ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ


ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

پس از مدتی طولانی و انتشار بیش از بیست قسمت، سرانجام تاریخچهٔ فورد موستانگ به پایان رسید. طی این سری مطالب به‌طور کامل به نسل‌های مختلف موستانگ پرداختیم و تمامی مدل‌ها و نسخه‌های آن‌را با جزئیات معرفی کردیم. حال اما در این مطلب که آخرین مطلب در سری مطالب ماسل کارها در مورد موستانگ است... The post ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ...

پس از مدتی طولانی و انتشار بیش از بیست قسمت، سرانجام تاریخچهٔ فورد موستانگ به پایان رسید. طی این سری مطالب به‌طور کامل به نسل‌های مختلف موستانگ پرداختیم و تمامی مدل‌ها و نسخه‌های آن‌را با جزئیات معرفی کردیم. حال اما در این مطلب که آخرین مطلب در سری مطالب ماسل کارها در مورد موستانگ است قصد داریم جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ را معرفی کنیم تا حسن ختامی برای تاریخچهٔ این خودرو باشد. البته همهٔ خودروهایی که در این مطلب مشاهده می‌کنید به‌طور کامل در مطالب تاریخچهٔ موستانگ معرفی شده‌اند و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها می‌توانید به مطالب قبلی مراجعه کنید.

موستانگ شلبی GT500KR سال 1968

ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

موستانگ شلبی GT500 در سال 1967 متولد شد اما در اواسط سال 1968، این خودرو به پیشرانهٔ کبرا جت مجهز گردید و افسانه‌ای بنام GT500KR شکل گرفت. این موتور در اصل نسخهٔ پرفورمنس از پیشرانهٔ 7 لیتری V8 فورد بود که اوایل همان سال برای موستانگ معمولی ارائه شده بود. هرچند فورد به‌طور رسمی قدرت این موتور را 335 اسب بخار اعلام کرده بود اما این عدد بسیار کمتر از قدرت واقعی بود و کبرا جت درواقع بیش از 400 اسب بخار قدرت داشت. حروف KR در نام GT500KR نیز مخفف King of the Road یا سلطان جاده بود؛ اما علاوه بر پیشرانهٔ قوی‌تر، این مدل به سیستم تعلیق اصلاح‌شده هم مجهز شده بود و ترکیبی بی‌نظیر از قدرت و هندلینگ را ارائه می‌کرد. GT500KR حد نهایی موستانگ شلبی بود و تکامل موستانگ را از نگاه فورد و شلبی نشان می‌داد. به همین دلیل GT500 سلطان جاده به یکی از مدل‌های نمادین تاریخ موستانگ شلبی تبدیل شد. GT500KR فقط در سال 1968 تولید شد و به دلیل ساخت تنها 1570 دستگاه، امروزه یکی از گران‌ترین نسخه‌های کلاسیک موستانگ محسوب می‌شود.

موستانگ باس 429 سال 1969

ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

در سال 1969 نسخهٔ باس موستانگ در ابتدا با مدل باس 302 متولد شد و در همان سال مدل دیگری بنام باس 429 هم به این خانواده اضافه شد. فورد در این سال برای رقابت با پیشرانهٔ همی کرایسلر در مسابقات نسکار پیشرانهٔ جدیدی را توسعه داد اما طبق مقررات نسکار، باید حداقل 500 دستگاه خودروی تولیدی به این پیشرانه مجهز شده و برای فروش به عموم مردم عرضه می‌شد. سپس تصمیم بر این شد موستانگ خودرویی باشد که این پیشرانهٔ جدید را در سینهٔ خود جای می‌دهد تا تصویر پرفورمنس آن ارتقاء پیدا کند. با توجه به اینکه حجم این پیشرانه 429 اینچ مکعب (7 لیتر) بود، این موستانگ رسماً باس 429 نام گرفت. فورد به‌طور رسمی قدرت باس 429 را 375 اسب بخار اعلام کرده بود اما اندازه‌گیری‌های غیررسمی قدرتی بیش از 500 اسب بخار را نشان می‌دادند و فورد برای کاهش نرخ بیمه قدرت آن‌را عمداً کمتر اعلام کرده بود. باس 429 تنها در دو سال 1969 و 1970 و در تعداد فقط 1358 دستگاه ساخته شد.

موستانگ مک‌وان سال 1971

ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

نسل اول موستانگ در سال 1971 فیس‌لیفت و بازطراحی عمده‌ای را تجربه کرد و بزرگ‌تر از قبل شد. هرچند به عقیدهٔ بسیاری، این موستانگ جدید زیبایی و جذابیت قبل را نداشت اما موستانگ مدل 1971 در نسخهٔ مک‌وان همچنان از ابهت و جذابیت خاصی برخوردار بود. موستانگ مک‌وان که فقط به‌صورت فست‌بک (که فورد آن‌را اسپرت‌روف می‌نامید) ارائه می‌شد، در ظاهر با بالهٔ جلو و اسپویلر عقب از نسخه‌های دیگر متمایز شده بود. برای مک‌وان به‌جز پیشرانهٔ پایه، دیگر موتورهای موستانگ قابل انتخاب بود که قوی‌ترین آن‌ها پیشرانهٔ 7 لیتری V8 سوپر کبرا جت با 375 اسب بخار قدرت بود و موستانگ مک‌وان 1971 را به هیولایی مخوف تبدیل می‌کرد.

موستانگ کینگ کبرا سال 1978

ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

نسل دوم موستانگ یکی از سیاه‌ترین دوران در تاریخ این خودرو بود زیرا به دلیل بحران نفتی دههٔ 70 میلادی، این نسل که در سال 1974 معرفی شد، بسیار کوچک‌تر از نسل قبلی شده و قدرت موتورهای آن نیز تا حد چشمگیری کاهش یافته بود؛ اما فورد به‌منظور افزایش جذابیت این نسل، مدل‌های جدیدی را ارائه کرد که جذاب‌ترین آن‌ها کینگ کبرا نام داشت و یک نسخهٔ کاملاً اسپرت و عملکردی محسوب می‌شد. کینگ کبرا از ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فردی مثل برچسب بزرگ مار کبری روی کاپوت، اسپویلر عقب و بالهٔ بلند جلو برخوردار بود. این مدل تنها با پیشرانهٔ V8 عرضه می‌شد تا تصویر عملکردی آن حفظ گردد اما قدرت آن هیچ تفاوتی با دیگر مدل‌ها نداشت و با وجود این ظاهر اسپرت تنها 140 اسب بخار قدرت در زیر کاپوت آن وجود داشت. موستانگ کینگ کبرا فقط در سال 1978 تولید شد و تنها تعداد محدود 4313 دستگاه از آن ساخته شد.

موستانگ SVT کبرا مدل 2003

ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

نسخهٔ SVT کبرا که توسط بخش خودروهای ویژهٔ فورد یا همان SVT تقویت و تولید می‌شد و برای اولین بار در آخرین سال تولید نسل سوم موستانگ یعنی سال 1993 متولد شد، در اصل برای پُر کردن جای خالی نسخهٔ شلبی در نظر گرفته شده بود. SVT کبرا در نسل چهارم نیز در خانوادهٔ موستانگ به‌عنوان قوی‌ترین مدل حضور داشت. در سال‌های پایانی تولید نسل چهارم موستانگ، پیشرانهٔ نسخهٔ SVT کبرا برای اولین بار به سوپرشارژر مجهز شد و قدرت موتور 4.6 لیتری V8 آن به 390 اسب بخار افزایش پیدا کرد. بدین ترتیب برای اولین بار قدرت موستانگ از قوی‌ترین پیشرانهٔ نسل اول آن بیشتر شد. موستانگ SVT کبرا با موتور سوپرشارژر تنها در دو مدل 2003 و 2004 تولید شد.

موستانگ شلبی GT500KR سال 2008

ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

پس از اینکه فورد در نسل پنجم موستانگ نسخهٔ شلبی را احیا کرد، تصمیم گرفت یکی از جذاب‌ترین نام‌ها در این نسخه یعنی GT500KR را هم زنده کند. بدین ترتیب به مناسبت چهل‌سالگی GT500KR و به‌منظور بزرگداشت این مدل جاودانه، فورد در نمایشگاه نیویورک 2007 شلبی GT500KR جدیدی را معرفی کرد. این نسخه از همان پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ GT500 استاندارد استفاده می‌کرد ولی با کالیبراسیون منحصربه‌فرد، خروجی آن به 540 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده بود که 40 اسب بخار و 40 نیوتن متر بیشتر از GT500 استاندارد بود. شلبی GT500KR جدید با مدل 2008 به بازار آمد و تنها 1712 دستگاه از آن ساخته شد.

موستانگ باس 302 سال 2012

ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

فورد در نسل پنجم موستانگ غیر از نسخهٔ شلبی، یکی دیگر از نام‌های پرافتخار تاریخ موستانگ یعنی باس 302 را هم احیا کرد. باس 302 جدید که در نمایشگاه لس‌آنجلس 2010 رونمایی شد و با مدل 2012 به بازار آمد، از همان پیشرانهٔ 5 لیتری V8 موستانگ GT استاندارد استفاده می‌کرد اما در این موتور تغییراتی همچون ارتقاء سیستم تنفس و اصلاح میل بادامک انجام گرفته بود و بنابراین حالا 444 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که 32 اسب بخار بیشتر از قدرت 412 اسب بخاری موستانگ GT استاندارد بود. همچنین گشتاور این موتور نیز با 14 نیوتن متر افزایش به 515 نیوتن متر رسیده بود. باس 302 در ظاهر هم تغییراتی را تجربه کرده بود تا هم از نمونه‌های معمولی موستانگ متمایز گردد و هم شخصیت مسابقه‌ای و همین‌طور سلف پرافتخار خود را یادآوری کند.

موستانگ شلبی GT500 سال 2013

ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

نسل پنجم موستانگ برای مدل 2013 آخرین فیس‌لیفت خود را تجربه کرد و این فیس‌لیفت در کل خانوادهٔ موستانگ ازجمله نسخهٔ شلبی اعمال شد. بزرگ‌ترین تغییر شلبی GT500 مدل 2013 اما در زیر کاپوت آن صورت گرفته بود یعنی جایی که پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ قبلی با یک موتور 5.8 لیتری V8 جدید جایگزین شد. این موتور با چهار سوپاپ در هر سیلندر (DOHC)، سوپرشارژر و اینترکولر، 662 اسب بخار قدرت و 855 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که افزایش چشمگیری نسبت به 550 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور موتور قبلی محسوب می‌شد. به لطف این پیشرانه، شلبی GT500 مدل 2013 قوی‌ترین موستانگ کارخانه‌ای تاریخ تا آن زمان محسوب می‌شد. با این پیشرانه و تغییرات ظاهری، شلبی GT500 مدل 2013 به یکی از جذاب‌ترین و زیباترین موستانگ‌های شلبی تاریخ تبدیل شد.

موستانگ بولیت سال 2019

ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

در نسل ششم موستانگ فورد به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد فیلم بولیت، فورد در نمایشگاه دیترویت 2018 نسخهٔ ویژه‌ای بنام بولیت را رونمایی کرد. این نسخه بر اساس موستانگ GT ساخته شده و از همان پیشرانهٔ 5 لیتری V8 استفاده می‌کند اما به لطف دریچهٔ گاز بزرگ‌تر، منیفولد GT350 اصلاح‌شده و تنظیم مجدد ورودی هوا، قدرت آن به 460 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. انتقال نیرو در این نسخه هم فقط توسط گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. این موستانگ بولیت مانند نمونهٔ اصلی سال 1968 با همان رنگ سبز تاریک عرضه می‌شود اما امکان سفارش رنگ مشکی هم برای آن وجود دارد.

موستانگ شلبی GT500 سال 2020

ماسل کارها: معرفی جذاب‌ترین موستانگ‌های تاریخ

جدیدترین نسخهٔ موستانگ یعنی شلبی GT500 مدل 2020 آخرین خودروی این لیست است. این ماشین که اوایل امسال رونمایی شد، قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین موستانگ تاریخ محسوب می‌شود. فورد در GT500 جدید از همان پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 شلبی GT350 استفاده کرده اما مهندسان با استفاده از یک سوپرشارژر بزرگ، خروجی این پیشرانه را به اعداد فوق‌العادهٔ 760 اسب بخار قدرت و 847 نیوتن متر گشتاور رسانده‌اند. برای انتقال نیروی این موتور برای اولین بار در تاریخ GT500 یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده و خبری از گیربکس دستی نیست.

آرشیو کامل تاریخچه فورد موستانگ

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت اول) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت دوم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت سوم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهارم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پنجم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت ششم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت هفتم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت هشتم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت نهم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت دهم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت یازدهم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت دوازدهم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت سیزدهم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت چهاردهم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت شانزدهم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت هفدهم) ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت هجدهم)

فهرست تمام مطالب تاریخچهٔ موستانگ شلبی

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت اول) ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت دوم) ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت سوم) ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم) ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت پنجم) ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت ششم)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر