بر خلاف ادعای پولیتکو؛ یک منبع آگاه: روحانی و ترامپ به توافقی نرسیدند


تهران (پانا) - بر خلاف ادعای پولیتکو که مدعی شده است روسای جمهوری ایران و آمریکا بر سریک سند چهار ماده‌ای به توافق رسیده‌اند یک منبع آگاه به پانا گفت که این پیشنهاد در نیویورک مانند دیگر پیشنهادهای امانوئل مکرون مطرح شده اما ایران آن را نپذیرفته است.

بر خلاف ادعای پولیتکو؛ یک منبع آگاه: روحانی و ترامپ به توافقی نرسیدند

تهران (پانا) - بر خلاف ادعای پولیتکو که مدعی شده است روسای جمهوری ایران و آمریکا بر سریک سند چهار ماده‌ای به توافق رسیده‌اند یک منبع آگاه به پانا گفت که این پیشنهاد در نیویورک مانند دیگر پیشنهادهای امانوئل مکرون مطرح شده اما ایران آن را نپذیرفته است.

در پی انتشار گزارشی از روزنامه آمریکایی نیویورکر مبنی بر اینکه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در محل اقامت حسن روحانی برای تماس تلفنی با دونالد ترامپ تلاش کرده اما روحانی به این تماس تن نداده است، وبسایت پولیتکو شب گذشته با انتشار گزارش تازه‌ای از یک پیشنهاد چهار ماده‌ای پرده برداشته است.

پلیتیکو به نقل از برخی منابع فرانسوی مدعی شده‌ است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران بر سر یک سند چهاربندی به عنوان مبنایی برای دیدار با یکدیگر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و آغاز مجدد مذاکره میان ایران و آمریکا توافق کرده‌ بودند.

بر اساس ترجمه فارس، این رسانه به نقل از این منابع مدعی شده دیدار سران دو کشور علی‌رغم توافق بر سر این سند محقق نشده زیرا روحانی اصرار داشته است ترامپ ابتدا رفع تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند.

پولیتیکو نوشته است که این سند را رویت کرده و بر اساس مشاهداتش تهران در این سند موافقت کرده است که «هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش را می‌پذیرد.»

تهران همچنین متعهد شده است «ایران از هر گونه ستیزه‌جویی خودداری خواهد کرد و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه خواهد بود.»

در بخش دیگری از سند، ایالات متحده با «رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده بعد از سال ۲۰۱۷» موافقت کرده است. در متن این سند آمده است: «ایران از توانایی کامل برای صادر کردن نفت خود و استفاده آزادانه از درآمدهای خود برخوردار خواهد شد.»

بر اساس این گزارش، با آنکه در متن سند صریحاً به برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشاره نشده، مقام‌های فرانسوی می‌گویند، برداشت همه طرف‌ها از لحن مربوط به نقش منطقه‌ای تهران این بود که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود.

یک مقام فرانسوی آگاه به این رایزنی‌ها گفت: «برای همه روشن بود که مذاکره بر سر مسائل منطقه‌ای الزاماً برنامه موشکی آنها را هم در برمی‌گرفت.»

به نوشته پولیتکو، سند به گونه‌ای تنظیم شده بود که به همه طرف‌ها امکان دهد خودشان را پیروز اعلام کنند. در صورت موفقیت در پیشبرد این طرح، ترامپ می‌توانست اعلام کند او در هدف دیرینه‌اش برای بسط توافق هسته‌ای و گنجاندن مسائل منطقه‌ای در آن موفق شده است. طرف ایرانی‌ هم می‌توانست ادعا کند که در برابر سیاست فشار حداکثری مقاومت کرده و توانسته است سرانجام همه تحریم‌ها را رفع کند. ماکرون هم می‌توانست خودش را به عنوان واسط صلح و کسی که توانسته است از جنگی جدید در خاورمیانه جلوگیری کند، معرفی کند.

به گفته مقام‌های فرانسوی ترامپ در دیداری که سه‌شنبه هفته گذشته در هتل «Lotte New York Palace» با مکرون داشت با این سند موافقت کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه در مرحله بعد، همین سند را در هتل « Millennium Hilton New York One UN Plaza » به روحانی نشان داده است.

مقام فرانسوی ادعا کرده است: «او (روحانی) با موارد اصلی در این سند موافقت کرد و از رئیس‌جمهوری تشکر کرد چون گفت در آن به صراحت از تحریم‌ها سخن به میان آمده است، اما او گفت ترامپ باید قبل از ورود به جلسه بگوید که تحریم‌ها را رفع می‌کند.»

مقام فرانسوی مدعی شده است مکرون و تیم او برای اینکه بتوانند از توافق به‌دست‌آمده بر سر این سند و حضور روحانی در نیویورک بهره‌برداری کنند پیشنهاد برقراری یک تماس تلفنی ایمن بین روحانی و ترامپ را مطرح کردند.

طبق این ادعا، ایرانی‌ها با اینکه تکنسین‌ها تجهیزات برقراری این تماس را فراهم کنند موافقت کردند، اما با خود تماس تلفنی موافقت نکردند.

به نوشته پلیتیکو مکرون ساعاتی بعدتر به ساختمان ایرانی‌ها برگشت اما رئیس‌جمهوری ایران تمایلی برای مشارکت در این گفت‌وگوی تلفنی نداشت.

طبق این گزارش، «مکرون در ادامه با ترامپ گفت‌وگو کرد و اتفاقات پیش‌آمده را برای او گفت. او از ترامپ بابت پذیرا بودنش به مذاکره بر اساس پیشنهادهای فرانسه تشکر کرد و گفت که ایرانی‌ها می‌گویند برای اینکه بتوانند با دیدار موافقت کنند به زمان بیشتری نیاز دارند.»

بنا بر این گزارش، مقام‌های آمریکایی درخواست پولیتیکو برای اظهارنظر درباره این گزارش را رد کرده‌اند. این رسانه نتوانسته است به مقامات ایران دسترسی پیدا کند.

این گزارش در حالی که رئیس‌جمهوری ایران قبل از عزیمت به ارمنستان در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود «سفر به نیویورک ، عمدتاً سیاسی بود...وزرا در سطح گروه 1+4 مباحث و جلسه‌ای داشتند و آمادگی‌هایی هم برای نشست 1+5 به‌وجود آمده بود که چارچوب های آن جلسه مورد توافق همه طرف‌ها قرار گرفته بود.»، فضای تازه‌ای را در تحلیل های رسانه‌ای به وجود آورد.

حسن روحانی قرار است امروز در جلسه هیأت دولت درباره جزئیات آنچه مطرح کرده است سخن بگوید اما یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با پانا درباره ادعای پولیتکو به ایران هر چند طرح این پیشنهاد را تأیید کرد اما گفت که تهران با چنین طرحی موافقت نکرده است.

این منبع مطلع گفت که این پیشنهاد نیز مانند دیگر پیشنهادهای رئیس‌جمهوری فرانسه بوده است که دارای چند لایه است.

او می گوید که در چهار ماده ذکرشده مزیت ایران (لغو تحریم‌ها) آخر در نظر گرفته است و همین امر نیز دلیل پذیرفته نشدن پیشنهاد از سوی ایران بوده است.

در حقیقت در مورد این پیشنهاد نیز پیش‌شرط حسن روحانی یعنی لغو تحریم‌ها برای هر گونه تماس پابرجاست که ظاهرا همچنان رئیس‌جمهوری آمریکا لغو تحریم‌ها را در این پیشنهاد منوط به مذاکره کرده است. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد آنچه روحانی احتمالا امروز درباره آن سخن بگوید درباره سند چهار ماده‌ای باشد که پولیتکو مدعی است ایران و آمریکا بر سر آن به توافق رسیده‌اند و حداقل تاکنون توافقی در این باره حاصل نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...