مدیران شهری وقت هنرمندان را تلف می‌کنند/ غذرخواهی را یاد بگیرید!


مدیران شهری وقت هنرمندان را تلف می‌کنند/ غذرخواهی را یاد بگیرید!

کارگردان نمایش «آواز قو» معتقد است سازمان زیباسازی شهرداری تهران باید رویکرد خود در زمینه تبلیغات محیطی محصولات هنری مانند تئاتر را مشخص کند تا زمان هنرمندان را تلف نکند.

به گزارش خبرنگار مهر، سال‌های سال است که بحث تبلیغات محیطی فعالیت‌های تئاتری و اجراهای نمایشی و امکانی که شهرداری تهران و ذیل آن سازمان زیباسازی شهرداری می‌تواند برای گروه‌های تئاتری فراهم کند، دغدغه اهالی این حوزه بوده، اما هیچگاه با رویکرد و همکاری مشخصی از سوی سازمان مربوطه مواجه نشده است.

در طول سال تعداد اندکی از اجراها از امکان تبلیغات محیطی شهرداری تهران بهره‌مند می‌شوند و اکثر گروه‌های تئاتری اعم از جوان و حرفه‌ای از این امکان محروم هستند. در مقاطع زمانی مختلف هنرمندان و چهره‌های شناخته شده تئاتر از این روند انتقاد کرده‌اند ولی رویکرد سازمان زیباسازی شهرداری تهران تغییری نکرده است.

نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف نیز که این روزها با حضور سعید پورصمیمی بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون در سالن ناظرزاه کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود و روزهای پایانی اجرای عمومی خود را پیش رو دارد، از این امر مستثنی نبوده و از امکان تبلیغات محیطی شهرداری تهران بهره‌مند نشده است.

طبق گفته کارگردان نمایش در مراجعه به سازمان زیباسازی شهرداری تهران به گروه اعلام شده که تئاتر «امری تجاری» است و به این دلیل شهرداری امکان تبلیغات محیطی و استفاده از بیلبورد را به آن اختصاص نمی‌دهد اما برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتگویی با خبرگزاری مهر این موضوع را تکذیب کرد.

از اظهارات مدیرعامل سازمان زیباسازی متعجب شدم

پریزاد سیف بازیگر و کارگردان نمایش «آواز قو» در خصوص اتفاق رخ داده و سخنان مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، به خبرنگار مهر گفت: مصاحبه آقای ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با خبرگزاری مهر را مطالعه کردم و فقط می‌توانم بگویم که بسیار متعجب شدم؛ هر چند که تعجب کردن نکته جدیدی در حرفه ما و برخوردهایی که ارگان‌های دیگر با ما دارند، نیست. شاید تعجب من برای این است که این بار بابت کار خودم با این موضوع مواجه بوده‌ام.

مدیران شهری وقت هنرمندان را تلف می‌کنند/ غذرخواهی را یاد بگیرید!

وی یادآور شد: نمایش «آواز قو» از ۱۰ شهریور ۹۸ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرای خود را آغاز کرد. حدود ۳ هفته قبل من به فکر تبلیغات محیطی کار بودم و در نتیجه صحبت از شهرداری و امکانی که شهرداری به گروه‌های نمایشی برای تبلیغات محیطی می‌دهد، شد. همان موقع با تابلوهای تبلیغاتی چند گروه نمایشی در سطح شهر تهران روبرو بودیم. برای این کار اقدام و از اداره‌کل هنرهای نمایشی استعلام گرفتم که چه کاری انجام دهم. آقای شهرام کرمی و همچنین آقای شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر لطف کردند و به من نامه‌ای دادند که طی آن از مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری درخواست شد تا به ما کمک کنند و تعداد بیلبوردی که به صورت قانونی به نمایش‌ها تعلق می‌گیرد، در اختیار ما قرار دهند. گمان ما بر این بود به دلیل اینکه آقای سعید پورصمیمی بعد از ۱۷ سال روی صحنه تئاتر حضور پیدا می‌کنند و به عنوان بازیگری مطرح در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون شناخته می‌شوند، مشکلی برای دریافت بیلبورد نخواهیم داشت.

با این تکذیب‌ها اهالی تئاتر را به جان هم نیاندازند که به این فکر کنند که چرا برخی آثار می‌توانند از امکان تبلیغات محیطی و بیلبوردهای شهرداری برخوردار باشند ولی برای دیگران چنین امکانی فراهم نمی‌شودسیف ادامه داد: آقای نورالدین حیدری ماهر، مجری طرح نمایش «آواز قو» و دستیاران کارگردان به دنبال انجام کارهای اداری بودند. ابتدا به ما گفتند که مدارکی را آماده کنیم که انجام و با تأیید اداره کل هنرهای نمایشی ارائه شد. بعد از پایان مراحل اداری، هر روز مجری طرح پروژه به سازمان زیباسازی شهرداری مراجعه می‌کرد چون به ما گفته شده بود کار تمام است و فقط باید دستور آخر برای بالا رفتن بیلبوردهای ما در سطح شهر صادر شود اما هر روز با غیبت آقای ضرغامی مواجه می‌شدیم. من نیز به دلیل اینکه نمی‌دانستم باید چه اقدامی انجام دهم مجددا به مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل خانه تئاتر مراجعه می‌کردم و آقایان کرمی و گیل‌آبادی نیز لطف کردند و مستقیم از طریق تماس تلفنی با آقای ضرغامی صحبت کردند و ایشان هم در هر تماس تلفنی تأیید می‌کردند که بیلبوردهای نمایش «آواز قو» نصب می‌شوند.

کارگردان نمایش «آواز قو» با بیان اینکه اجرای نمایش شروع شد ولی به ما گفته شد به دلیل ایام سوگواری سالار شهیدان امکان نصب بیلبوردهای نمایش وجود ندارد و بعد از پایان این ایام بیلبوردها نصب می‌شوند، گفت: این امر برای ما قابل درک و احترام بود اما متأسفانه بعد از پایان ایام سوگواری وقتی مجری طرح نمایش «آواز قو» به سازمان زیباسازی مراجعه کرد، علی‌رغم درخواست چندین باره در روزهای متوالی برای ملاقاتی کوتاه با آقای ضرغامی، این اتفاق رخ نداد و به ایشان گفتند به دلیل هفته دفاع مقدس امکان اختصاص بیلبورد به نمایش «آواز قو» وجود ندارد؛ این در حالی است که اگر بیلبوردی به نمایش «آواز قو» اختصاص پیدا می‌کرد، تعدادش در کل سطح شهر تهران کمتر از انگشتان ۲ دست می‌شد.

این هنرمند عرصه تئاتر افزود: من برای بار چهارم با آقایان کرمی و گیل آبادی صحبت کردم و هر ۲ عزیز همزمان با آقای ضرغامی صحبت کردند و آقای شهرام کرمی به من گفتند که علاوه بر صحبت با آقای ضرغامی با آقای محمدخانی قائم مقام ایشان هم صحبت کرده و به آقای کرمی گفته‌اند که همیشه چیز حل شده و به زودی کار انجام می‌شود. با اطمینان از این موضوع آقای حیدری ماهر، مجری طرح «آواز قو» به سازمان زیباسازی شهرداری مراجعه کرد ولی با صراحت به وی گفته شد که سازمان زیبازسازی دیگر بیلبوردی به تئاتر اختصاص نمی‌دهد زیرا تئاتر امری تجاری است و به انداز کافی تماشاگر دارد و دلیلی ندارد به سالنی که مخاطب دارد بیلبورد اختصاص دهیم. در همان روز باز هم مجری طرح «آواز قو» سعی کرد که ملاقاتی با آقای ضرغامی داشته باشد ولی باز هم این فرصت برای او مهیا نشد.

«آواز قو» دیگر نیازی به تبلیغ ندارد، اما...

سیف با اشاره به اینکه عجیب است که آقای ضرغامی در گفتگوی خود با خبرگزاری مهر کل این روند را تکذیب کرده است، متذکر شد: رویکرد شهرداری بابت تبلیغات برای همه رشته‌های هنری و نه تنها تئاتر باید مشخص باشد. با این تکذیب‌ها اهالی تئاتر را به جان هم نیاندازند که به این فکر کنند که چرا برخی آثار می‌توانند از امکان تبلیغات محیطی و بیلبوردهای شهرداری برخوردار باشند ولی برای دیگران چنین امکانی فراهم نمی‌شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: چرا نمایش «آواز قو» با داشتن بازیگری حرفه‌ای که بعد از سال‌ها به خانواده تئاتر افتخار داده و روی صحنه حضور پیدا کرده است، از امکان داشتن بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری محروم شد؟ از سوی سازمان زیباسازی شهرداری به آقای نورالدین حیدری ماهر مجری طرح «آواز قو» گفته بودند که به سالن‌های بزرگ بیلبورد نمی‌دهیم؛ من از این دوستان می‌پرسم آیا سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر با ظرفیت ۲۰۰ صندلی سالن بزرگ است؟ این دوستان نمی‌دانند که سالن بزرگ یعنی تالار وحدت و شاید در مقیاس کمتر سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر.

خوب است در اینگونه موارد خوب است مدیران و مسئولان یاد بگیرند عذرخواهی کنند نه از یک نفر بلکه از کل جامعه تئاتر، اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر عذرخواهی کنند زیرا عذرخواهی تنها راهی است که دیگران بتوانند ما را ببخشندکارگردان نمایش «آواز قو» در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: روزهای اول اجرای نمایش «آواز قو» به دلیل حضور آقای سعید پورصمیمی با استقبال خوب مخاطبان همراه بود اما بعد از ۱۴ اجرا تماشاگر ریزش پیدا کرد و این امر به دلیل عدم همکاری شهرداری با من به عنوان هنرمند و کارگردان تئاتر است. تماشاگران عام که سایت فروش را نمی‌شناسند و از طریق فضای مجازی اخبار تئاتری را پیگیری نمی‌کنند، از طریق بیلبورد از اجرای آثار نمایشی مطلع می‌شوند.

سیف متذکر شد: همه ما ساکنان شهر دوست داشتنی تهران بابت هر قدمی که در شهرمان بر می‌داریم مالیات پرداخت می‌کنیم پس به عنوان یک شهروند انتظار داریم که در جاهایی به ما سرویس‌هایی داده شود از جمله درباره تبلیغات فعالیت‌های هنری.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تأکید کرد: به آقای ضرغامی می‌گویم که نمایش «آواز قو» به اجراهای پایانی خود رسید و دیگر نیازی به تبلیغ نداریم اما ایشان رویکرد شهرداری تهران نسبت به فعالیت‌های هنری را مشخص کنند تا هنرمندان بیهوده به این بخش از تبلیغات دل نبندند تا در سازمان زیباسازی شهرداری تهران با در بسته و از همه مهمتر مغلطه و کشته شدن زمان‌شان مواجه نشوند. این روند به کار من به عنوان کارگردان لطمه زد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: خوب است در اینگونه موارد خوب است مدیران و مسئولان یاد بگیرند عذرخواهی کنند نه از یک نفر بلکه از کل جامعه تئاتر، اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر عذرخواهی کنند زیرا عذرخواهی تنها راهی است که دیگران بتوانند ما را ببخشند؛ ما نمی‌خواهیم که مدیران و مسئولان ما همچون کشور ژاپن در صورت خطا و اشتباه استعفا دهند، بلکه یاد بگیرند عذرخواهی کنند.


به گزارش خبرنگار مهر، سال‌های سال است که بحث تبلیغات محیطی فعالیت‌های تئاتری و اجراهای نمایشی و امکانی که شهرداری تهران و ذیل آن سازمان زیباسازی شهرداری می‌تواند برای گروه‌های تئاتری فراهم کند، دغدغه اهالی این حوزه بوده، اما هیچگاه با رویکرد و همکاری مشخصی از سوی سازمان مربوطه مواجه نشده است.

در طول سال تعداد اندکی از اجراها از امکان تبلیغات محیطی شهرداری تهران بهره‌مند می‌شوند و اکثر گروه‌های تئاتری اعم از جوان و حرفه‌ای از این امکان محروم هستند. در مقاطع زمانی مختلف هنرمندان و چهره‌های شناخته شده تئاتر از این روند انتقاد کرده‌اند ولی رویکرد سازمان زیباسازی شهرداری تهران تغییری نکرده است.

نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف نیز که این روزها با حضور سعید پورصمیمی بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون در سالن ناظرزاه کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود و روزهای پایانی اجرای عمومی خود را پیش رو دارد، از این امر مستثنی نبوده و از امکان تبلیغات محیطی شهرداری تهران بهره‌مند نشده است.

طبق گفته کارگردان نمایش در مراجعه به سازمان زیباسازی شهرداری تهران به گروه اعلام شده که تئاتر «امری تجاری» است و به این دلیل شهرداری امکان تبلیغات محیطی و استفاده از بیلبورد را به آن اختصاص نمی‌دهد اما برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتگویی با خبرگزاری مهر این موضوع را تکذیب کرد.

از اظهارات مدیرعامل سازمان زیباسازی متعجب شدم

پریزاد سیف بازیگر و کارگردان نمایش «آواز قو» در خصوص اتفاق رخ داده و سخنان مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، به خبرنگار مهر گفت: مصاحبه آقای ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با خبرگزاری مهر را مطالعه کردم و فقط می‌توانم بگویم که بسیار متعجب شدم؛ هر چند که تعجب کردن نکته جدیدی در حرفه ما و برخوردهایی که ارگان‌های دیگر با ما دارند، نیست. شاید تعجب من برای این است که این بار بابت کار خودم با این موضوع مواجه بوده‌ام.

مدیران شهری وقت هنرمندان را تلف می‌کنند/ غذرخواهی را یاد بگیرید!

وی یادآور شد: نمایش «آواز قو» از ۱۰ شهریور ۹۸ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرای خود را آغاز کرد. حدود ۳ هفته قبل من به فکر تبلیغات محیطی کار بودم و در نتیجه صحبت از شهرداری و امکانی که شهرداری به گروه‌های نمایشی برای تبلیغات محیطی می‌دهد، شد. همان موقع با تابلوهای تبلیغاتی چند گروه نمایشی در سطح شهر تهران روبرو بودیم. برای این کار اقدام و از اداره‌کل هنرهای نمایشی استعلام گرفتم که چه کاری انجام دهم. آقای شهرام کرمی و همچنین آقای شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر لطف کردند و به من نامه‌ای دادند که طی آن از مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری درخواست شد تا به ما کمک کنند و تعداد بیلبوردی که به صورت قانونی به نمایش‌ها تعلق می‌گیرد، در اختیار ما قرار دهند. گمان ما بر این بود به دلیل اینکه آقای سعید پورصمیمی بعد از ۱۷ سال روی صحنه تئاتر حضور پیدا می‌کنند و به عنوان بازیگری مطرح در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون شناخته می‌شوند، مشکلی برای دریافت بیلبورد نخواهیم داشت.

با این تکذیب‌ها اهالی تئاتر را به جان هم نیاندازند که به این فکر کنند که چرا برخی آثار می‌توانند از امکان تبلیغات محیطی و بیلبوردهای شهرداری برخوردار باشند ولی برای دیگران چنین امکانی فراهم نمی‌شودسیف ادامه داد: آقای نورالدین حیدری ماهر، مجری طرح نمایش «آواز قو» و دستیاران کارگردان به دنبال انجام کارهای اداری بودند. ابتدا به ما گفتند که مدارکی را آماده کنیم که انجام و با تأیید اداره کل هنرهای نمایشی ارائه شد. بعد از پایان مراحل اداری، هر روز مجری طرح پروژه به سازمان زیباسازی شهرداری مراجعه می‌کرد چون به ما گفته شده بود کار تمام است و فقط باید دستور آخر برای بالا رفتن بیلبوردهای ما در سطح شهر صادر شود اما هر روز با غیبت آقای ضرغامی مواجه می‌شدیم. من نیز به دلیل اینکه نمی‌دانستم باید چه اقدامی انجام دهم مجددا به مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل خانه تئاتر مراجعه می‌کردم و آقایان کرمی و گیل‌آبادی نیز لطف کردند و مستقیم از طریق تماس تلفنی با آقای ضرغامی صحبت کردند و ایشان هم در هر تماس تلفنی تأیید می‌کردند که بیلبوردهای نمایش «آواز قو» نصب می‌شوند.

کارگردان نمایش «آواز قو» با بیان اینکه اجرای نمایش شروع شد ولی به ما گفته شد به دلیل ایام سوگواری سالار شهیدان امکان نصب بیلبوردهای نمایش وجود ندارد و بعد از پایان این ایام بیلبوردها نصب می‌شوند، گفت: این امر برای ما قابل درک و احترام بود اما متأسفانه بعد از پایان ایام سوگواری وقتی مجری طرح نمایش «آواز قو» به سازمان زیباسازی مراجعه کرد، علی‌رغم درخواست چندین باره در روزهای متوالی برای ملاقاتی کوتاه با آقای ضرغامی، این اتفاق رخ نداد و به ایشان گفتند به دلیل هفته دفاع مقدس امکان اختصاص بیلبورد به نمایش «آواز قو» وجود ندارد؛ این در حالی است که اگر بیلبوردی به نمایش «آواز قو» اختصاص پیدا می‌کرد، تعدادش در کل سطح شهر تهران کمتر از انگشتان ۲ دست می‌شد.

این هنرمند عرصه تئاتر افزود: من برای بار چهارم با آقایان کرمی و گیل آبادی صحبت کردم و هر ۲ عزیز همزمان با آقای ضرغامی صحبت کردند و آقای شهرام کرمی به من گفتند که علاوه بر صحبت با آقای ضرغامی با آقای محمدخانی قائم مقام ایشان هم صحبت کرده و به آقای کرمی گفته‌اند که همیشه چیز حل شده و به زودی کار انجام می‌شود. با اطمینان از این موضوع آقای حیدری ماهر، مجری طرح «آواز قو» به سازمان زیباسازی شهرداری مراجعه کرد ولی با صراحت به وی گفته شد که سازمان زیبازسازی دیگر بیلبوردی به تئاتر اختصاص نمی‌دهد زیرا تئاتر امری تجاری است و به انداز کافی تماشاگر دارد و دلیلی ندارد به سالنی که مخاطب دارد بیلبورد اختصاص دهیم. در همان روز باز هم مجری طرح «آواز قو» سعی کرد که ملاقاتی با آقای ضرغامی داشته باشد ولی باز هم این فرصت برای او مهیا نشد.

«آواز قو» دیگر نیازی به تبلیغ ندارد، اما...

سیف با اشاره به اینکه عجیب است که آقای ضرغامی در گفتگوی خود با خبرگزاری مهر کل این روند را تکذیب کرده است، متذکر شد: رویکرد شهرداری بابت تبلیغات برای همه رشته‌های هنری و نه تنها تئاتر باید مشخص باشد. با این تکذیب‌ها اهالی تئاتر را به جان هم نیاندازند که به این فکر کنند که چرا برخی آثار می‌توانند از امکان تبلیغات محیطی و بیلبوردهای شهرداری برخوردار باشند ولی برای دیگران چنین امکانی فراهم نمی‌شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: چرا نمایش «آواز قو» با داشتن بازیگری حرفه‌ای که بعد از سال‌ها به خانواده تئاتر افتخار داده و روی صحنه حضور پیدا کرده است، از امکان داشتن بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری محروم شد؟ از سوی سازمان زیباسازی شهرداری به آقای نورالدین حیدری ماهر مجری طرح «آواز قو» گفته بودند که به سالن‌های بزرگ بیلبورد نمی‌دهیم؛ من از این دوستان می‌پرسم آیا سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر با ظرفیت ۲۰۰ صندلی سالن بزرگ است؟ این دوستان نمی‌دانند که سالن بزرگ یعنی تالار وحدت و شاید در مقیاس کمتر سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر.

خوب است در اینگونه موارد خوب است مدیران و مسئولان یاد بگیرند عذرخواهی کنند نه از یک نفر بلکه از کل جامعه تئاتر، اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر عذرخواهی کنند زیرا عذرخواهی تنها راهی است که دیگران بتوانند ما را ببخشندکارگردان نمایش «آواز قو» در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: روزهای اول اجرای نمایش «آواز قو» به دلیل حضور آقای سعید پورصمیمی با استقبال خوب مخاطبان همراه بود اما بعد از ۱۴ اجرا تماشاگر ریزش پیدا کرد و این امر به دلیل عدم همکاری شهرداری با من به عنوان هنرمند و کارگردان تئاتر است. تماشاگران عام که سایت فروش را نمی‌شناسند و از طریق فضای مجازی اخبار تئاتری را پیگیری نمی‌کنند، از طریق بیلبورد از اجرای آثار نمایشی مطلع می‌شوند.

سیف متذکر شد: همه ما ساکنان شهر دوست داشتنی تهران بابت هر قدمی که در شهرمان بر می‌داریم مالیات پرداخت می‌کنیم پس به عنوان یک شهروند انتظار داریم که در جاهایی به ما سرویس‌هایی داده شود از جمله درباره تبلیغات فعالیت‌های هنری.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تأکید کرد: به آقای ضرغامی می‌گویم که نمایش «آواز قو» به اجراهای پایانی خود رسید و دیگر نیازی به تبلیغ نداریم اما ایشان رویکرد شهرداری تهران نسبت به فعالیت‌های هنری را مشخص کنند تا هنرمندان بیهوده به این بخش از تبلیغات دل نبندند تا در سازمان زیباسازی شهرداری تهران با در بسته و از همه مهمتر مغلطه و کشته شدن زمان‌شان مواجه نشوند. این روند به کار من به عنوان کارگردان لطمه زد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: خوب است در اینگونه موارد خوب است مدیران و مسئولان یاد بگیرند عذرخواهی کنند نه از یک نفر بلکه از کل جامعه تئاتر، اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر عذرخواهی کنند زیرا عذرخواهی تنها راهی است که دیگران بتوانند ما را ببخشند؛ ما نمی‌خواهیم که مدیران و مسئولان ما همچون کشور ژاپن در صورت خطا و اشتباه استعفا دهند، بلکه یاد بگیرند عذرخواهی کنند.

کد خبر 4735106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شهری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی