بالاترین ثواب در جامعه منتظر/ ویژگی مسجد خوب/ شروط پذیرش مسئولیت در جامعه اسلامی


بالاترین ثواب در جامعه منتظر/ ویژگی مسجد خوب/ شروط پذیرش مسئولیت در جامعه اسلامی

یک استاد علمیه با بیان‌اینکه محبت و همدلی از اصول اولیه در مدیریت خانواده است، گفت: یک مسئول بر اساس این دو اصل باید خود را خادم مردم بداند امروز هیچ ثوابی بالاتر از خدمت به مملکت امام زمان(عج) نیست

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» شامگاه یک‌شنبه، ۱۷ شهریور در مراسم سوگواری شب تاسوعای حسینی که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، اظهار کرد: اصل اول مدیریت حفظ عزت و کرامت بود که هزینه‌هایی همچون دیر رسیدن به هدف یا ضربه خوردن دارد که در دانش مدیریت این سخنان چندان طرفدار ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: شاید از احترام شما درباره کارمند یا اعضای خانواده سوءاستفاده شود اما اگر روزی کار مفیدی را انجام دادند خودشان تصمیم بر آن دارند، امروز امتحانات مدارس توهین به شخصیت دانش‌آموزان است، وقتی برای انجام کاری پاداش و جزا گذاشته می‌شود شخص نمی‌تواند خوب به مساله فکر کرده و آن را درست حل کند، پس مدیریت امتحانی مدیریت ناکارآمد است این سخن دینی و عقلانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه امروز برخی جریانات شارلاتانیزم سیاسی در کشور دو قطبی ارزشی و واقع بین‌ درست کردند که خود را واقع بین و افراد دینی را ارزشی جلوه دهند در حالی که دین بر واقع‌بینی تاکید دارد، تصریح کرد:‌ اگر بنای یک شخصیت سیاسی بر دروغگویی و دروغ بستن به دیگران استوار باشد چرا ملت باید علاف او باشند، چرا باید چنین افرادی وارد عرصه سیاست شوند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در فضای سیاسی و فرهنگی جامعه دین باید طبق دستورات قرآن کریم تبلیغ شود، اظهار کرد: اگر در جامعه اسلامی مردم بی‌دینی را مساوی با حماقت ندانند نشان از ضعف حوزه علمیه در آموزش دین دارد، در قرآن کریم آمده کسی جز انسان نادان یا احمق، بی دینی نمی کند؛ متاسفانه بسیاری از مردم جامعه بی دینی را مساوی با حماقت و دینداری را نشانه هوشمندی و عقلانیت نمی‌دانند.

وی افزود:‌ محرم باید زمان تامین منافع ملت و اجرای عقلانیت در مدیریت جامعه باشد؛ امام حسین(ع) جان دادند که جامعه اسلامی عقلانی اداره شود، قیام حضرت سیدالشهداء(ع) صرفا برای نماز خواندن نبود زیرا شمر هم نماز می‌خواند.

مسجدی خوب است که برای جوانان اشتغال‌زایی کند

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه گفت: آن مسجدی خوب است که برای جوانان اشتغال‌زایی کند زیرا بیکاری مردم مساوی با ذلت آنان است در حالی که اسلام بر استقلال اقتصادی بسیار تاکید دارد که مایه عزت نفس انسان و جامعه مسلمانان شده و شکوفایی فردی و اجتماعی آنان را رقم بزند این تامین منافع بیانگر عقلانیت و واقع‌بینی دین اسلام است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حجاب هم یک مقوله عقلانی اجتماعی است، ابراز کرد: اگر کسی دست خود را روی بوق ماشین گذاشته از جلوی بیمارستان رد شود همه بر مبنای عقلانیت جلوی او ایستادگی می‌کنند زیرا روان دیگران را اذیت می‌کند؛ بی‌حجابی نیز چنین است روان دیگران را اذیت می‌کند؛ ادبیات دینی ما این را خوب تبیین نکرده و سیاسیون شارلاتان هم از آن سوء استفاده می‌کنند. دوقطبی‌سازی جامعه به ارزشی یا عقلانی، نوعی شالاتانیزم سیاسی است در حالی که دین چیزی جز عقلانیت و واقع‌بینی بر اساس تامین منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت فرد و جامعه نیست.

وی ادامه داد: در مدیریت حفظ کرامت افراد یک بحث اخلاقی نیست بلکه در درازمدت موفقیت این نوع مدیریت بیشتر است، هر چه یک مدیر به افراد سازمان یا جامعه خود شخصیت بدهد بهتر به نتیجه می‌رسد.

ایجاد محبت و همدلی اصل مدیریتی است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه اصل دیگر مدیریت محبت و ایجاد همدلی است، تاکید کرد: یکی مدیر سیاسی باید بتواند همدلی را بین نیروهای خود ایجاد کند و کار را به جایی ببرد که محبوب مردم باشد صرفا مقبول نباشد، وقتی محبوبیت ایجاد می‌شود که مدیر عاشق مردم باشد همچون شهید چمران که غذای خود را مطابق غذای یتیمان قرار داده بود.

این استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: اینکه در مدیریت ضوابط جای روابط را بگیرد، اشتباه است، مدیر رفیق در حق مردم به ویژه ضعیفان نامردی نمی‌کند، مردم وقتی ببیند مدیر با آنها رفیق است برای راه افتادن کار سازمان او همکاری می‌کنند، امروز چرا رفاقت را کنار و ضابطه را جای آن گذاشتیم.

مدیران و مسئولان خادم مردم هستند

وی با بیان اینکه هر کس رئیس، مسئول یا مدیر می‌شود خادم مردم است، تاکید کرد: عرصه مدیریت زمین عاشقی است هماهنگونه که خانواده محل عاشقی است و جای حقوق و حقوق‌کشی نیست مدیریت هم چنین است. پیامبر اسلام(ص) عاشق مردم بود حریص بر سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت آنها بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به آیاتی از قرآن کریم بیان کرد: شیطان دشمن شما است مقابل دشمن ایستادگی کرده و خود را دوست داشته باشید، امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به مردم می‌فرمایند من هر کاری می‌کنم برای خودم است که روز قیامت نجات یابم.

وی افزود: خدا دوست دارد انسان عاشق دارائی‌هایی باشد که خدا به او داده است؛ یکی از بلاهای الهی این است که انسان خود را فراموش کند، وقتی شخص گناه می کند، خداوند می‌فرماید: خودزنی نکن بیا پیش خودم توبه کن؛ این عمل حس مثبت بودن به شخص می‌دهد که از منفی‌ها دور شود، انسان باید نسبت به خود مثبت بوده و خود را دوست داشته باشد؛ بسیار زشت است که بگوید من بدبخت هستم؛ شما به عنوان مخلق خداوند برای او عزیز هستید پس به خود توهین نکنید؛ کسی که می‌داند نزد خدا عزیز است زیاد توبه می‌کند. اگر غیبت از زنا بدتر از است به این دلیل است که خدا دوست ندارد کسی آبروی بنده او را ببرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در خودسازی و مدیریت باید خود را دوست داشته باشید تا منافع خود و دیگران را جمع کنید، ابراز کرد: هر کس می‌خواهد خود را مدیریت کند باید خود را دوست داشته باشد و به وسوسه ابلیس بها ندهد.

دین الهی با لودگی مخالف است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه در مدیریت اصل محبت فوق‌العاده است، اظهار کرد: محبت عشقی از درون است که انسان با آن حال خوشی به دست می‌آورد، انسان باید عاشق آفرینش خداوند باشد که او را بپرستد، دین الهی با لودگی مخالف است زیرا شادی در دل انسان است؛ دین سرور و شادی قلب انسان است اگر متدنین برخی هرزگی‌ها و رقاصی‌ها را ندارند به این دلیل است که جگرشان شاد است و نیاز به تزریق شادی از بیرون ندارند.

وی با بیان اینکه محبت در مدیریت نفس لازم است که انسان منفعل نشود، گفت:‌برخی دوست‌داشتنی‌های بد و کم‌ارزش را بر خود مقدم می‌کنند در حالی که خداوند بر زیبایی وجود شما قسم خورده که نفس و جان آدمی را زیبا آفریده است، این شیطان است که همواره بر سر ما می‌زند که خود را در گناه رها کنیم، دعای عرفه امام حسین(ع) را که بخوانید از خداوند برای خلفت خودتان شاکر می‌شوید.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان تا زمانی که خود را دوست نداشته باشد نمی‌تواند خود را بسازد، امام راحل فرمودند: اگر مادر به بچه بی‌مهری کند عقده روانی در او ایجاد می‌شود که دیگر نمی‌شود او را جمع کرد، صدام سه سال ابتدای عمر از مادر دور بوده است زیرا او را نمی‌پذیرفته است.

محبت اصل اول در مدیریت خانواده است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه محبت اصل اول در مدیریت خانواده است، ابراز کرد: محبت در خانه بیشتر باید به دخترها و بانوان برسد هر کس چنین کند خداوند روز قیامت او را شاد می‌کند، در مدیریت خانواده مودت و محبت اثری است که باید ظاهر شود فرزندان از الگوی مهربانی مادر می‌فهمند امام و خدا مهربان است.

وی با بیان اینکه مسئول شدن بسیار سخت است کسانی که می‌خواهند راحت و حد متوسط زندگی کنند نباید مسئول شوند، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) پولدار بودند اما عشق به مردم سبب شد که پایین‌تر از سطح فقرا زندگی کنند، امام صادق(ع) می‌فرمایند: حکومت بنی آمیه با شمشیر و زورگویی اما امامت ما با وفق، محبت، وقار و بزرگواری همراه است، امیرمومنان امام علی(ع) هنگام حکومت به خاطر مردم بسیار بر خود سخت می‌گرفتند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز ثوابی بالاتر از خدمت به مملکت امام زمان(عج) وجود ندارد، اظهار کرد: مردم در دین یا خلق برادر تو هستند یک مسئول باید همه را تحویل بگیرد، امام باقر(ع) فرمودند: امامت و مدیریت درست نمی‌شود مگر اینکه مدیر همچون پدر مهربان کنترل نفس و حلم داشته باشد، امیرمومنان امام علی(ع) تاکید دارند:‌مدیران باید به ضعیف‌ترین رعیت خود در خوردن و لباس شبیه باشند، نباید چیزی بپوشند که فقرا توان خرید آن را ندارند، کسانی که طاقت زندگی سخت ندارند، مسئول نشوند.

وی افزود: زهد امام راحل از وقتی امامت انقلاب را شروع کردند، بیشتر شد به عنوان مثال پنکه خانه خود را خاموش می‌کردند که همچون مردم زندگی کنند، امروز دقت کنید رهبر معظم انقلاب چگونه زندگی می‌کنند بیش از ۴۰ سال است که به خاطر مردم ضعیف حتی خوراکی‌های معمولی را هم نمی‌خورند به همین دلیل است که ایشان می‌توانند همدلی ایجاد کنند.

در اربعین با همدلی و محبت سرشار مردم بهشت را مشاهده می‌کنید

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه همدلی در موفقیت پایدار اصل مهمی است، در اربعین با همدلی و محبت سرشار مردم بهشت را مشاهده می‌کنید، گفت: مسئولان باید این روحیه را ایجاد کنند نه اینکه آن را چندپاره کنند، چرا امیرمومنان امام علی(ع) را کشتند زیرا شمشیرش علیه دشمنان اسلام و بیت‌المال تیز و از خودگذشتگی او آبروی ناجوانمردان را برده بود.

وی ادامه داد: چرا نمایندگان مجلس به منتقدان خود توهین می‌کنند چرا برخی نمایندگان جلوی توهین و تهمت برخی نمایندگان دیگر ایستادی نمی‌کنند؛ آیا امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی مرده است که از امر به معروف و نهی از منکر دیگران ناراحت می شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز بسیاری از مفاسد مالی ناشی از آراء، افکار و گفتار سیاسی برخی مسئولان است حتی اگر خود آنها دزد نباشند. اظهار کرد: خوارج گروهی دست پاک و زاهد بودند اما علیه عدالت علوی قیام و با تضعیف آن، عرصه را برای رانت‌خوارهای خبیث آماده کردند؛ هر گونه خروج خوارج مسلک‌گونه همچون خروج خوارج مسلک گونه فتنه 88 زمینه فسادها، رانت‌ها، بخور برخورها و بدبختی‌های داخلی و خارجی را فراهم می‌کند.

وی افزود: وقتی برخی در جایگاه مدیریت اقدام به سست کردن ساختارهای نظام کنند صد دستگاه قوه قضاییه هم نمی‌تواند رانت‌خواری‌ها را کنترل کند. بسیار زشت است برای آن مجلس که یکی از نمایندگانش این سخنان را به تمامیت خواهی متهم می کند، تاسف‌آور است که مسؤول کمیسیون شفافیت مجلس به منتقد رد شفافیت آرای نمایندگان تهمت می‌زند و مجلس شورای اسلامی مانع یاوه‌سرایی‌های نمایندگان بی‌بی‌ سی‌چی نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان خطاب به اعضای محترم شورای نگهبان، ابراز کرد: شورای نگهبان با بررسی پرونده‌ها اجازه ندهند کسانی که در پرونده نحس‌شان شقه شقه کردن ملت و استفاده از کلمات سخیف دو قطبی وجود دارد به عنوان رؤوسای مملکت انتخاب شوند فلان مقدار رای نشان محبوبیت نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مدیر باید محبوب مردم باشد، خاطرنشان کرد: فلان مقدار رای داشتن تنها دلیل مقبولیت است دلیل محبوبیت نیست باید مدیران و مسئولان کشور محبوب مردم باشند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)