خودرو برقی و مفهومی نیسان IMk معرفی شد


خودرو برقی و مفهومی نیسان IMk معرفی شد

نیسان IMk یک مدل برقی و مفهومی است که زبان طراحی جدید این شرکت را در خودروهای شهری و کوچک آینده، به‌نمایش می‌گذارد.

نزدیک به سه هفته‌ی دیگر، نمایشگاه توکیو ۲۰۱۹ برگزار می‌شود و خودروسازهای ژاپنی و برندهای دیگر با مجموعه‌ای از جدیدترین محصولات تولیدی و مفهومی میزبان علاقه‌مندان خواهند بود. در نمایشگاه امسال چند خودروی موردانتظار مثل نسل جدید تویوتا 86 را خواهیم دید اما نیسان هم با معرفی مدل مفهومی IMk، حضور پررنگش را تأیید می‌کند.

نیسان IMk جدیدترین خودروی مفهومی و برقی این شرکت ژاپنی است که پیش‌نمایشی از زبان طراحی آینده‌ در مدل‌های کوچک و شهری تعریف می‌شود. این مدل مفهومی که در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۹ به‌نمایش عمومی گذاشته می‌شود، براساس اصول خودروهای شهری مخصوص ژاپن موسوم به مدل‌های کی (kei) طراحی شده است. با اینکه خودروهای کی کاملا براساس جاده‌ها و بافت شهرهای ژاپن تولید می‌شوند، احتمالا باتوجه به برخی تغییرات در IMk، نیسان امیدوار است که مدل‌های جدیدش در اروپا و دیگر مناطق هم مشتری پیدا کند؛ با این حال، چنین چیزی به‌صورت رسمی تأیید نشده است.

خودرو برقی و مفهومی نیسان IMk معرفی شد

IMk با ابعاد طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب ۳۴۳۴، ۱۵۱۲ و ۱۶۴۴ میلی‌متر، در کلاس کوچک‌ترین خودروها قرار می‌گیرد. IMk درمقایسه با نیسان مایکرا (Micra، تلفظ ژاپنی مایکورا) کوتاه‌تر، باریک‌تر و بلندتر است. زبان طراحی نیسان برای این مدل مفهومی و خودروهای آینده‌اش «آینده‌گرایی ژاپنی ماندگار» است؛ در این طراحی، فاصله‌ی بسیار کم بین سپرها و چرخ‌ها، جلوپنجره‌ی پر از چراغ و نمای عقب پوشیده‌شده با انبوهی از چراغ‌های LED بیشتر از همه چیز جلب توجه می‌کنند. نیسان در طراحی بدنه، به سبک معروف ژاپنی کیگومی با چوب هم اشاره کرده است. توجه ویژه به چراغ‌ها و روشنایی، در سقف هم وجود دارد؛ در نمای جانبی نیز آینه‌های سنتی حذف و دوربین اضافه شده است.

خودرو برقی و مفهومی نیسان IMk معرفی شد

درست مانند خودروی برقی هوندا E، تصاویر دوربین ازطریق دو نمایشگر که در کابین روی ستون A بدنه نصب شده‌اند، نمایش داده می‌شود. کابین طراحی جادار با فضایی مشابه صندلی‌های راحتی یا کافی‎شاپ را به سرنشینان تقدیم می‌کند؛ صندلی‌ها مشابه نیمکت و تنها دکمه‌های کنترلی فیزیکی، دسته دنده و استارت خودرو هستند. اطلاعات مورد نیاز راننده مثل راهنمایی مسیر در راهیاب ماهواره‌ای به‌وسیله‌ی نمایشگر پروژکتوری و هولوگرافیک در دسترس خواهد بود. سقف IMk کاملا شیشه‌ای است، بنابراین روشنایی کابین به‌اندازه‌ای خواهد بود که فضای داخلی خودرو بیش از اندازه‌ی واقعی و دل‌باز جلوه می‌کند. به‌طور کلی نیسان در طراحی داخلی این مدل مفهومی و برقی از سبک مینیمالیستی که در آن تبحر دارد، استفاده کرده است.

خودرو برقی و مفهومی نیسان IMk معرفی شد

مقام‌های نیسان همچینین اشاره کرده‎اند که مدل مفهومی و برقی IMk به فناوری خودران پیشرفته مجهز است. البته باوجود فرمان در صندلی راننده، این خودرو کاملا خودران نیست و از طرفی، در مدل‌های مفهومی این اطلاعات کاربرد چندانی ندارد. در مورد مشخصات فنی، هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است؛ نیسان تنها اعلام کرده که IMk از یک موتور برقی با سرعت‌گیری درخورتوجه، پاسخگویی و حساسیت عالی و عملکرد فوق‌العاده در ترافیک شهری بهره می‌برد.

خودرو برقی و مفهومی نیسان IMk معرفی شد

تنها خودروی برقی نیسان در خط تولید، مدل لیف (Leaf) است؛ البته مدل مفهومی IMQ که مدتی پیش رونمایی شده هم قرار است تا سال ۲۰۲۰ در کلاس شاسی‌بلند برقی عرضه شود. IMk می‌تواند ارزان‌ترین خودروی برقی نیسان باشد که به‌طور ویژه برای تردد در ترافیک شهری تولید می‌شود. از آنجایی که IMk از پلتفرم کاملا جدید استفاده می‌کند، احتمالا نیسان خودروهای دیگری هم با این زیرساخت تولید خواهد کرد.

با شروع نمایشگاه خودرو توکیو ۲۰۱۹ در پنج‌شنبه ۲ آبان سال جاری، اطلاعات بیشتر و کامل‌تری از مدل مفهومی و برقی IMk منتشر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟