تأمین کنندگان مواد اولیه داخلی نیز بتوانند به صورت اعتباری با قطعه‌سازان و خودروسازان کار کنند.
وی افزود: تامین کنندگان مواد اولیه که به طور عمده دولتی هستند، می‌توانند مواد خود را به صورت مدت دار در خارج از بورس به طور مستقیم بفروشند و در این زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل شرایط آن دستور مساعد داد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: امروز شاهدیم که خودروسازان به دلیل اینکه توان لازم برای تامین نقدینگی را ندارند به دنبال منابع تأمین جدید می‌گردند به این امید که از منابع جدید هم بتوانند بخشی از قطعاتشان را تامین کنند، این موضوع سبب می‌شود تامین‌کنندگان قدیمی‌تر نابود شده و تامین کنندگان جدید نیز آلوده کسری نقدی صنعت خودرو شوند و به عبارتی بدهی روی بدهی ایجاد می‌شود.
وی همچنین در خصوص 844 میلیون یورو تسهیلات مصوب هیئت دولت که تاکنون به دست قطعه سازان نرسیده، افزود: این تسهیلات که زمان دریافت آن‌ها منقضی شده بود، اکنون تمدید شده، اما مشکل آنجاست که هنوز بازپرداخت آن یورویی در نظر گرفته شده است.
آاقای محبی نژاد ادامه داد: درخواست این انجمن این است که بازپرداخت ریالی یا یورویی بنا به درخواست گیرندگان وام انجام شود، زیرا معلوم نیست بین 6 تا 9 ماه دیگر که قرار است این وام بازپرداخت شود نرخ ارز چه خواهد بود.

کاهش خودرو‌های کف کارخانه سایپا کمتر از 25 هزار دستگاه
مدیرعامل سایپاگفت: با آغاز نهضت داخلی سازی قطعات، خودرو‌های کف کارخانه سایپا به کمتر از 25 هزار دستگاه کاهش یافته است.
آقای سید جواد سلیمانی در مراسم دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد افزود: با اجرای نهضت داخلی سازی قطعات خودرو، تعداد خودرو‌های ناقص کف کارخانه از 96 هزار دستگاه در ابتدای سه‌ماهه دوم امسال، به کمتر از 25 هزار دستگاه در حال حاضر رسیده است.
وی اضافه کرد: تا پایان هفته جاری، تعداد خودرو‌های دارای کسری قطعه در کف کارخانه سایپا به کمتر از 20 هزار دستگاه خواهد رسید.
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه در میز نخست داخلی‌سازی، تعداد 15 قطعه و در میز دوم 24 قطعه مورد نیاز محصولات خود را بومی‌سازی کرده است ادامه داد: در میز نخست برای هر دستگاه خودرو 186 یورو کاهش هزینه محقق شد که این عدد در میز دوم به 247 یورو رسیده است.
آقای سلیمانی گفت: به‌زودی طرح سایپا برای بومی‌سازی قطعات محصولات پلت‌فرم SP 100 و نحوه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی اعلام خواهد شد.
وی افزود: ارزبری هر دستگاه پراید هزار و 830 یورو بود که با بومی‌سازی کامل چندین قطعه این خودرو، نیاز ارزی این محصول به هزار و 400 یورو کاهش یافته و قصد داریم تا پایان امسال این رقم را به کمتر از هزار یورو برسانیم.

44 میلیون یورو صرفه جویی ارزی با بومی سازی قطعات
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو:ایران خودرو با تحقق بومی سازی قطعات در میز اول تعمیق ساخت داخل 44 میلیون یورو صرفه جویی ارزی عاید صنعت واقتصاد ملی می کند.
فرشاد مقیمی در حاشیه برگزاری دومین میز تخصصی خودرو برای تعمیق ساخت داخل قطعات افزود:در حوزه داخلی سازی پیرو فرمایشات رهبری و سیاست‌های وزارتخانه، در ایران خودرو کمیته ساخت داخل را زیر نظر حوزه مدیرعامل تشکیل دادیم که بصورت هفتگی جلسات داریم و آن را با جدیت دنبال می‌کنیم.
مقیمی تاکید کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده، ماموریت جدید برای ساپکو در چارچوب اهداف ساخت داخل است که با اولویت توسعه فناوری و فنی و مهندسی تعریف شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان ساخت: تاکنون شش قطعه در میز اول تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو به تولید انبوه رسیده و پنچ قطعه دیگر نیز در مراحل تست قرار دارند که به زودی به تولید انبوه خواهد رسید.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: با همدلی تمامی قطعه سازان کشور در سال جاری به اهداف وبرنامه‌های تدوین شده دست خواهیم یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو