:: ناصری ـ استقبال از زبان فارسی


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir) از سارایوو، استقبال دوستداران زبان فارسی در بوسنی و...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از سارایوو، استقبال دوستداران زبان فارسی در بوسنی و هرزگوین برای فراگرفتن این زبان و آشنایی با فرهنگ و هنر ایران اسلامی به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

بنیاد سعدی به همراه رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در بوسنی و هرزگوین دوره جدید کلاس‌های آموزش زبان فارسی را برای حدود ۶۰ نفر در سه سطح مقدماتی، پیش میانی و میانی حضور برگزار می‌کند که این تعداد نسبت به سال گذشته با افزایش دوبرابری در دوره مقدماتی مواجه بوده است.
مدرسان این دوره طی مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما ضمن اشاره به اشتراکات زبان فارسی و بوسنیایی فراگرفتن این زبان را برای مطالعه فرهنگ و هنر و تاریخ ایران مفید دانسته و اظهار داشتند: زبان فارسی زبان یک تمدن تاریخی و غنی است. شما با یادگیری این زبان با یک فرهنگ، تاریخ و ادبیات غنی آشنا می‌شوید که این امر دید شما به دنیا و زندگی را به شکل بسیار مثبتی تغییر خواهد داد.
سطح آموزش زبان فارسی علاوه بر موارد فوق در سطح دانشگاهی هم تدریس می‌شود به نحوی که دانشکده فلسفه و شرق شناسی سارایوو نه تنها در بوسنی و هرزگوین بلکه در منطقه بالکان یکی از معتبرترین مراکز آموزشی است که در آن زبان و ادبیات فارسی بصورت آکادمیک تدریس می‌شود.
منیر داکیچ، استادیار زبان فارسی در دانشگاه سارایوو پیشتر با اشاره به قدمت راه اندازی کرسی زبان فارسی در کشورش گفت: اگر چه به همه کرسی‌های زبان فارسی در کشور‌های دیگر اروپایی احترام می‌گذاریم، اما در بوسنی علاقه ویژه و خاصی به زبان فارسی وجود دارد. ما بیش از ۵۵۰ سال است که شعر فارسی می‌خوانیم و شاعران و نویسندگان بزرگی در کشور ما هستند که به فارسی شعر می‌نوشتند و تحت تاثیر شاعران بزرگ فارسی قلم می‌زدند.
وی افزود: همچنان در بین مردم بوسنی احساس خوبی نسبت به ایران وجود دارد چرا که ایران کمک‌های زیادی در دوران جنگ به بوسنی داشته و یاد ایران همیشه برای بوسنیایی‌ها زنده است.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان زیادی در رشته‌های تحصیلی مختلف داریم که به زبان فارسی بسیار علاقمند هستند و در سال سوم تحصیلشان، درس ادبیات کلاسیک فارسی را به عنوان درس اختیاری انتخاب می‌کنند و این نشان دهنده علاقه زیاد دانشجویان ما به زبان فارسی است، اما به خاطر کمبود فرصت‌های شغلی مناسب، گرایش آنان به سمت زبان و ادبیات فاسی به عنوان یک رشته تحصیلی کم است.
دانشکده فلسفه و شرق شناسی دانشگاه سارایوو قدیمی‌ترین مرکز شرق شناسی در بالکان است که در سال ۱۹۵۱ میلادی تاسیس شده و بزرگترین دانشکده هم از نظر تعداد دانشجو و هم از نظر تعداد استادان در کشور بوسنی محسوب می‌شود.
دانشکده فلسفه و شرق شناسی دانشگاه سارایوو از شش گروه آموزشی تشکیل شده که یکی از این گروه‌ها، گروه آموزش زبان‌های شرقی است که در برگیرنده کرسی‌های زبان فارسی، زبان ترکی و عربی می‌باشد.
در حال حاضر رشته زبان و ادبیات فارسی یک رشته کاملاً مستقل و شامل دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403