قطعه‌سازان در سرمایه‌گذاری مشاکت کنند/ داخلی‌سازی 25 درصد از قطعات وارداتی تا پایان امسال


قطعه‌سازان در سرمایه‌گذاری مشاکت کنند/ داخلی‌سازی 25 درصد از قطعات وارداتی تا پایان امسال

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن گفت: امیدواریم تا پایان سال 25 درصد از واردات قطعات خودرو را داخلی‌سازی کنیم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن گفت: امیدواریم تا پایان سال 25 درصد از واردات قطعات خودرو را داخلی‌سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن با اشاره به سرعت و نتایج نشست اول این میز، گفت: ابتدا من باید از آقای ترامپ تشکر ویژه‌ای کنم که باعث شد مسئولین ما به ظرفیت‌های تولید داخل توجه کنند. ما خودمان در ابتدا به این نشست‌ها با دید تردید نگاه می‌کردیم اما امروز سرعت و نتایجی که نشست اول داشته ما را غافلگیر کرده است لذا امیدواریم این نشست‌ها که قرار است تا پایان سال سه نشست دیگر نیز برگزار شود، با همین سرعت و نتایج ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات قطعه‌سازان در این حوزه گفت: برای اینکه قطعه‌سازان بتوانند داخلی‌سازی را سریع‌تر جلو ببرند، ما پیشنهاداتی برای این منظور ارائه کردیم که یکی از آنها مشارکت در سرمایه‌گذاری است که این می‌تواند به طرق مختلف صورت بگیرد. خودروساز می‌تواند سری اول خریدهای خود را به صورت نقدی پرداخت کند. ما اکنون برای خرید مواد اولیه ابتدا پول پرداخت می‌کنیم و سپس مواد را تحویل می‌گیریم در حالی که روند تسویه خودروساز از 40 روز تا 3 ماه است. پرداخت به صورت نقدی یا سرمایه‌گذاری مستقیم می‌تواند به ما کمک زیادی کند.

وی ادامه داد: در بحث رونق تولید، یکسری امکانات و تشکیلات دیده شده که می‌توان آنها را به سمت قطعه‌سازی سوق داد. از سوی دیگر امکاناتی باید فراهم شود که سرمایه سرگردان در جامعه به سمت قطعه‌سازی سوق پیدا کند و در نهایت بحث تیراژ کالاها است که هر چقدر تیراژ بالاتر باشد توجیه اقتصادی بیشتر است. پس تقاضا دارم خودروسازان بر روی یک منبع تمرکز کنند و سراغ چند منبع نروند که تیراژ شکسته شود.

وی با اشاره به واردات قطعه گفت: در حال حاضر 3.5 میلیارد دلار توسط خودروسازان قطعه وارد می‌شود. 1.5 میلیارد دلار از طریق قاچاق و 1.1 میلیارد دلار در بازار اسبر مارکت است. اگر بحث داخلی‌سازی جدی شود علاوه بر تامین خودروسازان به طور طبیعی، بازار اسبر مارکت هم متعلق به قطعه‌ساز خواهد شد اما برای قاچاق نیازمند کمک نهادهای نظارتی و انتظامی هستیم و امیدواریم تا پایان سال 25 درصد از واردات قطعات خودرو را داخلی‌سازی کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن