چاپ بیستم کتاب زنده‌یاد جعفر شهیدی درباره امام چهارم و نقدی بر اعتقاد ایرانیان به «شهربانو»


چاپ بیستم کتاب زنده‌یاد جعفر شهیدی درباره امام چهارم و نقدی بر اعتقاد ایرانیان به «شهربانو»

بیستمین چاپ کتاب «زندگانی علی‌بن‌حسین(ع)» نوشته زنده‌یاد جعفر شهیدی، توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد.

مهر نوشت: دفتر نشر فرهنگ اسلامی بیستمین چاپ کتاب «زندگانی علی‌بن الحسین (ع)» نوشته زنده‌یاد سیدجعفر شهیدی را با شمارگان هزار نسخه، ۲۲۴ صفحه و بهای ۳۱ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۶۵ با شمارگان پنج هزار نسخه،‌ منتشر شد و جایزه کتاب سال را به خود اختصاص داد. همچنین تلخیصی از این کتاب نیز به قلم سیدمحمدرضا جوادی توسط همین انتشارات تهیه و بارها تجدید چاپ شده است.

کتاب شامل ۱۷ فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «آشنایی با امام»، «تولد امام»، «وضع ایالت‌های مسلمان‌نشین در دوران نوجوانی امام»، «حرکت کاروان از حجاز به عراق»، «مسیر کاروان از کوفه به شام»، «تحلیلی از روحیه مردم شام و پندار آنان درباره اسیران»، «خاندان پیامبر در کاخ یزید»، «انعکاس حادثه کربلا در کوفه»، «آثار واقعه حره در مدینه»، «عباد الرحمان»، «بزرگواری امام در برخورد با نادانان و تربیت آنان از این راه»، «عبادت امام»، «بخشش امام»، «بردباری برابر ناملایمات»، «نپرداختن به غیر مسائل علمی و عبادت»، «گفتارهای کوتاه امام» و «رساله حقوق». کتاب چند پیوست هم دارد: بحث مجددی درباره رساله حقوق، ترجمه رساله برابر ضبط صدوق در خصال، صحیفه سجادیه و قرآن به خط امام علی بن حسین.

این کتاب کاملترین پژوهش و تحقیق درباره امام چهارم حضرت سیدالساجدین است. زنده یاد شهیدی برای نگارش این کتاب به منابع متعدد تاریخی، چه منابع مورد قبول اهل سنت و چه منابع شیعی مراجعه کرده و روایتی بی‌نقص و کامل را ارائه داده است. او در هرجایی که لازم دیده به نقد و بررسی اخبار وارده از احوالات حضرت در منابع تاریخی مختلف هم پرداخته است. کتاب همانطور که نویسنده علامه آن در مقدمه اشاره کرده با هدف زدودن باورهای نادرست و همچنین خرافات درباره حضرت سیدالساجدین نوشته شده است. یکی از این باورهای نادرست، اعتقاد ایرانیان به «شهربانو» به عنوان مادر حضرت سجاد (ع) و همسر امام حسین(ع) است. زنده‌یاد شهیدی این باورها را نقد کرده است.

کد خبر 1307237

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی