نشست 4 نامزد مدیر کلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir) از وین،چهار نامزد پست مدیر کلی آژانس بین...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از وین، چهار نامزد پست مدیر کلی آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از ظهر امروز در یک نشست غیررسمی شورای حکام آژانس، دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات مختلف ارایه و به سوالات کشور‌های مختلف پاسخ دادند.

مارتا زیاکوا ۶۳ ساله از اسلواکی و رئیس کنونی سازمان نظارت هسته‌ای این کشور، کورنل فروتا رومانیایی که پس از مرگ یوکیا آمانو، مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرپرستی موقت این سازمان را بر عهده دارد، رافائل گروسی، سفیر آرژانتین در سازمان ملل و لاسینا زربو ۵۵ ساله اهل بورکینافاسو دبیر اجرایی سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای مستقر در وین، چهار نامزد رسمی برای سمت مدیرکلی آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند.
در این نشست غیررسمی این چهار نامزد دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات مختلف، چون پادمان، ایمنی، امنیت هسته‌ای، همکاری‌های فنی، بودجه و موضوعات مدیریتی مطرح کردند و سپس به سوالات اعضای شورای حکام و دیگر اعضای آژانس پاسخ دادند.
کورنل فروتا نامزد رومانیایی و سرپرست موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست غیررسمی امروز طی سخنانی گفت : آژانس طی سال‌های اخیر در زمینه پادمان‌ها اعتبار زیادی پیدا کرده است و هم اکنون صد و چهل و پنج کشور پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند. وی افزود: آژانس در زمینه غذا و کشاورزی، مبارزه با سرطان و تشخیص و درمان بیماری، فعالیت‌های خود را تقویت خواهد کرد. وی تاکید کرد: باید راه‌هایی برای افزایش منابع و تنوع منابع مالی همکاری‌های فنی آژانس پیدا کرد.
رافائل گروسی، سفیر آرژانتین در سازمان ملل نیز طی سخنانی تاکید کرد: همکاری‌های فنی بحث مهمی برای بسیاری از کشورهاست و آژانس باید در زمینه تامین مالی همکاری‌های فنی روش‌های خلاقانه‌ای پیدا کند. گروسی درباره ایمنی هسته‌ای گفت: علیرغم اینکه در خصوص فوکوشیما کار‌های زیادی شده است، ولی باید این کار‌ها ادامه پیدا کند و کنوانسیون‌های بین المللی که وجود دارد باید تقویت شود.
لاسینا زربو دبیر اجرایی سازمان پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای مستقر در وین نیز در این نشست غیررسمی با اشاره به اساسنامه آژانس، به دیدگاه‌های مشترک در زمینه ارتقا و نقش آژانس در زمینه‌های مختلف تاکید کرد. وی با اشاره به دستاورد‌های گذشته آژانس گفت: کشور‌ها باید بتوانند از انرژی و فناوری هسته‌ای استفاده کنند بدون آنکه به سمت سلاح هسته‌ای پیش روند.
مارتا زیاکوا از اسلواکی و دیگر نامزد این پست خاطر نشان کرد: در جهت خدمت رسانی به اعضا و پاسخگویی به نیاز‌های کشور‌ها فعالیت خواهد کرد. وی گفت: حمایت از کشور‌های عضو در جهت توسعه سیاسی و اقتصادی و ارتقا نقش انرژی هسته‌ای و مبارزه با تغییرات آب و هوایی و چالش‌هایی که کشور‌ها با آن روبرو هستند و شفافیت در تمامی سطوح و تامین منابع کافی برای اژانس با هدف انجام وظایف از دیگر اهدافی است که وی دنبال خواهد کرد.
گفتنی است که نامزد آژانس بین المللی انرژی اتمی باید حد نصاب دو سوم آرا را برای احراز پست مدیرکلی به دست آورد. دوره مدیرکلی آژانس بین المللی انرژی اتمی چهار سال است. پس از این نشست غیررسمی شورای حکام؛ مرحله مشاوره رئیس شورای حکام با اعضای سی و پنج نفره این شورای به منظور رسیدن به یک تصمیم گیری آغاز می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش کاپیتان استقلال به توهین زشت به پلیس