مراسم بزرگداشت کلنل پسیان در مشهد برگزار شد


مراسم بزرگداشت کلنل پسیان در مشهد برگزار شد

مشهد- ایرنا- همزمان با نود و هشتمین سالگرد فوت کلنل محمدتقی خان پسیان مراسم بزرگداشتی روز چهارشنبه بر سر مزار وی در باغ موزه نادری مشهد برگزار شد.

در این مراسم که به همت انجمن توسعه گردشگری چهارباغ مشهد برپا شد با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و شهروندان "فریده پسیان" برادرزاده کلنل محمدتقی خان در رسای میهن پرستی وی شعری را قرائت کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ مشهد نیز گفت: کلنل پسیان در تاریخ ایران نخستین خلبان ایرانی است که در جنگ نخست جهانی حضور داشت. همچنین وی نخستین مترجم در حوزه زبانهای پارسی و آلمانی است.

رضا نوری سلیمانی به شش سال فرماندهی ژاندارمری و سرپرستی استانداری خراسان رضوی توسط کلنل پسیان نیز اشاره و بیان کرد: وی در این مدت فعالیتهای موثری در مسیر ایجاد نظم، امنیت و خدمات عام‌المنفعه برای مردم انجام داد. شایسته و انتظار این است که یک مکان مهم و یا یکی از خیابانهای شهر مشهد به نام این شهید مدافع وطن نامگذاری شود.

دکتر یوسف متولی حقیقی مولف کتاب کلنل محمدتقی خان پسیان نیز در این مراسم "تاسیس ژاندارمری و برقراری نظم و امنیت، ساماندهی ارزاق عمومی مور نیاز مردم، ایجاد ساختمان سیلوی غلات، تاسیس نظام مالیه برای اخذ مالیات عادلانه از اصناف، کمک به ساخت و آبادانی شهر مشهد و آستان قدس رضوی" را از خدمات پسیان در زمان حضورش در خراسان برشمرد.

کلنل محمدتقی خان پسیان سال ۱۲۷۰ شمسی در تبریز به دنیا آمد. وی در زمان جنگ جهانی اول به آلمان رفت و در آنجا با یادگیری خلبانی نام خود را به عنوان نخستین خلبان ایرانی ثبت کرد. وی سال ۱۲۹۸ به ایران بازگشت و به دستور سیدضیاء الدین طباطبایی، احمد قوام السلطنه استاندار خراسان را دستگیر کرد و به تهران فرستاد و خود به جای او والی خراسان شد.
پسیان در طول دوره استانداری خود اقداماتی نظیر تاسیس بیمارستان، نخستین سیلوی گندم در ایران، لغو مالیاتهای ظالمانه و مبارزه با اعتیاد، احتکار و بیکاری انجام داد.
با نخست وزیری قوام، پسیان حاضر به اطاعت از وی نشد و به حکومت در خراسان ادامه داد لذا دهم مهر ماه سال ۱۳۰۰ در سن ۳۰ سالگی در نبردی با سپاه مرکز در نزدیک آبادی جعفرآباد قوچان جان خود را فدا کرد.
۶۰۷۰/۱۸۵۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !