تنها ماندن عربستان در برابر ایران


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir/)؛ به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره،متحدان عربستان سعودی، آن را در برابر...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره،متحدان عربستان سعودی، آن را در برابر ایران تنها گذاشتند و ریاض به همین علت وادار شد تا به دنبال راهی برای گفتگو با تهران باشد.
مجری شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: روزنامه نیویورک تایمز تأکید کرد عربستان توانایی رویارویی با ایران را ندارد و به دنبال میانجی گری پاکستان و عراق است تا از وقوع هر نوع جنگ با ایران جلوگیری کند. این روزنامه اعلام کرد عربستان در مرحله بازنگری در محاسبات خود در تعامل با تهران قرار دارد زیرا حملات آرامکو و نیز حملات حوثی ها به عمق خاک عربستان، واقعیت های میدانی و سیاسی را برای ریاض آشکار کرد. به ویژه آنکه آمریکا از به راه انداختن جنگ علیه جمهوری اسلامی به سود عربستان خودداری کرد و امارات, متحد عربستان هم تلاش کرد به توافقی درباره سازوکارهای امنیتی با ایران دست پیدا کند. به نوشته این روزنامه، این تحولات باعث شده است محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نگاه متفاوتی به اوضاع منطقه پیدا کند و علامت ها و پیام هایی برای ایرانی ها و حوثی ها بفرستد.
احمد مرزوق گزارشگر شبکه الجزیره گفت: در صفحه نخست پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز، عکسی از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار داشت که تنهاست و تلاش می کند از روبرو شدن با خبرنگاران که در پی مناقشه بین ترامپ و دموکرات ها در کمین او هستند، دوری کند. نیویورک تایمز در همین صفحه، از طرف دیگری هم نام برد که به نظر می رسد آن هم تنها شده است و به دنبال راهی برای خروج از بحران کشمکش بین خود و ایران است. این روزنامه آمریکایی تأکید کرد عربستان پس از حمله دردناک به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در این کشور و متهم کردن ایران، ریاض تلاش کرد جامعه جهانی وادار کند از خود در برابر این حمله واکنش نشان دهد. به ویژه آنکه این حمله نه فقط بر عربستان تأثیر گذاشت بلکه بر طرف های دیگری هم که متکی به خرید نفت از این کشور هستند، تأثیر گذار بود. نگرانی ها درباره احتمال وقوع جنگ گسترده در منطقه بیشتر شده است. به خصوص که بسیاری از ناظران معتقدند این حمله، سامانه های پدافند غربی به ویژه آمریکایی را در تنگنا قرار داد و شاید آنها را تحقیر کرد. عربستان به این سامانه ها متکی است و یکی از بزرگترین مشتریان آنها محسوب می شود.
در ادامه این گزارش آمده است: علاوه بر اینها اوضاع متشنجی بین واشنگتن و تهران قرار دارد و اسرائیل تلاش می کند آمریکا و کشورهای غربی را به پاسخ نظامی علیه تهران تشویق کند. همه اینها باعث شد بسیاری از تحلیلگران درباره وقوع جنگ گسترده هشدار دهند، به ویژه آنکه واشنگتن اعلام کرد تصمیم دارد ائتلاف بین المللی برای مقابله با ایران تشکیل دهد. سران سعودی با این تحلیل، اصرار داشتند که تأکید کنند حملات به آرامکو علیه منافع بین المللی بود. آنها از جامعه جهانی می خواستند به مسئولیت خود عمل کند. اما واکنشی که شاید همه را غافلگیر کرد، آن بود که دولت آمریکا عقب نشست و پس از آنکه بازارهای جهانی شوک این حمله را که باعث مختل شدن حدود 5 درصد از تولید جهانی شده بود، رد کردند، واکنش ها به آن فروکش کرد. سران سعودی به خشم جامعه جهانی امیدوار بودند، اما در پی اعلام آمادگی دونالد ترامپ برای دیدار با همتای ایرانی اش، این خشم فرو نشست. به ویژه پس از آن ترامپ و کاخ سفید درگیر مسئله اوکراین شدند که خطر برکناری او را به وجود آورده است.
گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه رئیس جمهور آمریکا درگیر مشکلاتش شد و پیش از آن هم متحد اماراتی عقب نشینی کرده و خود را به آغوش ایران انداخته بود، سران سعودی خود را در اقیانوس متلاطم، تنها دیدند و به دنبال راهی برای برون رفت از این شرایط هستند. به ویژه که اوضاع یمن هم وخیم تر و پوچ بودن شعارهای رئیس جمهور مصر درباره دفاع از عربستان و امارات آشکار شد و عبدالفتاح السیسی هم درگیر مسایل داخلی خود و تشدید بحران سد النهضه با اتیوپی شده است. نیویورک تایمز اعلام کرد ولیعهد سعودی از سران پاکستان و عراق خواست تا نزد ایرانی ها برای کاستن از تنش، میانجی گری کنند. این روزنامه تاکید کرد ریاض با اینکه به این میانجی گری اذعان می کند، اما این موضوع را تکذیب کرد که ولیعهد پیشنهاد این میانجی گری را داده است. آنطور که تحلیلگران می گویند به این علت که توازن وحشت بین عربستان و ایران، به منافع هر دو کشور آسیب می رساند، آیا به زودی شاهد آن خواهیم بود که ریاض و تهران، کانال هایی را برای گفتگو با یکدیگر باز خواهند کرد؟ تحلیلگران می گویند تحول واقعی صورت گرفته است و صرف سخن از گفتگو هم تحول چشمگیری است و پیامدهایی در خاورمیانه خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس