داروی لوپرامید و بررسی نکات مهم در مصرف این دارو


داروی لوپرامید ( loperamide ) از جمله داروهایی که می‌تواند در درمان و کنترل اسهال و علائم آن که گاه خطرناک‌اند، نقش به سزایی داشته باشد. اسهال از جمله بیماری‌های همه گیری است که جدای از پتانسیل بالای همه گیری باعث ایجاد کم آبی (دهیدراتاسیون) در بدن و در گام‌های بعی حتی عوارض خطرناک و […] نوشته داروی لوپرامید و بررسی نکات مهم در مصرف این دارو...

امین ظهورتبار ۹ مهر ۱۳۹۸ ۲۲:۵۸ 16
داروی لوپرامید و بررسی نکات مهم در مصرف این دارو
0
داروی لوپرامید و بررسی نکات مهم در مصرف این دارو داروی لوپرامید ( loperamide ) از جمله داروهایی که می‌تواند در درمان و کنترل اسهال و علائم آن که گاه خطرناک‌اند، نقش به سزایی داشته باشد. اسهال از جمله بیماری‌های همه گیری است که جدای از پتانسیل بالای همه گیری باعث ایجاد کم آبی (دهیدراتاسیون) در بدن و در گام‌های بعی حتی عوارض خطرناک و مرگ و میر شود. از این لورپامید می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای مقابله با اسهال و علائم آن باشد. جدای از مورد یاد شده یکی دیگر از کاربردهای این دارو کاهش مقدار مدفوع در بیمارانی است که به تازگی عمل ایلئوستومی (ایجاد مجدد مسیر درست در روده از طریق انجام عمل جراحی) را انجام داده‌اند. همچنین از داروی لوپرامید ممکن است برای اهدافی غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر شده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی، چگونگی کارکرد و نکات کلیدی در حین مصرف این داروی موثر خواهیم پرداخت.

اطلاعات مهم مربوط به داروی لوپرامید

در صورت داشتن بیماری‌های نظیر کولیت اولسراتیو (بیماری زخمی بزرگ شونده روده بزرگ)، مدفوع خونی یا تیره رنگ، اسهال همراه با تب شدید یا اسهال ناشی از مصرف داروهای آنتی بیوتیکی، نباید از داروی لوپرامید استفاده کنید. در صورت استفاده درست و تحت نظارت پزشک معالج استفاده از این دارو فاقد مخاطرات خاصی است. ولی جدای از مورد یاده شده مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات قلبی و یا حتی مرگ در فرد مصرف کننده آن شود. پس لازم است از مصرف بیش از حد و خود سرانه این دارو که می‌تواند خطرناک باشد، خودداری کنید. در صورت مصرف همزمان این دارو با دیگر داروها، ممکن است مشکلات جدی قلبی بروز کند. در مورد استفاده ایمن از مصرف همزمان این داروها با هم ، از پزشک یا یک دکتر داروساز سؤال کنید. با توجه به عوارض گاها خطرناکی که ممکن است رخ دهد، مصرف این دارو در کودکان زیر دو سال ممنوع است. لذا لازم است از تجویز خودسرانه و بدون تجویز پزشک معالج برای کودکانی در این حیطه سنی جدا خودداری گردد.

نکاتی که باید قبل از استفاده از داروی لوپرامید بدانید

در صورتی که فرد مصرف کننده این دارو دچار حساسیت به آن بوده و یا دارای موارد زیر است، نباید این دارو را مصرف کند:
درد معده بدون بروز علائم اسهال؛ اسهال همراه با تب شدید؛ کولیت اولسراتیو (بیماری زخمی بزرگ شونده روده) اسهال ناشی از ابتلا به یک عفونت باکتریایی. یا مدفوع خونی، سیاه یا تیره رنگ. قبل از مصرف داروی لوپرامید برای درمان بیماری اسهال ناشی از ابتلا به گونه‌ای از کلستریدیوم به نام کلستریدیوم دفیسیل لازم است با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنید.
در این موارد برای اینکه مطمئن شوید، مصرف این دارو برای شما ایمن است و خطری در پی ندارد، با پزشک مشورت کنید:
تب؛ وجود موکوز (مخاط) در مدفوع فرد مبتلا به اسهال. ابتلا به بیماری کبدی؛ یا ابتلا به یک اختلال مربوط به ریتم قلبی در صورتی که فرد متقاضی مصرف این دارو باردار است لازم است قبل از مصرف آن با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کند. همچنین در هنگام مصرف این دارو، مادر شیرده نباید کودک خود را با شیر مادر تغذیه کند.

طریقه استفاده از داروی لوپرامید

برای حضول بهترین نتایج و پیشگیری از ابتلا به عوارض خطرناک نیاز است که داروی لوپرامید را دقیقاً همان‌طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما را برای اطمینان از حصول بهترین نتایج، تغییر دهد. این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.
داروی لوپرامید و بررسی نکات مهم در مصرف این دارو
اگر مصرف کننده این دارو یک کودک باشد لازم است این مصرف همراه با نظارت و دستور پزشک معالج باشد. همچنین از آنجا که دوز مصرفی این دارو در افراد خردسال و بزرگ سال متفاوت است لازم است مصرف این دارو در کودکان با توجه به سن کودک بیمار مصرف شود. این دارو را همراه با یک لیوان پر از آب میل نمائید. همچنین با توجه به اینکه یکی از عوارض ابتلای به بیماری اسهال کم آبی بدن یا همان دهیدراتاسیون است، نیاز است که نسبت به جایگزینی مایعات بدن (از طریق مصرف آب و مایعات، غذاهای آبکی، پودر او آر اس و یا سرم های خوراکی) اقدام‌های لازم صورت گیرد.
فرم جویدنی این دارو قبل از قورت دادن باید کاملاً جویده شود.
قبل از مصرف فرم سوسپانسیون این دارو لازم است آن را تکان دهید. برای مصرف شربت لوپرامید می‌توانید از قاشقکی که معمولاً به همراه آن است و یا یک قاشق تمیز دیگر استفاده کنید. جدای از این تمام فرم‌های مصرفی این دارو دارای شدت تأثیر یکسانی نیستند لذا در مورد میزان تأثیر و کنترل بیماری خود و نحوه مصرف این دارو نیاز است که با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنید.
داروی لوپرامید را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. همچنین فرم مایع این دارو را در فریزر نگهداری نکنید.
اگر دو روز بعد از مصرف این دارو، همچنان دچار بیماری اسهال هستید و یا نفخ معده دارید، مصرف این دارو را متوقف کرده و برای مشورت در مورد اقدامات بعدی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

در صورت مشاهده علائم مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد این دارو که حتی ممکن است کشنده هم باشد، با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای درمان مسمومیت، تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد این دارو ممکن است شامل سریع یا نا منظم بودن ضربان قلب یا غش باشد. در صورت غش کردن و یا سختی بسیار در بیدار شدن، فرد مراقب و یا یکی از اعضای خانواده شما باید با اورژانس پزشکی تماس بگیرد.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

با توجه به تداخلات دارویی که ممکن اس رخ دهد در هنگام مصرف این ارو از مصرف آب و مایعات نیرو بخش اجتناب کنید. این تداخلات ناخواسته حتی ممکن است باعث بروز مشکلات در سیستم قلبی - عروقی فرد مصرف کننده شود. با نوشیدن مایعات زیاد از بروز کمبود آب بدن پیشگیری کنید. در صورت بروز کمبود آب در بدن ( دهیدراتاسیون )، از ورزش شدید یا قرار گرفتن در معرض هوای گرم اجتناب نمائید. تا زمان درک کامل مکانیسم‌های عملکردی این دارو در بدن شما و حصول بهبودی ترجیحاً از انجام فعالیت‌هایی نظیر رانندگی و دیگر فعالیت‌های خطرناکی که نیاز به تمرکز بالایی دارند با توجه به اثر این دارو در بر هم زدن تمرکز فرد مصرف کننده، خودداری کنید.

عوارض جانبی داروی لوپرامید

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردیدیا بروز یک واکنش شدید پوستی (به همراه علائمی نظیر تب، گلودرد، سوزش در چشم، درد پوستی، بثورات پوستی قرمز یا بنفش که گسترش یافته و باعث ایجاد تاول و پوست پوست شدن می‌شود). ، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. اگر عوارضی مانند موارد زیر را مشاهده کردید، لازم است سریعا مصرف این دارو را قطع کرده و فورا به پزشک خود در این باره اطلاع دهید: اسهال آبکی یا خونی درد معده یا نفخ؛ مداوم یا بدتر شدن بیماری اسهال؛ یا ضربان قلب سریع یا بروز تپش قلب، ایجاد حالت لرزش در سینه، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی (حالتی مثل اینکه ممکن است بی هوش شوید). عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است: یبوست؛ سرگیجه، خواب آلودگی. حالت تهوع؛ یا بروز کرامپ در ناحیه معده.
داروی لوپرامید و بررسی نکات مهم در مصرف این دارو
این فهرست یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه داروهایی مصرف داروی لوپرامید را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

از آنجا که مصرف همزمان بعضی داروها به همراه لوپرامید ممکن است باعث تداخل دارویی و همچنین بروز عوارضی خطرناکی شود. از این نیاز است ر این موارد با پزشک معالج خود و یا یک دکتر داروساز مشورت کنید تا دچار تداخل دارویی و دیگر عوارض ناخواسته نشوید. یکی از خطرات استفاده از این دارو افزایش ریسک ابتلا به مشکلات قلبی - عروقی است. در صورت استفاده از داروهای دیگری که برای کنترل عفونت، مشکلات قلبی، افسردگی، بیماری روانی، سرطان، مالاریا یا HIV استفاده می‌کنید، ممکن است این ریسک بیشتر شود.
ممکن است داروهای دیگری با این دارو تداخل داشته باشند. به پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاع دهید. این داروها شامل داروهای تجویزی یا داروهای مصرفی بدون نسخه، ویتامین‌ها، و محصولات گیاهی است. هرگز یک داروی جدید را بدون اطلاع به پزشک خود، شروع نکنید.

اطلاعات بیشتر در مورد داروی لوپرامید

به یاد داشته باشید که این دارو را به دور از دسترس کودکان نگه داری کرده و با فرد دیگری به خاطر عوارض احتمالی ناشی از مصرف یا مصرف نادرست آن به اشتراک نگذارید و این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که توسط پزشک معالج برای شما تجویز شده باشد.
منبع این مقاله: drugs.com این مقاله به‌طور اختصاصی توسط امین ظهورتبار از گروه نویسندگان مجله قرمز ترجمه‌ و تألیف شده است.

داروی لوپرامید و بررسی نکات مهم در مصرف این دارو

کپی شد

دیدگاه ها 0
2000
2000
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن