نظارت بر نحوه تجویز پزشکان در نسخ؛ راهکاری برای جلوگیری از تقاضاهای القایی


نظارت بر نحوه تجویز پزشکان در نسخ؛ راهکاری برای جلوگیری از تقاضاهای القایی

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه  بینا به نقل از ایسنا  ، مهدی قنادی بیان کرد: در صورتی که پزشکان نسبت به استانداردهای خدمات تجویز شده نقدهایی داشته باشند، اعتراضات آنان در کارگروه‌های نظارت بر عملکرد پزشکان و موسسات در ادارات کل استانی با حضور و نظر اساتید فن و حتی عموما...

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایسنا

، مهدی قنادی بیان کرد: در صورتی که پزشکان نسبت به استانداردهای خدمات تجویز شده نقدهایی داشته باشند، اعتراضات آنان در کارگروه‌های نظارت بر عملکرد پزشکان و موسسات در ادارات کل استانی با حضور و نظر اساتید فن و حتی عموما پزشکان صاحب نظری که خارج از مجموعه سازمانی هستند، بررسی شده و سعی می‌شود که محدودیتی خلاف ضوابط علمی برای پزشکان ایجاد نشود.

مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه رعایت تجویز پزشکان در نسخ می‌تواند از تقاضاهای القایی جلوگیری ‌کند، گفت: علاوه بر سازمان‌های بیمه‌گر بخشی از هزینه‌ها توسط بیمه شدگان و بخشی دیگر توسط یارانه‌هایی که دولت برای خدمات سلامت و دارو در نظر گرفته است، پرداخت می‌شود. بنابراین در صورتی که منابع به درستی هزینه شود، به نفع هر سه بخش یعنی مردم، دولت و سازمان‌های بیمه‌گر خواهد بود.

وی افزود: تجویز برخی خدمت پرهزینه از جمله ام آر ای، سی تی اسکن، برخی داروها و آزمایش‌ها براساس استانداردهای جهانی سطح بندی و اولویت بندی‌ می‌شود؛ به عنوان مثال ارائه خدمات درمانی باید گام به گام براساس معاینات بالینی و نتیجه آزمایش‌ها صورت گیرد؛ به نحوی پزشک ابتدا از خدمات غیرتهاجمی، ارزان و در دسترس آغاز کرده و در صورت عدم نتیجه از خدمات تهاجمی و گران قیمت استفاده کند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، قنادی ادامه داد: بعضا مشاهده می شود که این موارد رعایت نشده و تجویز کننده خدمات سلامت از گام اول به سراغ پرهزینه‌ترین و بالاترین تکنولوژی موجود می‌رود که از نظر اقتصاد سلامت این موضوع پذیرفته نیست؛ چرا که علاوه بر هدر رفت هزینه‌ها ممکن است انجام این آزمایش‌ها و مصرف داروها برای بیمار عوارضی ایجاد کند. به همین دلیل نظام سلامت و سازمان‌های بیمه‌گر سعی دارند با تنظیم گایدلاین‌ها و استانداردهای تجویز، این خدمات پرهزینه را کنترل کنند.

مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه این اقدام علاوه بر کاهش هزینه باعث رعایت استانداردها و ضوابط طبابت و خدمات سلامت شده و از عوارض جانبی نیز جلوگیری می‌کند، گفت: گاهی تقاضای القایی از جانب بیمار است که باید با آموزش، فرهنگ‌سازی و ضوابط از این موضوع جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است