جنین از چه زمانی صداها را می شنود؟


جنین از چه زمانی صداها را می شنود؟

جنین از 18 هفتگی می شنود، در 28 هفتگی نسبت به صدا واکنش و حتی عکس العمل عضلانی نشان می دهد.

جنین از 18 هفتگی میشنود، در 28 هفتگی نسبت به صدا واکنش و حتی عکس العمل عضلانی نشان می دهد.
یکی از اولین علایم شنوایی در جریان پخش نوای آهنگین برای جنین های 4 تا 5 ماهه در زایشگاه مادران لندن به اثبات رسید. نوعی خاص از صدا آنها را بیقرار می کرد و نوعی دیگر آنها را به آرامش می داد. جنین ها به ما می گویند که از صداهای خیلی بلند خوششان نمی آید ولی نه آنکه خواستار سکوت باشند.
در دوران حاملگی جنین برای شنیدن صدای مادر مجهز تر است چون صدای مادران ریز تر است و صدای پدران بم تر .بخش های مربوط به شنیدن صداهایی با فرکانس بالاتر تا پیش از تولد کاملا رشد کرده اند ولی بخشهای شنیدن صداهای بم تا قبل از سن بلوغ به درستی تنظیم نمیشوند.
جنین از چه زمانی صداها را می شنود؟
از این زمان به بعد سه استخوان مربوط به گوش میانی جزو اولین استخوانهایی هستند که شروع به سخت تر شدن می کنند. به طوری که کودک علی رغم تکامل کافی مراکز شنوایی در مغز قادر به شنیدن است. مایع آمنیوتیکی که اطراف کودک را فرا می گیرد بهترین منبع انتقال دهنده اصوات به کودک بوده و کودک به وسیله آن می تواند صدای معده ، ضربان قلب ، و صدای مادر را بشنود.
نوزادان بلافاصله پس از آغاز زندگی به تمامی صدا هایی که در دوران جنینیشان شنیده اند عکس العمل نشان می دهند و گاه دچار آرامش و گاه دچار پریشانی می شوند .
از 5 ماهگی جنین درون رحم تا 3 سالگی سمت راست مغز خیلی فعال نیست و هر چیزی که کودک می بیند و می شنود در سمت چپ مغز ثبت می شود و بعد ناخوداگاه انسان را می سازد که تا آخر عمر همراه اوست و دیگر به سختی قابل تغییر است و بسیاری از اعمال انسان را این ناخوداگاه می سازد .تلاش والدین باید این باشد که ناخوداگاه را پر از خاطرات شیرین و آموزشی کنند.
مفاهیمی که می توان در دوران جنینی به کودک آموخت
1.لمسی: نوازش -مالیدن
2.حرکتی:جنبیدن-برخاستن
3.صوتی:موسیقی-سروصدا-آواز
4.عملکرد بدن:سرفه-سکسکه
5.تصویری:تاریکی-روشنی
6.دمایی:سرما-گرما
7.حرکات جنین:لگد زدن
آموختن هر کدام از این مفاهیم زمان و تمرین خاصی دارد
آموختن این مفاهیم به جنین کمک می کند که قبل از تولد درک صحیح تری از محیط بعدی خود و جهان داشته باشد و این موضوع را که غیر از رحم فضای دیگری در جهان وجود دارد را درک کند.
به تازگی دریافته اند نواهای پخش شده در زمان جنینی نوزادان در سال نخست تولدشان بهترین لالایی هنگام خوابشان است.
نوزادان بلافاصله پس از آغاز زندگی به تمامی صدا هایی که در دوران جنینیشان شنیده اند عکس العمل نشان می دهند و گاه دچار آرامش و گاه دچار پریشانی می شوند .در این تحقیق مشخص شده است که والدینی که در زمان جنینی فرزندشان به صدای خاص گوش داده اند در سال نخست تولدکودک شاهد عکس العمل های نوزاد به همان صدای خاص خواهند بود و می توانند با کمک همان صدا کودکشان را آرام کنند.
بررسی های انجام شده حاکی از آن است که مغز جنین اطلاعات قابل توجهی را در حافظه خود نگاه می دارد و کودکان زمانی که قادر می شوند اولین کلمات و جملات را به زبان بیاورند ، همیشه سعی می کنند همان چیزهایی را بگویند که در روزهای اول تولد و در دوران زندگی درون رحمی شنیده و به خاطر سپرده اند.
با این اوصاف پی بردیم که جنین نسبت به محرک های صوتی واکنش نشان می دهد، این امر به این معناست که او صدا ها و آهنگ کلام و زمینه گفت و گوهای والدین را به حافظه خود می سپارد.
جنین از چه زمانی صداها را می شنود؟
به بیان دیگر والدین آگاه و هشیار می توانند با کلام آرامش بخش خود ، صدای روح نواز و ملکوتی قرآن ، طنین زیبای اذان ، سرود لا اله الا الله ، خواندن کتابهایی که از محتوایی مفید برخوردارند ، هم صحبت شدن با انسانهای مومن و وارسته که کلامشان کلام حق و آرامش بخش جان است و ... در بهداشت روان و سلامت جسم و رشد مطلوب جنین و هوشمندی و تقویت حافظه اش نقشی بسیار موثر داشته باشند.
بررسی های انجام شده حاکی از آن است که مغز جنین اطلاعات قابل توجهی را در حافظه خود نگاه می دارد و کودکان زمانی که قادر می شوند اولین کلمات و جملات را به زبان بیاورند ، همیشه سعی می کنند همان چیزهایی را بگویند که در روزهای اول تولد و در دوران زندگی درون رحمی شنیده و به خاطر سپرده اند.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
جنین براساس آهنگ یا صدای مورد علاقه حرکت می‌کند و با حرکت خود، رضایت یا عدم رضایتش را نسبت به ان اعلام می‌کند. جنین علاوه بر این که می‌تواند صداهای موجود در محیط اطرافش را بخوبی بشنود، می‌تواند این صداها را به خاطر بسپارد.
مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد جنین ها به صدای مردان علاقه بیشتری دارند و به آن واکنش نشان می دهند. جنین قادر است تمام صداهای بیرونی را بشنود و به آنها واکنش نشان دهد.

عکس‌العمل جنین به صداها
مطالعات اخیر محققان نشان می دهد، عکس‌العمل جنین به صدای پدر بیشتر از مادر است و بیشتر به آن واکنش نشان می دهند.
بررسی‌ها نشان می دهند، صداهایی که تند و خشن و با حالت عصبانی نباشند برای جنین لذت بخش خواهند بود.
گفتنی است، صحبت کردن پدران با جنین شنوایی آنها را تحریک می کند و به رشد مغزی‌ اش کمک می کند پدران باید در اواخر دوره بارداری برای جنین خود آواز بخوانند زیرا این کار سبب ایجاد ارتباط بین آنها می شود.
گوش دادن جنین به موسیقی و صدای پدر باعث می‌شود بعدها نوزاد با همان صدا بتواند آرام شود.

موسیقی برای جنین
اغلب انسان ها در تمام سنین به موسیقی علاقه دارند موسیقی علاوه بر ایجاد حس آرامش در افراد مزایای فراوانی دارد شما به راحتی می توانید اهمیت موسیقی را در دنیای امروز و زندگی مشاهده کنید ازمیان تمام انواع موسیقی ها می توان بهترین آن ها را با توجه به علایق خودمان انتخاب کنید.
جنینی که در درون رحم زندگی می کند می تواند صداهای دنیا بیرون دنیا را بشنود و تمام این صداها از جمله صدای مادر و پدر و موسیقی ها می تواند بر تکامل او اثر بگذارد بنابراین بهتر است شرایطی را فراهم کنید که جنین بتواند به موسیقی گوش دهد.
راه های زیادی وجود دارد برای مثال می توانید یک هدفون را بر روی شکم خود قرار دهید.
با گوش کردن به یک موسیقی دلنواز می توانید همزمان خودتان وجنین درون رحمتان از آن لذت ببرید این موسیقی بر روی جنین تاثیرات فراوانی خواهد داشت که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم.

جنین از چه زمانی صداها را می شنود؟
برخی از تاثیرات موسیقی بر روی جنین
مطالعات انجام شده دراین زمینه نشان می دهد که موسیقی سبب ایجاد تغییرات مثبت در ضربان قلب جنین شود البته نکته مهم این است که این موسیقی باید آرامش بخش باشد نه استرس آور. اثرات موسیقی بر روی جنین در دوران نوزادی نیز مشاهده می شود.
جنین از سن ۱۷ هفتگی می تواند صداهای بیرونی را بشنود در سن ۲۶ هفتگی ضربان قلب اودر پاسخ به این صدا واکنش های واضحی را نشان می دهد.
در ۳۳ هفتگی جنین ریتم موسیقی ها را درک می کند بنابراین باید موسیقی های آرامش بخش برایش پخش کنید و در نهایت وقتی جنین ۳۸ هفته دارد نسبت به انواع موسیقی واکنش های متفاوتی نشان می دهد.

تاثیر موسیقی بر رشد و تکامل جنین
بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه کودکانی که درون رحم به موسیقی مناسب گوش می دادند نسبت به آن هایی که در دوران جنینی برایشان موسیقی پخش نشده تکامل بهتری دارند.
بعلاوه این جنین ها پس از تولد نیز رشد بهتری داشته و در دوران نوزادی توجه آن ها به انواع محرک ها بیشتر است.
این نوزادان نسبت به سن و همسالان خود بهتر می توانند صداها را تقلید کنند این نوزادان در طی تکامل خود مهارت های کلامی و شناختی بهتری خواهند داشت.
جنین در درون رحم مادر به طور مداوم صدای مادر و نیز صداهای درون بدن او مانند اصوات مربوط به نفس کشیدن ضربان قلب حرکات روده ها و… را می شنود. به این ترتیب پس از تولد نیز صدای مادر را شناخته و با آن آرام می شود.
بسیاری از محققان این گونه نتیجه می گیرند که آواز خواندن مادر برای جنین و تکرار همان آوازها پس از تولد در آرام کردن نوزاد و رشد و تکامل او اثرات قابل ملاحظه ای دارد.

در دوران بارداری برای جنینتان هم آواز بخوانید هم موسیقی آرامش بخش پخش کنید
یکی از مهم ترین مسائل در زمینه رشد و تکامل بدن خصوصا در دوران جنینی و نوزادی وجود محرک هاست بدن انسان طوری طراحی شده که به طور طبیعی از ابتدای بارداری و تشکیل زیگوت سلول ها به مرور تقسیم می شوند تمایز می یابند و هر یک وظیفه وجایگاه خود را می دانند به این ترتیب ارگان های مختلف شکل گرفته و در نهایت یک انسان کامل را به وجود خواهند آورد.
این فرآیندها پس از تولد تا پایان عمر ادامه دارد اما در دوران جنینی و نوزادی تا ۵ سالگی که سرعت رشد و تکامل بسیار زیاد است از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. اگر در طی این زمان محرک های مثبتی وجود داشته باشند که سلول ها را به رشد بیشتر و تکامل بهتر تشویق کنند.
اثرات آن ها در تمام طول عمر قابل مشاهده خواهد بود بر اساس مطالعات انجام شده یکی از مهم ترین محرک ها موسیقی است که سبب تکامل بهتر سلول های مغز خصوصا قشر شنوایی و مناطق مربوط به آن می شود.
اگر تصمیم دارید برای جنین درون رحمتان موسیقی پخش کنید حتما به نکات زیر توجه داشته باشید.

میزان صدا
نیازی نیست که صدای موسیقی را خیلی بلند کنید جنین در ماه های ذکر شده صداهای متوسط را نیز می تواند به راحتی بشنود.
در حقیقت بلند کردن بیش از حد صدای موسیقی ممکن است که سبب تحریک بیش از اندازه جنین شده و او را در شرایط استرس قرار دهد و نیز حتی بر روند تکامل دستگاه شنوایی جنین آثار منفی گذارد.
در ابتدای بارداری جنین نمی تواند صداهای دنیای بیرون را بشنود
در پخش موسیقی برای جنین عجله نکنید این کار را از هفته ۱۷ تا ۲۰ آغاز کرده و تا پایان بارداری ادامه دهید.

روزانه چه مدت موسیقی برای جنین مناسب است؟
بهتر است روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به یک موسیقی آرامش بخش گوش کنید. زمانی که جنینتان از موسیقی لذت می برد شما نیز ریلکس کنید و با لذت بردن ازموسیقی آثار مثبت آن را چند برابر کنید.

نوع موسیقی از اهمیت فراوانی برخوردار است
از گوش دادن به موسیقی های غمگین و گوش خراش پرهیز کنید انواع ملایم با محتوای شاد و آرامش بخش مناسب ترین گزینه می باشد.
مطالعات نشان می دهد که تنظیم ریتم خواب و بیداری نوزاد از دوران جنینی آغاز می شود.
بنابراین باید در طی روز به موسیقی گوش دهید در صورتی که نیمه های شب اصدای موسیقی جنین را از خواب بیدار کنید پس از تولد هم از روی عادت شب ها بیدار خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟