رژه نظامی چین یا ارسال پیام به امریکا


رژه نظامی چین یا ارسال پیام به امریکا

رونمایی از تسلیحات پیشرفته نظامی در مراسم روز ملی چین در چارچوب ارسال پیام این کشور به امریکا و مقابله با مداخله  این کشور در حوزه دریای چین جنوبی قابل ارزیابی است.

رژه نظامی چین یا ارسال پیام به امریکا

چین روز سه شنبه در مراسم رژه نظامی به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس این جمهوری، از تجهیزات پیشرفته نظامی رونمایی کرد. در این رژه انواع پهپادها از جمله پهپادهایی که قابلیت پرواز در ارتفاع بالا و سرعت زیاد دارند، پهپادهای شناسایی، پهپادهای کوچک برای مسافت های کوتاه و عملیات شناسایی، و پهپادهایی با برد متوسط و سرعت بالا به نمایش گذاشته شد. همچنین رونمایی از چند نوع موشک بالستیک که شبکه امریکایی سی ان ان آنها را تسلیحات باورنکردنی توصیف کرده است بخشی از برنامه های این رژه بود.
بر اساس گزارش منابع خبری، یکی از مهمترین تسلیحاتی که در این رژه به نمایش در آمد موشک بالستیک «دونگ فنگ 41» بود که گفته می شود توانایی حمل حدود ده کلاهک هسته ای را دارد و با برد 15 هزار کیلومتر ظرف مدت 30 دقیقه می تواند به امریکا برسد.
به نظر می رسد چین با رونمایی از چنین دستاوردهای نظامی هم به امریکا و هم برخی متحدان منطقه ای این کشور پیام داد که به هیچوجه حاضر نیست از مالکیت خود بر تایوان یا دیگر مناطق دریای چین جنوبی دست بردارد و در این مسیر با هرگونه تهدیدی مقابله خواهد کرد.
چین در حال حاضر با چالش هایی چون مداخله امریکا و برخی کشورهای غربی در هنگ کنگ و همچنین اقدام امریکا به فروش سلاح به تایوان روبروست و این مداخله هارا تهدیدی برای چین واحد قلمداد می کند.
از سویی استقرار پایگاههای امریکایی در شرق آسیا، مداخله امریکا در دریای چین جنوبی به نفع کشورهایی که در این حوزه با چین اختلاف دارند و همچنین مداخله غرب در برخی موضوعات داخلی مانند مسئله اویغورها، بر نگرانی های پکن افزوده است.
به نظر می رسد شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در اشاره به چنین تهدیدهایی در سخنرانی مراسم رژه گفت هیچ قدرتی وجود ندارد که بتواند روند پیشرفت جمهوری خلق چین و مردم چین را متوقف کند.
رئیس جمهور چین افزود ما باید از هنگ کنگ و همچنین شکوفایی و ثبات ماکائو حافظت کنیم و مروج توسعهِ صلح آمیزِ دو سوی تنگه (تایوان) باشیم. ما باید همه مردمان چینی را متحد کنیم و به روند تحقق بخشیدن به اتحاد و یکپارچگیِ مجدد سرزمین مادریمان ادامه دهیم.»
علاوه بر این امریکا در دکترین امنیت ملی خود از چین به عنوان یکی از مهمترین تهدیدهای خود یاد کرده است که باید آن را مهار کرد و دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا نیز پس از به قدرت رسیدن با بستن تعرفه های سنگین بر کالاهای چینی سعی کرده است اقتصاد این کشور را با چالش روبرو کند.
ترامپ در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل هم بار دیگر با متهم کردن چین به رقابت غیر منصفانه و جاسوسی صنعتی، گفت برای سال ها، این سوء استفاده ها تحمل شده، نادیده گرفته شده یا حتی تشویق شده اند. اما دیگر دوران این کارها و اقدامات به سر آمده است و مبارزه با این اقدامات محور اصلی ریاست جمهوری او را تشکیل می دهد.
تغییر رویکرد چین و ارسال پیام نظامی به امریکا را در حادثه ای که چند روز پیش در دریای چین جنوبی رخ داد نیز ملموس است.
یکشنبه گذشته خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که ناو هواپیمابر یو اس‌اس رونالد ریگان که بدون اسکورت به طرف مانیل در حرکت بود در دریای چین جنوبی توسط چند کشتی جنگی چینی محاصره شد.
------------------------------------------------
رضا محمدمراد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق