ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس


ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

در آستانه اربعین حسینی، همچون سال‌های گذشته، دور جدیدی از تحرکات دشمنان برای اختلاف‌افکنی بین دو ملت ایران و عراق کلید خورده است؛ بررسی این تحرکات در ایران و عراق نشان دهنده نکات مشترکی است.

به گزارش مشرق، عراق چند روزی است که در گیر اعتراضات مردمی است. اعتراض‌هایی که به دلایل اقتصادی شکل گرفته ولی ظاهرا آب گل‌آلود خوبی برای ماهیگیری دیگران شده است. حالا ارتش رسانه‌ای عبری،عربی،غربی به خط شده تا بلکه بتواند دامنه اعتراضات را گسترده‌تر و شدت آنها را بیشتر کند. هدف یک چیز است: راهپیمایی عظیم اربعین؛ اجتماع چندمیلیونی زائران امام حسین(ع) در اربعین حسینی که چندسالی است چشم جهانیان را به خود معطوف کرده.

بیشتر بخوانید:

سیاستمدارانی که چند سالی استراتژی بایکوت خبری را برای این راه‌پیمایی بی‌نظیر در رسانه‌های رسمی جهان به کار گرفته بودند، کم‌کم به این نتیجه رسیدند که نمی‌توان این اجتماع بزرگ را نادیده گرفت. پس چاره‌ای نیست و باید به این موضوع هم پرداخت؛ البته ناقص و تحریف شده!

اما امسال و در آستانه اربعین، اعتراضات عراق، بهانه بهتری به دست این رسانه‌ها داده تا فضا را غبارآلود کنند. البته ترفندهای به کار رفته در این رسانه‌ها برای ما ایرانی‌ها چیز جدیدی نیست. انگار باز هم یک ماجرای تکراری در حال وقوع است. در بخش اول این گزارش قصد داریم به شباهت‌های خط خبری و محور استفاده شده توسط رسانه‌های دشمن بپردازیم و در بخش دوم به شباهت ترفندهای آنان.

بخش اول

* ایران و عراق مگر با هم نجنگیدند

یکی از ابتدایی‌ترین سنگ‌اندازی‌هایی که رسانه‌های بیگانه در هردو کشور مطرح کرده‌اند، این است که مگر شما با همدیگر نجنگیده‌اید و بسیاری از عزیزان‌تان را در این مسیر از دست نداده‌اید؟ پس چرا باید یکدیگر ارتباط داشته باشید؟

آن‌ها بیان نمی‌کنند که دشمنی ایران با بعثی‌هایی بود که یک دنیا را در حمایت خود داشتند، و نه این افرادی که جانانه از زائران اربعین میزبانی می‌کنند و «حب‌الحسین_یجمعنا» را معنا می‌کنند. حتی در همان زمان جنگ هم بسیاری از عراقی‌ها به صف جبهه‌های ایرانی پیوستند و با حزب بعث جنگیدند.

** حضور نیروهای خارجی

امسال و در میانه اعتراضات عراق، شایعه‌ای مبنی بر حضور نیروهای ایرانی برای سرکوب اعتراضات در برخی رسانه‌ها منتشر شد. این شایعات، در حجم گسترده توسط رسانه‌های ضدانقلاب پوشش داده شد.


ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

درست مشابه همین شایعه در فتنه ۸۸ وجود داشت، در آن زمان رسانه‌های ضدانقلاب شایعه می‌کردند که سربازان سیاه پوش لبنانی، با معترضان ایرانی برخورد می‌کنند.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

آن ها حتی امسال و در زمان سیل که نیروهای جهادی عراق برای کمک به مناطق سیل زده آمدند، شایعاتی را علیه آنان منتشر کردند و هر اتفاقی را به آنان منتسب کردند. یکی از جنجال‌ترین فیلم‌های آن ایام، مربوط به یک جوان اهوازی می‌شد که به دختر بی‌حجاب تذکر داده بود اما رسانه‌های بیگانه وی را عضو نیروهای الحشدالشعبی معرفی کردند تا وانمود کنند عراقی‌ها برای امدادرسانی به ایران نیامده‌اند.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

** شایعه حیثیتی برای برانگیختن تعصب دینی

یکی از مهم‌ترین شایعات و حربه‌هایی که بارها و بارها برای نفرت افکنی بین مردم ایران و عراق منتشر شده، موضوع سوءاستفاده جنسی است. این رسانه‌ها که می‌دانند این موضوعات جزو خطوط قرمز شیعیان محسوب می‌شود، مدام روی این موضوع خبرسازی می‌کنند. مثلا سال گذشته مدعی شدند زنان مشهدی به مردان عراقی خدمات جنسی ارائه می‌دهند؛ شایعه‌ای که سروصدای زیادی به پاکرد اما خیلی زود دروغ بودن آن معلوم شد.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

در اقدامی مشابه و هم‌زمان، روزنامه سعودی "الشرق الاوسط" در ایام اربعین سال‌های گذشته برای ایجاد اختلاف بین ملت‌های ایران و عراق، خطر تعرض جنسی به زنان عراقی توسط ایرانی را مطرح می‌کرد.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

بی‌بی‌سی به تازگی نیز سعی کرده با یک مطلب موهن، ضربه خودش را در آستانه اربعین به شیعیان بزند و نشان دهد که مشکل اصلی‌اش نه مردم ایران و نه مردم عراق بلکه تمام شیعیان است؛ بی‌بی‌سی به منظور برانگیختن احساسات مردم، ادعا کرده که روحانیون شیعه ،دختران نوجوان حتی ۹ ساله را در ازای پول به صیغه مردان درمی‌آورند.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

*** انداختن مشکلات به گردن کشور همسایه

یکی از ترفندهای مورد استفاده در اعتراضات اخیر عراق این بود که جمهوری اسلامی را دلیل اصلی مشکلات اقتصادی در عراق معرفی کنند.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

البته این فضاسازی‌ها بی‌سابقه نبود و از سال‌های قبل کلید خورده بود. بی‌بی‌سی فارسی که تقریبا تمام اخبار مربوط به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی اربعین را سانسور می‌کند، سال گذشته ناگهان گزارش‌هایی درباره اربعین منتشر کرد؛ اما به چه شکل؟ این رسانه دولتی انگلیس سعی کرد تا القا کند این راهپیمایی عظیم، اقتصاد عراق را دچار اختلال می‌کند.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

تاکتیک انداختن مشکلات به گردن کشور همسایه، موضوعی بوده که بارها در ایران درباره‌اش شایعه ساخته شده؛ از ارسال آب رایگان به عراق تا خروج دلار به این کشور همسایه.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

شبکه تلویزیونی «من‌وتو» حتی شایعه کرد که کمک‌های مردم به کمیته امداد خمینی(ره) هم خرج زنان بی‌سرپرست عراقی می‌شود، درحالی که بعدا مشخص شد ریالی از کمک‌های مردم یک شهر در شهر دیگر خرج نمی‌شود چه برسد کشور دیگر. و این شعبه کمیته امداد در عراق بود که کمک‌های مردم عراق را برای زنان بی‌سرپرست هزینه می‌کرد.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

*** القای نمک‌نشناسی طرفین

برداشت‌هایی که گاهی اوقات برخی از عراقی‌ها نسبت به اقدامات جمهوری اسلامی دارند ناشی از عدم اطلاع کامل آنان از یک رویداد است. اتفاقی که بارها به‌شکل تعمدی از سوی برخی رسانه‌های ضدانقلاب هدایت می‌شوداست. آن‌ها با تقطیع سخنان رهبران مسئولان سیاسی بارها سعی کرده‌اند نشان دهند که دو ملت در کنار هم قرار ندارند؛ هرچند که نباید از این موضوع غافل شد که هنوز بازمانده‌های بعثی و دلدادگان آمریکایی هم در عراق حضور دارند و به دنبال کوچکترین بهانه‌ها برای آشوب‌آفرینی هستند.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

بخش دوم

ترفندهای به کار رفته در رسانه‌های معاند در فضای اعتراضات عراق هم کاملا شبیه همان ترفندهایی است که در ایران به کار گرفته بودند.

* استفاده از تصاویر آرشیوی

در روزهای اعتراضات اخیر، تصویری از آتش زدن پرچم ایران در عراق منتشر شد. اما بررسی این خبر نشان می‌دهد که اصلا این عکس ربطی به اعتراضات اخیر عراق ندارد. این تصویر مربوط به اعتراضات سال گذشته بوده که بعضی رسانه‌ها سعی کرده‌اند با بازنشر و البته بزرگ‌نمایی آن در ایام پیاده‌روی اربعین، روابط دو ملت را تحت‌الشعاع قرار داده و تیره کنند.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس
شایعه
ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس واقعیت


مشابه همین ترفند در ایران هم رخ می‌داد، تصویری که ادعا می‌شد مربوط به اعتراضات مردادماه است ولی افراد در تصویر کاپشن و لباس زمستانی داشتند.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

از این تصاویر، به منظور گسترده نشان دادن اعتراضات و افزایش حساسیت جامعه و ایجاد عکس‌العمل‌های شدید استفاده می‌شد.

* عکس فوتوشاپی

در روزهای اخیر، رسانه‌ها و اکانت‌هایی که به دنبال افزایش تنش‌ها در عراق هستند، به دستکاری در تصاویر پلاکاردهای مورد استفاده قرار گرفته در تجمعات گذشته روی آوردند.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

این کار، یکی از ترفندها برای بحرانی کردن آشوب‌هاست که در آن، شعارهای تند جایگزین متن واقعی بر روی پلاکاردهای موجود در دست تظاهرکنندگان می‌شود. وجود این شعارهای تند، به تحریک عواطف هر دو گروه موافق و مخالف اعتراضات می‌انجامد و آتش آشوب را شعله‌ورتر می‌کند.

* استفاده از عکس مکانی دیگر برای مکان دیگر به جهت گسترده کردن اعتراضات

برخی رسانه‌های عراقی نیز تصاویر درگیری‌های بغداد را به جای نجف منتشر کردند و حتی به دروغ اعلام کردند که در نجف حکومت نظامی شده تا بتوانند درگیری ها را گسترده‌تر کنند.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس کلیپ ضبط شده در بغداد


در واقع، رسانه‌های آشوب‌طلب به منظور تسری اعتراضات به شهرهای دیگر، سعی می‌کنند تصاویر جعلی از اعتراض در این شهرها منتشر کنند تا به مخاطبانی که امکان دسترسی به آن موقعیت فیزیکی را ندارند القا کنند که ناامنی در همه جا گسترده شده. این قبیل شایعات، بالاخص در ایام نزدیک به پیاده‌روی اربعین بیشتر شده و مدام شایعاتی درباره شهرهای اصلی مسیر راهپیمایی (کربلا و نجف) منتشر می‌شود.

در جریان اعتراضات ایران نیز از تصویر یک اعتراض برای چند شهر استفاده می‌کردند تا شهرهای بیشتری از ایران را به‌عنوان صحنه درگیری معرفی کنند.

ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق +عکس

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟