انتشار تصاویر مستهجن کار دست عضو سابق شورای شهر داد/ غرامت سنگین انگلیس به بانک ایرانی/ 7 هزار میلیارد دلار آمریکا دود شد!


انتشار تصاویر مستهجن کار دست عضو سابق شورای شهر داد/ غرامت سنگین انگلیس به بانک ایرانی/ 7 هزار میلیارد دلار آمریکا دود شد!

آقای روحانی همان طور که در گذشته گفته بودید، معیار تورم جیب مردم است و نه آمار.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

انتشار تصاویر مستهجن کار دست عضو سابق شورای شهر داد/ غرامت سنگین انگلیس به بانک ایرانی/ 7 هزار میلیارد دلار آمریکا دود شد!

کیهان

راستی‌آزمایی طرح گفت‌وگوی ملی اعلام بیزاری از فتنه‌گران است

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید: طرح گفت‌وگوی ملی تهیه شده است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف پس از سفر به قم و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح گفت‌وگوی ملی که آن را در مجلس مطرح کردیم، خوشبختانه با استقبال خوبی روبه‌رو شد؛ البته بنا بود خیلی هم بحث‌های گفت‌وگوی ملی رسانه‌ای نشود که بتوانیم به سمت همگرایی به‌خصوص در مسائل مشترک برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در یکی از جلساتی که داشتیم، بحث انتخابات مجلس در اسفندماه سال جاری مطرح و گفته شد که اگر دو جریان اصیل سیاسی کشور، در مسئله انتخابات برخورد جدی نکنند، ممکن است یک عده فرصت‌طلب به بهانه حضور در انتخابات و کسب رای مردم، وارد بحث‌های جدی تخریبی چه علیه شخصیت‌ها و چه علیه کلیت نظام شوند و لذا خوب است که جریانات اصیل انقلاب، روی میثاق‌نامه‌ای با همین موضوع طرح گفت‌وگوی ملی، به توافق برسند.
رئیس فراکسیون امید اضافه کرد: در همین راستا بررسی‌هایی شد و دیدیم خانه احزاب میثاق‌نامه‌ای درهمین راستا دارد که همین میثاق‌نامه، توسط کارگروهی که بین نمایندگان مجلس با عنوان کارگروه گفت‌وگوی ملی تشکیل شده است، بازنگری و بررسی شد؛ همچنین در کارگروهی که در خارج از مجلس هم هست، این موضوع مورد بحث واقع شد و قرار شد با خانه احزاب هم صحبت شود که تقریبا آن میثاق‌نامه، نهایی شده که ان‌شاءالله وقتی نهایی و قطعی شد و نظرات اعمال شد، آن را جهت اطلاع هم احزاب و هم جریانات سیاسی و هم چهره‌های تاثیرگذار در انتخابات مثل ائمه جمعه، ارسال خواهیم کرد که ان‌شاءالله مورد توجه قرار گیرد.

عارف یادآور شد: هدف کلی تدوین میثاق‌نامه طرح گفت‌وگوی ملی، این است که ما حس می‌کنیم دو جریان داخل نظام که از ابتدای انقلاب هم بودند (اصولگرا و اصلاح‌طلب) و مشترکات فراوانی دارند، بیاییم و روی این مشترکات حرکت کنیم و به‌طور طبیعی روی مواردی هم که اختلاف‌نظر هم داریم، بحث کرده و سعی کنیم در چارچوب قانون و رهنمودهای امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری، یک اجماعی را در کشور و روی مسائل کلان نظام ایجاد کنیم تا در نهایت بتوانیم در انتخابات اسفندماه، در یک رقابت سالم، تلاش بیشتری برای پاسخ به مطالبات مردم و چالش‌های دیگر داشته باشیم.

درباره اظهارات آقای عارف و تحرکاتی که چندماه است با تدارک اصلاح‌طلبان و به بازی گرفتن چند نفر از اصولگرایان گفتنی است؛ طبعا اصل گفت‌وگوی برای نیل به اشتراک نظر و کاهش تنش و اختلاف در فضای سیاسی کشور، اقدام پسندیده‌ای است، اما باید عنایت داشت که با وجود قوانین و مکانیزم‌های قانونی روشن، نیازی به کدخدامنشی و این قبیل رفتارهای فراقانونی نیست. افراطیون مدعی اطلاح‌طلبی طی چند سال گذشته و پس از سرشکستگی در فتنه سال ۸۸ که هم‌پوشانی روشنی با نقشه مشترک آمریکا و اسرائیل و انگلیس داشت، ادعای آشتی ملی و گفت‌وگوی ملی را برای خروج از مظان اتهام پیش کشیدند و این در حالی بود که آنها برای جلب اعتماد اصولگرایان و مردم و نظام، قبل از هر چیز باید با دست اندرکاران فتنه سبز، اعلام مرزبندی و بیزاری کنند.

در واقع طراحان فتنه سبز، با آلت دست قرار دادن کسانی چون خاتمی و موسوی و کروبی، اقدام به شورش علیه اسلامیت و جمهوریت کردند و تا مرز هتاکی علیه مجالس عزای سالار شهیدان(ع) در روز عاشورا پیش رفتند اما بساط خیانت آنها توسط خود مردم جمع شد.

بنابراین کمترین توقع از مدعیان اصلاح‌طلبی که خود را وفادار نظام و قانون اساسی معرفی می‌کنند، این است که با فتنه و فتنه‌گران، به‌عنوان خط قرمز نظام مرزبندی کنند، در غیر این صورت، ناظران و تحلیلگران حق دارند مباحثی چون گفت‌وگوی ملی را سرپوشی برای بی‌صداقتی و فریبکاری ارزیابی کنند. آنچه این گمانه را تقویت می‌کند، اصرار بر رسانه‌ای نکردن تحرکات مذکور است و حال آنکه، در صورت صداقت در این زمینه، نباید مخفی‌کاری صورت بگیرد. از سوی دیگر منطقاً وقتی جماعتی قانون اساسی و امنیت ملی را در آشوب نیابتی ۸۸ زیر پا گذاشته‌اند، باید در عمل، جبران مافات کنند و نه با طرح‌های کاغذی. در واقع کسانی که قانون اساسی را نقض کنند، هیچ استعبادی ندارند که طرح‌های کم‌خاصیتی از این دست را نیز زیر پا بگذارند؛ بنابراین برای اثبات برادری باید صراحتاً با فتنه‌گران ابراز مرزبندی کنند.

آقای لودریان! فشارهای ایران هنوز حداکثری نشده است

وزیر خارجه فرانسه می‌گوید ایران و آمریکا یک ماه برای مذاکره و کاهش تنش‌ها فرصت دارند.

ژان‌ ایو لودریان گفت: با توجه به شرایط متشنج خاورمیانه ایران و آمریکا فقط یک ماه برای مذاکره جهت رفع اختلافات فرصت دارند.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، وزیر خارجه فرانسه گفت: اگرچه ابتکار مکرون برای میانجیگری تاکنون نتیجه نبخشیده است اما با توجه به اینکه ایران اعلام کرده تا اوایل نوامبر اقدامات جدیدی را برای کاهش تعهدات توافق وین انجام خواهد داد، از این‌رو این دو کشور فرصت چندانی برای توقف روند افزایش تنش‌ها در منطقه ندارند.

لودریان در عین حال رئیس‌جمهوری آمریکا را نیز به کارشکنی در تلاش برای گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری ایران متهم کرد و گفت: با وجود اینکه ترامپ خودش خواستار برقراری این ارتباط تلفنی بود، اما چند ساعت قبل از برقراری این تماس در حاشیه اجلاس مجمع عمومی علناً اعلام کرده بود تحریم‌ها علیه ایران را تشدید می‌کند. وزیر خارجه فرانسه گفت: با توجه به فرصت کم تا اوایل نوامبر برای تصمیم‌گیری جدید ایران، چنانچه این دو کشور طی این یک ماه نتوانند برای حل اختلافات مذاکره کنند، با توجه به معادلات منطقه‌ای پیش‌بینی می‌شود منطقه با خطر تنش جدید روبه‌رو باشد.

این اظهارات در حالی است که دولت فرانسه و دولت‌های دیگر اروپایی، ظرف ۱۷ ماه گذشته (پس از خروج آمریکا از برجام) به حداقل تعهدات خود عمل نکرده‌اند بلکه قراردادهای توتال و پژو و ایرباس با ایران نیز از سوی طرف‌های فرانسوی نقض شد.

جمهوری اسلامی ایران تا اردیبهشت امسال به مدت یک سال صبر پیشه کرد اما از این تاریخ، رفتار ایران چه درباره تعهدات هسته‌ای و چه منطقه عوض نشده، چنان‌که شاهد کاهش گام به تعهدات هسته‌ای، سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی وتوقیف نفتکش انگلیسی بودیم.

در همین دوره، برخی نفتکش‌ها در سواحل امارات و همچنین پالایشگاه‌های نفتی عربستان مورد حمله مقاومت یمن و سایر اجزای مقاومت در منطقه قرار گرفته که همگی نشان می‌دهد دوره دست‌درازی‌های یکطرفه جبهه غرب سپری شده و دوره اقدام و تلافی‌های متقابل است.

بنابراین می‌توان گفت ایران و جبهه مقاومت، اتفاقاً اوج تهدیدها و فشارهای حریف را پشت سر گذاشته و اکنون نوبت تهدیدهای عملی و حداکثری شدن فشارهای جبهه مقاومت است.

«معیار تورم جیب مردم است» فقط برای سال ۹۲ بود؟!

آقای روحانی همان طور که در گذشته گفته بودید، معیار تورم جیب مردم است و نه آمار.

روزنامه جوان با انتشار این مطلب نوشت: رئیس‌جمهور براساس گزارش بانک مرکزی مدعی شده‌اند که ارزش پول ملی در مهرماه مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار و بانک مرکزی می‌گویند شرایط تورمی ماه به ماه نسبت به ماه‌های قبل کاهش پیدا می‌کند؛ تورم در شهریور ۰/۵ درصد بوده و نقطه به نقطه ما در دو ماه گذشته مجموعا برای تولیدکننده (شاخص تولیدکننده) ۱۲ درصد در دو ماه کاهش پیدا کرده است. این خبر اگر چه درست است اما چیزی شبیه نظرسنجی از درون ماشین است و از این رو با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی مواجه شده.

علت این واکنش‌ها از یک سو به این دلیل است که ادعای مطرح شده به معنای توقف افزایش قیمت‌ها نبوده و بدون شک معیاری بر بهبود شرایط هفت دهک جامعه نیست مگر آنکه به استناد ضریب جینی وضع دهک ۱۰ به مدد سوءاستفاده از رانت‌هایی چون ارز ۴۲۰۰ تومانی بهتر شده باشد و دور رئیس‌جمهور را آدم‌هایی گرفته باشند که فقط در دو و یا یک دهک بالا هستند. دلیل دیگر آن ادامه کاهش قدرت خرید مردم به رغم کاهش شتاب نرخ تورم است که این موضوع نیز نه‌تنها بر اساس رکود حاکم بر سطح بازارهای (به جز بازار بورس) که براساس جیب‌هایشان کاملا مشهود است.

آقای روحانی در کسوت رئیس‌جمهوری درباره عملکرد دولت قبل و در اولین نشست خبری پس از انتخابات ریاست‌جمهوری که ۱۵ مرداد سال ۹۲ برگزار شده بود، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت اقتصاد کشور در زمان تحویل گرفتن دولت این بود: «در طول ۱۰۰ روز اول همکارانم در بخش‌های مختلف همکارانم آمار و ارقام را صادقانه به مردم خواهند گفت. البته کم و بیش نخبگان و مردم از آمار خبر دارند. معیار اصلی تورم جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار.»

نمی‌توان در چند ماه و دو سال اخیر و در هنگام تضعیف قدرت پول ملی و آب رفتن جیب مردم، تعیین حقوق کارگران و نرخ تورم با معیار بانک مرکزی پیش برویم و با روش محاسبه آنها اعلام وضعیت موجود را ارائه بدهیم، اما در آمار استناد شده در سخنان آقای روحانی و هنگام تقویت مختصر ریال در برابر ارزهای خارجی از معیار «استیو هانکه» بهره برد.

بنابراین اگر آقای روحانی خبر از تقویت ۴۰ درصدی پول ملی نسبت به مهر ماه نسبت به مهر ماه سال گذشته می‌دهد و تورم را برای بخش تولید یک درصد اعلام می‌کند باید بپذیرد و بپذیریم که تورم نیز در سال گذشته نه‌تنها با معیار بانک جهانی که بالای ۵۰ درصد اعلام شده، بلکه با معیار «استیو هانکه» تورم سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد بوده است.



۷ هزار میلیارد دلار هزینه آمریکا دود شد؛ این هم سندش!


۶ تریلیون دلار هزینه آمریکا در عراق تبدیل به خاکستر شده است. بازگشایی گذرگاه مرزی میان عراق و سوریه نشانه پیروزی ایران و متحدان آن است.

روزنامه منطقه‌ای رأی‌الیوم در این‌باره به قلم عبدالباری عطوان نوشت: عراق گذرگاه مرزی «القائم- البوکمال» با سوریه را پس از گذشت هشت سال از بسته‌شدن آن بازگشایی کرد. بازگشایی این گذرگاه به نفع تقویت پیوستگی جغرافیایی

دو کشور مهم در محور مقاومت است که ایران آن را رهبری می‌کند و به تقویت روابط تاریخی میان دو کشور برادر و همسایه کمک می‌کند.

ارتباط جغرافیایی میان عراق و سوریه پس از سال‌ها قطع آن یعنی گشودن گذرگاه زمینی از چین تا دریای مدیترانه و خارج از کنترل ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش و به‌طور خاص رژیم اسرائیل است.

اقدام آقای نخست وزیر عراق برای اتخاذ تصمیم بازگشایی این گذرگاه به معنای این است که ۶ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری ایالات متحده آمریکا در این کشور طی لشکرکشی و اشغال عراق برای دورکردن خطری از اسرائیل، باد هوا شده و بعید نمی‌دانیم که اقدام بعدی، اخراج نیروهای آمریکایی مستقر در عراق باشد که تعدادشان از ۶ هزار نفر بیشتر است.

معنای مهم‌تر این اقدام نه فقط تأکید بر پایان یا به پایان‌رساندن خطر گروه‌های تروریستی مانند داعش است که بر منطقه در طول پنج سال گذشته سیطره داشتند بلکه همچنین به معنای گشودن راه زمینی استراتژیک میان ایران، سوریه و لبنان است.

ملت سوریه که در معرض محاصره آمریکایی و عربی قرار دارد بزرگترین استفاده‌کننده از گشودن مرزها با کشور برادر عراق و تقویت تجارت و مسائل سیاسی و اجتماعی با این کشور است زیرا این محاصره ظالمانه را می‌شکند و بازار صادرات بزرگی برای حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها و تولیدات صنایع کشاورزی و پوشاک برایش باز می‌کند و در عین‌حال طرف مقابل نیز گردشگران دینی و درمانی عراقی را جذب می‌کند زیرا بیمارستان‌های سوریه همچنان از همه همتاهای خود در کشورهای نفتی پیشرفته‌تر هستند.

نفتکش ایرانی که در جبل‌الطارق توقیف شد و محموله خود را در بندر «طرطوس» تخلیه کرد، سه ماه نیاز داشت تا به ایستگاه نهایی خود برسد زیرا دولت مصر حاضر نشد به این نفتکش اجازه دهد از کانال سوئز عبور کند، امری که باعث شد نفتکش از طریق «دماغه امید نیک» در دورترین نقطه آفریقای جنوبی به سمت جبل‌الطارق و دریای مدیترانه دریانوردی می‌کند.

این یک لحظه تاریخی شایسته جشن نه فقط در سوریه و عراق و ملت‌های دو کشور بلکه همه ملت‌ها است زیرا نزدیکی میان دو کشور برادر به‌ویژه در سایه طرح‌های آمریکایی و اسرائیلی برای چندپاره کردن و ویرانی کشورهای منطقه، سزاوار جشن است.

یادآور می‌شود ترامپ پیش از این با تلخی گفته بود ۷ هزار میلیارد دلار در منطقه خاورمیانه هزینه کردیم اما وقتی رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد به عراق سفر کند باید با هواپیمای چراغ خاموش، این کار را انجام دهد.

در همین حال خبرگزاری رویتر نوشت: بازگشایی گذرگاه القائم در مرزهای مشترک سوریه و عراق به نفع ایران به‌عنوان متحد هر دو کشور شد و عایدات زیادی برای تهران خواهد داشت. مسئولان عراقی گذرگاه القائم را در برابر مسافران و ترانزیت تجاری پس از شش سال بازگشایی کردند و این گذرگاه نقش مهمی در تقویت نفوذ زمینی ایران به سمت بیروت خواهد داشت.

«کاظم العقابی» رئیس هیأت گذرگاه‌های مرزی عراق در مراسم بازگشایی این گذرگاه تأکید کرد که این اقدام نقش مهمی در بهبودی همکاری اقتصادی میان سوریه و عراق خواهد داشت.

دولت عراق در نوامبر سال ۲۰۱۷ شهر القائم در استان الانبار در غرب عراق را آزاد کرد. گذرگاه القائم از سوی سوریه در شهر راهبردی البوکمال قرار دارد که در این کشور نیز مقر داعش بود و این دو شهر در مسیر امدادهای راهبردی قرار داشتند. دولت سوریه با حمایت نیروهای وابسته به ایران در سال ۲۰۱۷ موفق شدند تا شهر البوکمال در طول رود فرات را از اشغال داعش آزاد کند.

بلومبرگ: تلافی‌های ایران خطرناک و پرقدرت است

یک شبکه خبری آمریکایی معتقد است فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران، به جای مهار ایران، او را خطرناک کرده است.

بلومبرگ در این باره نوشت: راهبرد «فشار حداکثری» ترامپ، ایران را تضعیف کرده اما باعث شده این کشور خطرناک‌تر هم بشود. در واقع آمریکا تهران را وادار کرده با روش‌های نامتعارفی که مقابله با آنها دشوار است به این سیاست پاسخ بگوید.

ایران با حمله به بزرگ‌ترین تاسیسات نفتی جهان که بازارهای جهانی از توکیو تا نیویورک را مختل کرد، آسیب‌پذیری اقتصاد جهانی را اثبات کرد. توماس جونیئو استاد دانشگاه روابط عمومی و بین‌المللی اتاوا با اشاره به این نکته می‌گوید «شیوه بازدارندگی ایران اینچنین است. یکی از ستون‌های کلیدی دکترین دفاعی تهران ارسال مداوم پیام به ایالات متحده و همپیمانان و شرکای منطقه‌ای آن و یادآوری این نکته است که ایران ابزار آسیب زدن به آنها را در اختیار دارد. اقتصاد جهانی آسیب‌پذیر است. ایران با ارسال این پیام قدرتمند به همگان یادآور شد که جنگ می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

این یورش‌ها نشان داد که سرمایه‌گذاری ایران در زمینه جنگ نامتقارن چقدر مفید و ثمربخش بوده است. در حالی که عربستان سعودی با هزینه در زمینه جنگ‌افزارهای متعارف به سومین کشور بزرگ جهان در این زمینه تبدیل شده، ایران روی نیروهای نیابتی - در یمن، عراق، سوریه و سایر مناطق- سرمایه‌گذاری کرده است.

راهبرد ایران جواب داده است. با کنار کشیدن آمریکا از مداخله در مسائل عراق، ایران به برترین نیروی ذی‌نفوذ خارجی در این کشور تبدیل شده است. ایران همچنین با برخورداری از نیروهای نیابتی مسلح در سوریه و لبنان نقشی تعیین‌کننده در سیاست این کشورها ایفا و عربستان، امارات و اسرائیل را تهدید می‌کند. این کشور همچنین توانسته است از طریق حوثی‌های یمن پایگاهی را در حیاط خلوت عربستان ایجاد کند.

امیلی هاوثارن تحلیلگر مسائل خاورمیانه در موسسه استراتفور با اشاره به راهبرد ایرانی‌ها در استفاده از نیروهای نیابتی برای دسترسی به درجه‌ای از انکار قابل قبول و پرهیز از پاسخ‌های مستقیم تلافی‌جویانه، می‌گوید: «چه بسا ایران تحت فشار تحریم‌ها، اکنون کشاندن تنش‌ها به لبه جنگ را تنها راه تنش‌زدایی بداند.»

افزایش قیمت‌های نفت که پس از حملات اخیر اتفاق افتاده، بدترین رویداد برای اقتصاد جهانی است چرا که می‌تواند از جیب‌های مردمی که اکنون از بحران اقتصاد جهانی آسیب دیده‌اند پول بیشتری را بیرون بکشد و افزایش نرخ سود نیز مطرح است که می‌تواند شرایط را وخیم‌تر کند. این سناریو می‌تواند بخشی از آسیب‌ها را که ایران در داخل با آن روبه‌روست، به اطراف سرایت دهد.

آرون اشتاین دبیر برنامه خاورمیانه در موسسه پژوهشی سیاست‌های خارجی فیلادلفیا در این باره می‌گوید: «ایالات متحده نمی‌خواهد بپذیرد که ایران از اهرم برخوردار است و ما همواره بر مبنای شرایط آنها بازی می‌کنیم.»

انتشار تصاویر مستهجن کار دست عضو سابق شورای شهر داد/ غرامت سنگین انگلیس به بانک ایرانی/ 7 هزار میلیارد دلار آمریکا دود شد!

ایران

غرامت سنگین انگلیس به بانک ایرانی

خبر اول اینکه،حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن از پرداخت غرامت دولت انگلیس به بانک ملت خبر داد و آن را یک پیروزی مهم حقوقی برای کشورمان دانست.

روزنامه تایمز انگلیس هم در همین باره نوشت: دولت انگلیس با استفاده از کشور سوم، یک میلیارد و ۲۵۰ هزار پوند، به بانک ملت ایران پرداخت تا از ادامه دادرسی پرونده اقدام غیرقانونی دولت این کشور علیه این بانک ایرانی، پیشگیری کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نوشته روزنامه تایمز، بانک ملت که ۱۷ درصد از سهامش متعلق به دولت ایران است، به خاطر تحریم‌هایی که دولت انگلیس در سال ۲۰۰۹ میلادی اعمال کرد، از فعالیت اقتصادی در انگلیس منع شده بود.

این روزنامه نوشت وکلای بانک ملت درخواست کرده بودند بابت خسارات و بهره آن زیان‌ها، ۳ میلیارد و ۲۰۰ هزار پوند دریافت کنند اما وزارت خزانه‌داری انگلیس اعلام کرد بر مبلغ یک میلیارد و ۲۵۰ هزار پوند توافق شد تا در خارج از دادگاه، پرونده پایان یابد.

بانک ملت از وزارت خزانه‌داری انگلیس به دلیل ممنوع کردن فعالیت‌های بانکی‌ شکایت کرده بود که در نهایت در سال ۲۰۱۳ دیوان عالی انگلیس، پس از ۵ روز رسیدگی به شکایت، به نفع این بانک حکم صادر و اعلام کرد که تحریم انگلیس، غیرقانونی بوده است.

چرا آغاز جنگ را گرامی می‌داریم

شنیدیم که،آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد که هفته گذشته همزمان با هفته دفاع مقدس خطیب جمعه این شهر نبود، این هفته توضیح نکته‌ای در این باره را لازم دانست و گفت: در مسأله سالروز دفاع مقدس نکته‌ای را باید عرض می‌کردم اما هفته گذشته توفیق ادای وظیفه نداشتم لذا امروز عرض می‌کنم.

همه جا در همه کشورهای دنیا رسم است سالروز پایان جنگ را جشن می‌گیرند چون جنگ ویرانگر است و تلخ. جشن می‌گیرند چون که از ویرانی، کشتار، خسارت، درد و داغ نجات پیدا کردند اما در نظام مقدس ما سالروز پایان دفاع جشن گرفته نمی‌شود بلکه سالروز آغاز جنگ را گرامی می‌داریم.

به گزارش ایلنا، وی افزود: ۸ سال دفاع مقدس برای ما بنیان عظیم سازندگی، عزت و راهبرد آموزشی است. شما بعد سه نسل تابلوی شفافی از رزمنده دفاع مقدس می‌بینید و حججی در صحنه دفاع از اهل بیت ظهور پیدا می‌کند. دفاع مقدس برای ما نقطه سرآغاز آموزشی و راهبردی مقاومت و عزت است.

بازداشت خبرنگار روسی در ایران به اتهام جاسوسی

دست آخر اینکه، سفارت روسیه در تهران خبر داد که یک روزنامه‌نگار این کشور به جرم جاسوسی برای اسرائیل توسط نهادهای امنیتی ایران بازداشت شده است.

به گزارش ایرنا ، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره این موضوع در فیس‌بوک خود نوشت: «مهدی سنایی سفیر ایران در رابطه با دستگیری یولیا یوزیک تبعه روسیه در تهران برای دادن توضیح در مورد شرایط واقعه و تأمین حقوق شهروند روس دستگیر شده به وزارت خارجه روسیه فراخوانده شد.»

تلویزیون دولتی روسیه، با بیان اینکه خبرنگار روس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بازداشت شده، گفت: «یولیا یوزیک در ایران به همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل متهم شده است. با این اتهام، وی ممکن است به ۱۰ سال زندان محکوم شود. محاکمه وی روز ۵ اکتبر (امروز شنبه) برگزار خواهد شد.»

انتشار تصاویر مستهجن کار دست عضو سابق شورای شهر داد/ غرامت سنگین انگلیس به بانک ایرانی/ 7 هزار میلیارد دلار آمریکا دود شد!

آرمان

صدرالساداتی با شکایت من محکوم شد

محسن رفیقدوست با اشاره به حواشی به وجود آمده به دلیل برخی اظهارات صدرالساداتی گفت: بنده از آقایی که درباره حقوق بنده سروصدا راه انداخت، به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کردم و حکم مجرمیتش صادر شده است. یادآور شد: وی در جریان مصاحبه‌ای که علیه بنده انجام داد، اعلام کرد، بنده ماهی ۱۹میلیون تومان حقوق می‌گیرم.

در مصاحبه‌ای که یکی از خبرنگاران با بنده داشت، از من پرسید: «حقوق ۱۹میلیون تومانی» یا «زیرمیزی»؟ بنده هم بی‌خبر از مصاحبه این آقا گفتم حقوق ۱۹میلیون تومانی، البته بلافاصله گفتم: اما حقوقی دریافت نمی‌کنم. وی ادامه داد: از دادگاه خواستم این آقا ثابت کند، ۱۹میلیون تومان حقوق می‌گیرم.

همچنین اعلام کردم اگر این فرد متوجه اشتباه و دروغش شد در همان فضای مجازی به اشتباهش اقرار کند و از اشتباهش به مردم بگوید؛ اما چون این کار را نکرد، دادگاه هم وی را مجرم شناخت. دادگاه به‌زودی حکم ایشان را اجرا خواهد کرد.

کشف اختلاس ۵/ ۴ میلیاردی در مازندران

فرمانده انتظامی مازندران از کشف اختلاس ۵/۴ میلیارد تومانی در مازندران خبر داد. سیدمحمود میرفیضی با اعلام اینکه ۷۲۰ تن انواع چوب با ارزش ریالی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از قاچاقچیان چوب کشف شده است، گفت: این میزان کشفیات نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی از رفع تصرف ۱۳۵ هزار متر مربع اراضی استان خبرداد و اظهارکرد: ارزش ریالی آن بیش از ۳۱ میلیارد تومان بوده است. وی با اعلام اینکه یکهزار و ۲۵ نفر در ارتباط با قاچاق کالا دستگیر شده‌اند ارزش کالای جمع آوری شده را ۳۵ میلیارد تومان برشمرد و تصریح کرد: این میزان نسبت به مشابه سال گذشته ۷۲ درصد افزایش داشته است. وی از کشف ۶ فقره اختلاس در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۳ فقره اصلی بوده که بیش از ۴. ۵ میلیارد تومان تصرف در بیت‌المال بوده است.

رتبه‌ اعجاب‌انگیز ایران در مصرف الکل

تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که ایران از نظر سرانه مصرف الکل در میان مصرف‌کنندگان «مداوم» نوشیدنی‌های الکلی، رتبه نهم را در میان ۱۸۹ کشور جهان به خود اختصاص داده است. مطابق این گزارش هر ایرانی‌ بالای ۱۵سال که «به‌طور مرتب الکل می‌نوشد»، در سال ۲۰۱۶ به‌طور میانگین ۴/۲۸ لیتر الکل خالص مصرف کرده‌ است، این رقم در سال ۲۰۱۰ به میزان ۸/۲۴ لیتر بوده است.

تونس بر اساس این شاخص در میان سایر کشورها بی‌رقیب است، به طوری که مصرف‌کنندگان الکل در این کشور، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶/۳۶ لیتر الکل خالص مصرف کرده‌اند. پس از تونس، به ترتیب کشورهای سوایزیلند، مالدیو، افغانستان، نامیبیا، آفریقای جنوبی، الجزایر و ترکیه بالاتر از ایران قرار دارند.

پذیرش رایگان وکالت روستائیان چنار

یک وکیل دادگستری از اعلام آمادگی برای پذیرش پرونده آسیب‌دیدگان روستای چنار بدون دریافت حق‌الوکاله خبر داد. رسول کوهپایه‌زاده با اشاره به خبر ابتلای برخی اهالی یکی از روستاهای شهرستان لردگان به بیماری ناشناخته عنوان کرد: دوستان و قربانیان روستای چنار در پی برقراری ارتباط و درخواست متعدد خواستار قبول پرونده فوق شدند.

وی ادامه داد: هنوز رسما اعلام وکالت نشده است اما من هم اعلام آمادگی کردم بدون دریافت حق‌الوکاله پرونده را قبول کنم. روز چهارشنبه گذشته خبری در شبکه‌های مجازی درخصوص ابتلای تعدادی از اهالی روستای «چنار محمودی» از روستاهای شهرستان لردگان در استان چهارمحال‌وبختیاری به ویروس اچ‌آی‌وی منتشر شد.

واکنش به تیتر «انگلیس نشسته بر اره برگزیت»

محمدرضا حیاتی گوینده قدیمی اخبار سیما در واکنش به خبر جنجالی که با صدای او از تلویزیون پخش شد و انتقادهای زیادی به همراه داشت به «خبرآنلاین» گفت: راستش من خبر را برای اولین‌بار در دستگاه اتوکیو دیدم ولی به‌عنوان اخبارگو چاره دیگری هم نداشتم، چون ما اختیاری در این زمینه نداریم.

وی افزود: ولی برایم جالب بود که یکی از رسانه‌ها مقاله تندی هم علیه من نوشته بود. واقعا از دوستان رسانه‌ای عجیب است که ندانند من خبر را نمی‌نویسم. او ادامه داده که هیچ‌وقت در عمرش حرف بی‌ادبی نزده است و در برابر خواندن آن خبر اختیاری نداشته است.

گران‌ترین تابلوی نقاشی ترکیه

در یک حراجی علنی، به‌رغم همه پیش‌بینی‌ها، یک تابلوی هنری با نام «دختر قاری قرآن» یا «دختری که قرآن می‌خواند» به قیمت ۶/۳ میلیون پوند یعنی حدود ۷۶/۷ میلیون دلار فروخته شد. این تابلوی نقاشی که در خانه حراجی لندن پایتخت انگلستان، در سالن بونهمز به فروش رسید، اثر باستان‌شناس و نقاش ترکیه‌ای به‌نام عثمان حمدی‌بیگ است که با این قیمت لقب گران‌ترین تابلوی نقاشی ترکیه را از آن خود کرد. تاریخ رسم این تابلو به سال ۱۸۸۰ میلادی بازمی‌گردد. طول این اثر که با استفاده از رنگ روغن کشیده شده، ۵۱ سانتی‌متر و عرض آن ۱/۴۱ سانتی‌متر است.

تحصیل ۲هزار نفر در زندان‌های کشور

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: در سال گذشته به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قریب به یکصدهزار نفر از زندانیان مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که از این تعداد ۶۰هزار نفر از زندان آزاد و ۴۰هزار نفر نیز شامل تخفیف شدند.

علی‌اصغر جهانگیر در حاشیه بازدید از زندان میناب در جمع خبرنگاران، افزود: در تمامی زندان‌های سراسر کشور بحث تحصیل در دستور کار قرارگرفته است. وی اظهار کرد: قریب به دوهزار نفر از زندانیان در سراسر کشور از مقطع دبستان تا دبیرستان مشغول به تحصیل هستند.

تخریب ۴ویلا در فیروزکوه

رئیس جهاد کشاورزی فیروزکوه از تخریب چهار ویلای هم‌شکل در کنار یکدیگر به ارزش ۱۲میلیارد تومان و آزادسازی ۱۱هزار مترمربع از اراضی کشاورزی شهرستان خبر داد. علیرضا فرازی گفت: در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی با دستور دادستان این شهرستان این ویلاها تخریب شد. به گفته وی این ویلاها به صورت غیرمجاز در منطقه گذرخانی فیروزکوه ساخته شده بودند.

صفحه تتلو مسدود شد

صفحه اینستاگرامی امیر تتلو مسدود شده است. گفته‌شده دلیل این اقدام اینستاگرام گزارش‌هایی مربوط به محتوای مستهجن می‌باشد. صفحه اینستاگرام امیر تتلو با دومیلیون دنبال‌کننده و با تیک رسمی (آبی) در حالی از دسترس خارج شد که چند روز پیش رکورد کامنت در اینستاگرام را با بیش از ۱۸میلیون کامنت شکسته بود.

تتلو در کانال تلگرامی خود با انتشار پیامی تصویری مدعی شد: ما فرهنگ‌سازی می‌کنیم کار بدی نمی‌کنم، نمی‌دونم مشکل اینستاگرام با ما چی هست!

محکومیت رئیس شورای نشتارود

رئیس کل دادگستری استان مازندران از مجازات دوسال حبس برای رئیس سابق شورای اسلامی نشتارود خبرداد. حجت‌الاسلام اکبری گفت: رئیس سابق شورای اسلامی نشتارود به‌نام (م-ج) برابر رای شعبه اول دادگاه نشتارود به اتهام انتشار تصاویر مستهجن به تحمل دوسال حبس و جزای نقدی محکوم شد. رئیس کل دادگستری مازندران تاکیدکرد: رویکرد جدیدد ستگاه قضائی قاطعیت در برخورد با انواع جرائم به‌ویژه جرایم منافی عفت عمومی و اخلاقی است.

 

دایی؛ گزینه جانشینی وینگو

علی دایی جدی‌ترین گزینه جانشینی وینگو در تیم گل گهر است که گفته می‌شود بین او و باشگاه سیرجانی توافقاتی حاصل شده است و احتمال دارد طی دو سه روز آینده دایی به عنوان سرمربی جدید این تیم معرفی شود. پیش از این علی دایی چند پیشنهاد از تیم‌های شهرستانی را رد کرده بود و دلیل این موضوع را هم ضرورت خانوادگی برای کار در تهران عنوان کرده بود اما حالا مشخص نیست چه تصمیمی بگیرد. در این میان گفته می‌شود پیکانی ها هم قصد دارند علی دایی را جای حسین فرکی بنشانند. حضور دایی در پیکان، به نوعی طعنه به تیم رقیب یعنی سایپا محسوب می شود که این مربی سرشناس را بخاطر اعتراض به شرایط مالی و افشاگری هایش اخراج کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است