تفکیک نکردن استعدادهای برتر لزوما به معنای نداشتن مدرسه جداگانه نیست


تهران (پانا) - مدیرکل نظارت و ارزیابی بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد که تفکیک نکردن استعدادهای برتر لزوما به معنای نداشتن مدرسه جداگانه نیست، می‌توان طوری عمل کرد که بچه‌ها دور از جامعه رشد نیابند.

تفکیک نکردن استعدادهای برتر لزوما به معنای نداشتن مدرسه جداگانه نیست

تهران (پانا) - مدیرکل نظارت و ارزیابی بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد که تفکیک نکردن استعدادهای برتر لزوما به معنای نداشتن مدرسه جداگانه نیست، می‌توان طوری عمل کرد که بچه‌ها دور از جامعه رشد نیابند.

الهام یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیرکل نظارت و ارزیابی بنیاد ملی نخبگان در برنامه پرسشگر با بیان اینکه «نخبگان را به عنوان پیشران تحول و سرمایه‌های ارزشمندی که نیازمند تکریم و الگوسازی هستند می‌شناسیم» گفت: «در لایه‌های پایین‌تر افرادی هستند که معتقدند رانت ویژه نخبگی و تیزهوشی وجود دارد و تعدادی دارند سهم بیشتری می‌برند، بنابراین هرچقدر سهم کمتری بدهیم و منابع را به سمت آن‌ها که تیزهوش نیستند ببریم به عدالت نزدیک‌تر است.»

او افزود: «تعریف نخبه این است که فردی با ظرفیت‌های استعدادی، ذاتی و اکتسابی‌اش برای حل مسائل کشور مفید و موثر است.»
یاوری با بیان اینکه «مجموعه نظام این موضوع را پذیرفته اما برخی کارگزاران در سطوح پایین‌تر این موضوع را نپذیرفته‌اند» گفت: «لازم است توافق اولیه ایجاد شود که به سازوکار منسجم نخبه پروری نیاز داریم.»

او درباره صنعت المپیاد گفت: «هرچیزی ارزش افزوده‌ای دارد، طبیعی‌ است که اطرافش صنعتی شکل بگیرد و باید بابت آن خوشحال شویم. اصل آن بد نیست که آدم‌هایی خرج کنند و برای آموزش هزینه کنند تا فرزندشان المپیادی شود. بلکه اشکال این است که حاکمیت باید عدالت را برقرار کند و امکانات را به دست آن‌ها که پول ندارند نیز برساند و باید ارزیابی‌ها طوری انجام شود که افرادی که از طریق کلاس‌ها بالا نیامده‌اند هم بتوانند موفق شوند.حاکمیت باید این آدم‌ها را هدایت کند و هدف‌گذاری صحیح برایشان داشته باشد.»

مدیرکل نظارت و ارزیابی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: «هر وقت چیزی تبدیل به صنعت شد مانند بیماری به آن نگاه نکنیم و نقش حاکمیتی خود را ایفا کنیم، روش است که اشکال دارد. راه حل این است که کار نخبگان را به نخبگان بسپاریم. تا وقتی امر سنجش را کسی که تجربه‌اش را ندارد انجام می‌دهد اوضاع همین می‌شود.»

او با تاکید بر اینکه این گزاره که " همه آن‌ها که سمپاد قبول می‌شوند کلاس خاص می روند" درست نیست گفت: «ممکن است در خروجی سمپاد طیف وسیعی انسان تربیت کنیم اما نقطه مشترک آن‌ها ذهن فعال، خلاق و پرسشگر است. اینها حتی اگر کارآفرینی و صنعت نیاموخته اند اما در این عرصه‌ها حرف برای گفتن دارند.»

او درباره طرح شهاب عنوان کرد: «شهاب ناموفق است، زیرا تناقضات مفهومی دارد. موضوع عدم تفکیک استعدادهای برتر لزوما به معنای نداشتن مدرسه جداگانه نیست، می‌توان طوری عمل کرد که بچه‌ها دور از جامعه رشد نیابند. نفس کنار هم بودن آدم های مستعد یک ارزش است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی