حملات عربستان و امارات به یمن باید به طور کامل قطع شود


البخیتی: در صورتی که طرح ابتکاری رئیس شورای عالی سیاسی یمن اجرا نشود، حملات هوایی و موشکی به عمق خاک سعودی و امارات از سر گرفته خواهد شد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، یک عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن با اشاره به اینکه در صورتی که طرح ابتکاری رئیس شورای عالی سیاسی یمن با پاسخ مثبت ائتلاف متجاوز سعودی مواجه نشود، حملات هوایی و موشکی به عمق خاک سعودی و امارات از سر گرفته خواهد شد، تأکید کرد هدف از تقویت حضور نظامی امارات در مناطق نزدیک به باب المندب تأمین منافع اسرائیل است.
محمد البخیتی در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی المنار در ارزیابی اقدام عربستان در توقف حملات هوایی در همه جبهه‌ها از یک سو و تصمیم امارات برای اعزام نیرو‌های مورد حمایت خود از جبهه ساحل غربی به تعز از سوی دیگر و در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا با اختلاف رویکرد عربستان و امارات مواجه هستیم یا نقش این دو کشور با توصیه آمریکا جا به جا شده است، گفت: به نظر ما اوضاع و سیر تحولات بسیار واضح و موضع ما نیز آشکار است. ما طرحی ابتکاری را برای پایان دادن به جنگ، تبادل اسرا و بازداشت شدگان و عقب نشینی یکجانبه از بنادر الحدیده ارائه داده ایم. اکنون نتایج برای ما مهم است نه اخباری که از گوشه و کنار درز می‌کند و یا تماس‌ها و ارتباطاتی که برقرار می‌شود.
البخیتی افزود ما به رهبران عربستان سعودی توصیه می‌کنیم بر روی قضیه تغییر قواعد درگیری سرمایه گذاری نکنند، چرا که این مسئله به هیچ عنوان قابل قبول نیست. ما همچنین وارد شدن به مرحله مابین صلح و جنگ طبق قواعد درگیری تحمیل شده از سوی دشمن را هرگز نمی‌پذیریم. از سوی دیگر امارات تصمیم گرفته است با هدف تقویت حضور خود صد‌ها خودرو زرهی نظامی مدرن را به بندر الزیت در عدن و توپخانه فرانسوی مدرن و سایر تجهیزات و تسلیحات نظامی را به تعز منتقل کند.
عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن خاطر نشان کرد به نظر ما این رویکرد امارات اشتباه است و با آنچه پیشتر اعلام کرده بود تعارض دارد. به علاوه تلاش امارات برای تأسیس یک بندر نظامی در بندر المخا بیانگر قصد این کشور برای تثبیت حضورش در یمن است و نه خروج از یمن. از این رو ما به امارات توصیه می‌کنیم تلاش کند تحرکات نظامی و میدانی این کشور با مواضع سیاسی اش همخوانی داشته باشد. ما صراحتا و آشکارا اعلام می‌کنیم به روشن ضمیری بن سلمان و بن زاید هیچ امیدی نداریم بلکه ما به خداوند متعال، مقاومت ملت یمن و توسعه توان موشکی و هوایی خود تکیه کرده ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم عربستان برای خروج از یمن به خاطر حفظ آبرو از یک سو و گسترش نفوذ امارات در یمن از سوی دیگر طبق برنامه ریزی آمریکا بوده است، گفت: بدون شک همه این اقدامات تحت نظارت آمریکا انجام می‌شود، چرا که تجاوز علیه یمن در اصل یک تجاوز آمریکایی است و تداوم این جنگ به نفع امارات و عربستان نیست بلکه در راستای تأمین منافع آمریکا است. آمریکا از تداوم جنگ در یمن سود می‌برد و این جنگ منطقه را به بازاری برای فروش تسلیحات آمریکایی تبدیل کرده است و شعله ور ساختن جنگ‌های داخلی در راستای راهبرد آمریکا و کشور‌های غربی برای حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه قرار دارد. از این رو ما از مدت‌ها پیش دریافته ایم که به محض تغییر معادلات قدرت به نفع یمن، آمریکا برای تغییر سیاست و رویکرد عربستان و امارات به صورتی که با این تحول همخوانی داشته باشد تلاش می‌کند تا به راه حل دست نیابیم و وارد حالتی مابین جنگ و صلح شویم. اما این مسئله غیر قابل قبول است. ما به رهبران عربستان و امارات می‌گوییم قواعد درگیری هرگز تغییر نخواهد کرد و مهلتی که به عربستان داده ایم و همچنین زمان توقف حملات به امارات اگر با پاسخ و اقدام متقابل و در سطح مطلوب آن‌ها مواجه نشود، به پایان خواهد رسید.
وی در مورد تأکید بر اجازه ندادن به عربستان برای تغییر قواعد بازی و اینکه آیا این تأکید حامل پیامی برای طرف مقابل است و چه کسی خواستار تغییر قواعد درگیری است و این قواعد به نفع چه طرفی و به چه شیوه‌ای و چگونه قابل تغییر است، گفت: عربستان و امارات به خوبی می‌دانند منظور ما از تغییر قواعد بازی چیست,، اما به خاطر اینکه مسئله به صورت کامل برای بینندگان روشن شود می‌گوییم عربستان طرح ابتکاری ما را آتش بس فرض کرده است، به معنای اینکه آن‌ها توقف حملات موشکی و هوایی ما را به عمق خاک عربستان در ازای برقراری آتش بس جزئی و نه آتش بس کامل از سوی خود فرض کرده اند، یعنی حملات هوایی آن‌ها به صورت احتمالا کم حجم و به صورت فعلی ادامه یابد و در مقابل حملات ما به عمق خاک عربستان و امارات کاملا متوقف شود. ما تأکید می‌کنیم این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و کاملا غیر منطقی است. پذیرفتنی نیست که مثلا آن‌ها پیشتر در طول یک ماه ۱۰۰ غیر نظامی را به شهادت می‌رسانند و اکنون بگویند فقط ۱۰ غیر را نظامی را به شهادت می‌رسانیم. ما باید در نهایت به صلح فراگیر و دائمی برسیم که کرامت و سلامت همه کشور‌های منطقه و حاکمیت و استقلال و منافع یمن را حفظ کند.
البخیتی در پاسخ به این پرسش که آیا اقدام اخیر عربستان در توقف حملات هوایی مقدمه‌ای برای توقف جنگ محسوب نمی‌شود، گفت: احتمال این مسئله وجود دارد و ما نیز رهبری عربستان و امارات را به در پیش گرفتن چنین اقداماتی تشویق می‌کنیم. ولی ما تا کنون اظهارات رسمی مثبت و در سطح مطلوب نشنیده ایم و در مقابل شاهد تشدید محاصره یمن در زمینه ورود مشتقات نفتی هستیم. یمن در آستانه یک فاجعه واقعی قرار دارد. عربستان به توقیف کشتی‌ها در بندر جیزان ادامه می‌دهد و برخی از این کشتی‌ها بیش از یک ماه از توقیفشان می‌گذرد. این در حالی است که این کشتی‌ها از سازمان ملل اجازه ورود دریافت کرده اند و در بندر جیبوتی بازرسی شده اند. این مسئله مشکلات تاجران را دو چندان کرده و بر بازار مصرف یمنی نیز تأثیر گذاشته است. به علاوه گازوئیل تقریبا در یمن یافت نمی‌شود و این یعنی توقف فعالیت همه بیمارستان ها، بخش‌های حیاتی، توقف کارخانه‌ها و روند حمل و نقل. از این رو ما هرگز در مقابل این تحرکات سکوت نخواهیم کرد.
البخیتی در پاسخ به این پرسش که تبدیل بندر المخا به عنوان دومین بندر مهم اقتصادی در یمن به بندر نظامی تحت سیطره امارات تا چه اندازه بر محاصره یمن تأثیر می‌گذارد، گفت: استفاده نظامی از بندر غیر نظامی المخا مخالفت با قوانین بین المللی است. به علاوه ائتلاف متجاوز سعودی از کشتی‌های تجاری نیز برای انتقال اسلحه و تجهیزات سنگین نظامی استفاده کرده است، در حالی که همه می‌دانند که کارکنان این کشتی‌ها حتی اجازه حمل هفت تیر نیز ندارند. این مسئله نقض آشکار قانون آشکار به شمار می‌رود، ولی تا کنون هیچ گونه واکنش بین المللی در پی نداشته است. از سوی دیگر ما متعجب شدیم که امارات به سوی ایجاد بندر نظامی جدید در کنار بندر الحدیده پیش می‌رود. این مسئله از نیت امارات برای تقویت حضورش در یمن به ویژه مناطق نزدیک به باب المندب به خاطر حفظ منافع اسرائیل حکایت دارد. ما به هیچ عنوان چنین چیزی را نخواهیم پذیرفت. ما در کنار توسعه و پیشرفت توان موشکی و هوایی، توان دفاعی و دریایی خود را نیز توسعه و گسترش داده ایم.
عضو جنبش انصار الله در پاسخ به این پرسش که هدف امارات از گسترش نفوذ در تعز و الدریهمی چیست و آیا آمریکا تلاش می‌کند موتور نظامی یمن را به دست امارات بدهد، گفت: طبیعتا تحرکات امارات برای همه یمنی‌ها ثابت کرده است که هدف فقط جنبش انصار الله نیست، بلکه در واقع کل یمن هدف قرار گرفته است. برای ما به عنوان یک طرف درگیری مفید است که امارات در تعز مستقر باشد چرا که تعز در اختیار مزدورانی است که از عربستان پیروی می‌کنند. ولی ما از منطق اختلافات داخلی پیروی نمی‌کنیم. ما با این مسئله از منظر حاکمیت و استقلال یمن تعامل می‌کنیم و از این رو در مقابل هر گونه اقدام امارات هرگز سکوت نخواهیم کرد. امارات معتقد است چنین اقداماتی به نفعش است، ولی ما به آن‌ها می‌گویم این اقدامات به نفع شما نیست و شما باید منافع خود را حفظ کنید. منفعت شما در عقب نشینی کامل از یمن و پایان دادن به حضور در تجاوزگری علیه یمن و رفع کامل محاصره است، چرا که اگر به چنین نتیجه‌ای نرسیم گزینه حملات نظامی در عمق خاک عربستان و امارات همچنان مطرح خواهد بود و متجاوزان خسارت‌های بیشتری متحمل خواهند شد. ما کادر رهبری عربستان و امارات را تشویق می‌کنیم در جهت محقق شدن صلح فراگیر و دائمی در منطقه و یمن گام بردارند، در عین حال هرگز به روشن ضمیری آن‌ها تکیه نمی‌کنیم و امیدی نداریم. آن‌ها نمی‌توانند ما را با بازآرایی مواضع و تغییر قواعد درگیری فریب دهند. آن‌ها باید این موضوع را به خوبی بدانند و در نهایت نه فقط به خاطر منافع یمن بلکه به خاطر منافع خود اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر