جزئیات جدید از عملیات بازار باز


جزئیات جدید از عملیات بازار باز

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: با اجرایی شدن بخشنامه بازار باز بخش مهمی از مطالبات بانک‌ها از دولت وصول می‌شود ضمن آنکه این اوراق قابل معامله در بازار بورس است و به طور کلی این بخشنامه به روابط بانک‌ها و دولت نظم می‌دهد و به قول معروف حساب کتاب بانک با دولت مشخص می‌شود. نوشته جزئیات جدید از عملیات بازار باز اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص بخشنامه بازار باز و انتشار اوراق بدهی گفت: با اجرایی شدن این بخشنامه بخش مهمی از مطالبات بانک‌ها از دولت وصول می‌شود ضمن آنکه این اوراق قابل معامله در بازار بورس است و هر زمان که دولت نیاز داشته باشه می‌تواند با تضامین لازم و به شرطی که در بودجه مشخص شود که در چه سالی و به چه شکلی قرار است بازپرداخت صورت بگیرد از این اوراق استفاده کند. به طور کلی این بخشنامه به روابط بانک‌ها و دولت نظم می‌دهد و به قول معروف حساب کتاب بانک با دولت مشخص می‌شود.

وی در خصوص بازار متشکل ارزی گفت: به نظر من وجود چنین بازاری لازم است که با عملی شدن این بازار خریداران و فروشندگان در یک بازار منظم و متشکل می‌توانند عرضه و تقاضا ارزهای مختلف را انجام دهند بانک مرکزی هم به عنوان ناظر و بازار گردان می‌تواند نقش موثری در این بازار ایفا کند.

صالح آبادی ادامه داد: در حال حاضر معاملات ارزی ما به شکل سامانه‌ای و بازار بورسی نیست و کار به شکل سنتی و تلفنی انجام می‌شود حال اگر این روند در سامانه‌ای شبیه بورس صورت بگیرد خریداران و فروشندگان می‌توانند در هر لحظه بازار را رصد کنند و بانک مرکزی به عنوان بازارگردان می‌تواند نظارت داشته باشد و در مواقع لزوم که نیاز است، جانب تقاضا تقویت شود به عنوان خریدار وارد شود و در مقابل اگر قرار است جانب عرضه را بگیرد به عنوان تامین کننده وارد شود و بازار را به ثبات برسانند.

وی تصریح کرد: البته مدت زیادی است که بازار ارز از ثبات خوبی بهره می‌برد و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی می‌توانند به این بازار اتکا کنند اما ایجاد چنین بازاری در بلندمدت به شکل کاملا نظام‌مند می‌تواند به مدیریت کسب و کار فعالان اقتصادی کمک کند. البته اگر تاخیری هم در تشکیل بازار متشکل ارزی ایجاد شود مشکلی به وجود نمی‌آید زیرا بازار ثبات لازم را دارد و این یک برنامه میان مدت است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص نقش این بانک در شرایط تحریم و نحوه خدمات رسانی آن گفت: این بانک با وجود قطع سیستم سوئیفت با روش‌های مختص به خود، خدمات ارزی را به صادرکنندگان و وارد کنندگان می‌دهد، هر چند محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد ولی به هر حال کار انجام می‌شود.

وی در خصوص افزایش سرمایه این بانک گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز، افزایش سرمایه بانک یک ضرورت است و ما این درخواست را به مجمع دادیم هر چند در دو سال گذشته از محل تبصره ۳۵ حدود هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم.

منبع: ایلنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا