رئیس کل دادگستری استان همدان در همایش یازدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک از دادرسی افتراقی در رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری موج همدان، یازدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک به همت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همدان و با حضور محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری برگزار شد.

دادرسی افتراقی در رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان

رئیس کل دادگستری استان همدان در همایش یازدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک طی سخنانی در خصوص اهمیت و جایگاه حقوق اطفال در احکام فقهی و نظام حقوقی جمهوری اسلامی عنوان نمود باید به تفاوت حقوق اطفال و نوجوانان بعنوان مهمترین ویژگی رسیدگی قضایی توجه ویژه کرد.

محمدرضا عدالتخواه نوع جرم ،انگیزه و شیوه ارتکاب ،ادراک عقلی از جرائم و تجربه ی آنان از زندگی را از جمله مولفه های تفاوت در کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان دانسته و این مولفه هارا دلیل الزام به پیش بینی نظام دادرسی افتراقی برای کودکان و اطفال در شیوه های رسیدگی قضایی عنوان نمود.

وی با اشاره به تمایز شیوه ی واکنش به جرائم این گروه سنی افراد به بیان برخی تمایزها و تفاوتهای پیش بینی شده در قوانین مصوب قانون‌مدنی،آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی ایران پرداخته و ویژگی های مسئولیت کیفری و حقوقی و نحوه ی تعیین مجازاتهای متناسب بازدارنده را متذکر شده و بر ضرورت تشکیل مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان در همدان تاکید کرد و تحقق این امر را مستلزم همکاری سایر دستگاههای اجرایی استان دانست.