وزیر نیرو: هر 45 روز یک تصفیه خانه فاضلاب بهره برداری می رسد


وزیر نیرو: هر 45 روز یک تصفیه خانه فاضلاب بهره برداری می رسد

یاسوج – ایرنا – وزیر نیرو گفت که هر 45 روز یک تصفیه خانه فاضلاب در مناطق مختلف کشور به بهره برداری می رسد.

به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان در آیین بهره برداری تصفیه خانه فاضلاب شهر سی سخت اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته ۲۲۸ طرح تصفیه خانه فاضلاب در سطح کشور مورد بهره بردای قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بهره برداری از این تصفیه خانه ها برغم همه محدودیت ها، تحریم های تحمیل شده و بروز وقایع طبیعی صورت گرفته است تاکید کرد: در دوره پهلوی دوم با عمر حدود ۳۷ سال آن که منابع نفتی سرشار و هیچ محدودیتی برای فروش آن وجود نداشت از طرفی دسترسی به منابع و فناوری در دنیا نیز محدود نبود اما شمار تصفیه خانه های موجود در کشور به اندازه انگشتان یک دست نمی رسید و کمتر از چهار مورد بود.

اردکانیان تصریح کرد: موضوع جمع آوری فاضلاب و تصفیه آن تنها یک موضوع در راستای بهبود وضعیت بهداشت عمومی نیست بلکه به لحاظ تاثیر این صنعت در حوزه کمک به حفاظت محیط زیست و منابع زیرزمینی آب سالم و جلوگیری از نفوذ فاضلاب به منابع زیرزمینی یک منبع مطمئن آبی نیز محسوب می شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: امروز بسیاری از درخواست ها بویژه در حوزه تخصیص آب صنعتی در کشورمان به سمت فاضلاب های تصفیه شده به عنوان یک منبع آبی پایدار رفته است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه رویکرد دولت و وزارت نیرو برای استفاده وتوجه به تصفیه خانه های فاضلاب یک نگاه چند وجهی است، گفت: امروز این صنعت به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی کشور بشمار می رود.

وزیر نیرو تصریح کرد: امروزه دولت با تمامی محدودیت ها، تحمیل ها و تحریم ها و فشارهای سخت اقتصادی در کنار مردم و برای خدمت رسانی و رضایت شهروندان با تمامی توان درمیدان است و بدون شک امیدوار به عبور از گردنه های سخت تحریم ها و فشارهای مقطعی است.

اردکانیان بر آمادگی کامل وزرت نیرو و سایر دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران در کشور و استانهای مختلف برای مقابله با حوادث پیش بینی نشده در سال زراعی جاری و احتمال وقوع بارش های سیل آسا نیز تاکید کرد و گفت: کشور ظرف سال های گذشته یکی از سخت ترین دوران های خشکسالی در حدود ۵۰ سال اخیر و همچنینی یکی از سخت ترین ترسالی ها را در بیش از این مدت تجربه و مدیریت کرد.

به گزارش ایرنا، فاز نخست شبکه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا با ظرفیت روزانه یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب امروز شنبه با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

این طرح شامل ۱۸ کیلومتر شبکه جمع اوری فاضلاب در قطر های ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی متر، ۱.۷ کیلومتر خط انتقال به قطر ۵۰۰ میلی متر و واگذاری یک هزار و ۲۵۴ انشعاب فاضلاب خانگی است.

هزینه سرمایه گذاری فاز نخست این تصفیه خانه تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال بوده و ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر برای اجرای فاز دوم آن مورد نیاز است.

جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهری سی سخت تا افق ۱۴۱۵ به منظور ارتقای بهداشت عمومی، بهبود در وضعیت زیست محیطی و بازچرخانی آب در محل اجرای پروژه از جمله اهداف این طرح است.

بر اساس اطلاعات مسئولان حوزه آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه شهر سی سخت هشت هزار نفر پیش بینی شده و دبی خروجی این تصفیه خانه یک هزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز خواهد بود.

۳۰۱۶/ ۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق