رییس کانون وکلا: مرحوم کشاورز کوتاه می‌نوشت ولی جان مطلب را بیان می‌کرد


رییس کانون وکلا: مرحوم کشاورز کوتاه می‌نوشت ولی جان مطلب را بیان می‌کرد

تهران - ایرنا - رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه استاد کشاورز بسیار در روزنامه‌ها حضور داشت گفت: مرحوم کوتاه می‌نوشت ولی خوب می‌نوشت و جان مطلب را بیان می‌کرد، این هنر بزرگی است.

عیسی امینی روز سه شنبه در همایش "اخلاق و حقوق" که در آغاز به کار بنیاد حقوقی مرحوم استاد بهمن کشاورز برگزار شد، گفت: خیلی خوشحالم که در دانشگاه تهران هستم، پس از فوت استاد کشاورز، تمام صفحات اول روزنامه‌ها به مرحوم کشاورز اختصاص داشت، شاید برای خوب بودن و باسواد بودن وی بوده اما وی در رسانه نقش مهمی را داشته است. موثر بودن شخصیت استاد کشاورز موجب شد این انسان تا این حد اثرگذار بوده باشد.

بنیاد حقوقی مرحوم بهمن کشاورز حقوقدان برجسته کشورمان عصر امروز سه شنبه با حضور اساتید علم حقوق، وکلای دادگستری، رئیس و اساتید و دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

این بنیاد حقوقی روز سه شنبه با هدف گسترش و نشر ارزش های اخلاق حرفه ای وکالت. گسترش فرهنگ تالیف نگارش و ترجمه آثار ارزشمند حقوقی. ظرفیت سازی و توسعه توانمندی های حقوقی مردم. گسترش فرهنگ استفاده از مشاوران حقوقی. اهدای نشان بهمن کشاورز به کنشگران تاثیرگذار در جامعه حقوقی و همکاری با دیگر نهادهای حقوقی و غیر حقوقی دولتی و خصوصی در راستای اجرای اهداف بنیاد شروع به کار کرد.

امینی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در کشورهای درحال توسعه مهم‌ هستند، افزود:‌ اولین وصف استاد این بود که فعال سیاسی نبود، دومین وصف مرحوم کشاورز دوری از هیجانات بود.

این وکیل دادگستری ادامه داد :‌ انسان ذاتا دیده شدن را دوست دارد. بعضی‌ها صبح تا شب در روزنامه می نویسند، ولی اگر بتوانیم طوری بنویسیم که هم اثر بگذارد و هم مخاطب را حس و لمس کند، این شخص در بطن جامعه حضور دارد،

وی افزود: یکی از اوصاف استاد کشاورز شجاعت بود. چه کسی گفته کنار نهاد مدنی، نهاد دیگری بسازید و هر سال آزمون داشته باشد. این زیرسوال بردن اعتبار محاکم و قانون گریزی است و مبارزه بافساد نیست. یکی دیگر از اوصاف مرحوم کشاورز توجه ایشان به مضامین اجتماعی بود و اجتماع نویس بود.

*‌ هیچ حکومت و کشوری پیشرفت نمی کند و به توسعه پایدار نمی رسد مگر با حکمرانی قانون و اجرای قانون

رییس کانون وکلا گفت: کانون وکلای مستقل امروز پایدار می‌ماند و هر لحظه ای که تعلیق در این اقتدار رخ دهد، همان لحظه تعلیق در سلامت رخ می دهد. اگر وکیل مستقل تحمل نمی کنید پس قاضی مستقل وجود ندارد. من افتخار دارم که ایرانی‌ام. نه مهاجرت کرده‌ام و نه اتهام دیگری دارم. همه به دنبال وکیل مستقل می گردند و روسای مرکز مشاوران هم ماه‌ها منتظر ماندند تا پروانه وکالت را از من بگیرند. پس این امر نشان می دهد با اصالتیم.

وی در پایان با بیان اینکه برگشت به ۶۷ سال قبل نه منطقی است و نه ممکن تصریح کرد: امیدوارم در استقلال کانون تلاش کنیم، ‌ کشور اگر دنبال توسعه است راهی ندارد که به این توسعه پایدار تن دهد و الا توسعه ممکن نخواهد بود.

*‌کشاورز به عنوان یک وکیل ممتاز و الگویی پیش روی ما است

مرتضی شهبازی نیا رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) نیز در این همایش گفت: مرحوم بهمن کشاورز به عنوان یک وکیل ممتاز و الگویی پیش روی ما است.

وی پرسید که چرا کشاورز محبوب وتاثیرگذار و رفتنش سخت بود، گفت: مرحوم کشاورز در اخلاق فردی متواضع و با ادب و دارای سلامت نفس بودند استاد به عنوان وکیل شهرت داشت و سخت ترین کار این است زیرا وکالت در همه جای دنیا با ذهنیت منفی در جامعه روبرو است. وکالت سرزمین تعارض‌ها و تعارض ارزش‌ها و اعتقاد به حکومت است و در این قلمرو درست عمل کردن سخت است.

شهبازی نیا ادامه داد :‌ من نمی توانم وکیلی باشم که به دنبال رانت باشم ولی دم از استقلال بزنم. وقتی می توانم مستقل باشم که پاکدست باشم. آنچه که اقای کشاورز را برجسته کرده بود این بود که وکیلی در سطح اجتماع محبوب و شناخته شده بود بخاطر این بود مردم فکر می کردند استقلالی که به اوبخشیدند را درست انجام می دهد. دغدغه های مردم در این زمینه از زبان کشاورز بیان می شد و به همین دلیل وقتی رفت یک بیانیه ای از روزنامه نگاران صادر شد، مبنی براینکه با فقدان ایشان خلایی در این عرصه یعنی همان مطالبه حاکمیت قانون ایجادشده است. این همان چیزی است که باید از آن درس بگیریم.

مسئولین بنیاد حقوقی زنده یاد کشاورز، مسئولیت سنگینی برعهده دارند

وی افزود: مسئولین بنیاد حقوقی زنده یاد کشاورز متوجه باشند که چه مسئولیت سنگینی برعهده دارند ما اگر می‌خواهیم بمانیم و جامعه حقوقی وظیفه اش را انجام دهد راهش این است که از غفلت از مسئولیت اجتماعی بیرون بیاید. وظیفه این است که مراقبت کنیم، همان کاری که مرحوم کشاورز می‌کرد.

*‌چنین بنیادی در جامعه حقوقی ایران جایش خالی بود

سید محمود کاشانی در این مراسم گفت: چنین بنیادی در جامعه حقوقی ایران جایش خالی بود و امروز این بنیاد در دانشکده حقوق دانشگاه تهران آغاز فعالیت می کند.

این استاد حقوق افزود:‌ برگزاری دادرسی عادلانه و حکومت قانون آرزوی ملت‌ها در سراسر جهان است و ایران هم که یک تمدن کهن دارد در این راستا تلاش‌های فراوانی کرده است.

وی گفت: در کشورهای جهان دانش حقوق نوپاست و در تاریخ کهن جهان بیش از سه قرن از پیدایش دانش حقوق و تلاش‌ها برای حقوق انسان نمی‌گذرد، در قرن هفدهم در انگلستان اندیشمندانی به حقوق مردم در زمینه آزادی، حق حیات و حق مالکیت تاکید کردند و اصرار کردند قانون نباید از اراده شاهان سرچشمه بگیرد و قوانین خلق‌الساعه نباید تصویب شود و اراده مردم باید از طریق نمایندگانشان پشتوانه قانون باشد.

کاشانی با بیان اینکه ما نزدیک به ۲۴ یا ۲۵ کانون وکلا داریم، آیا این‌ها نمی‌توانند وکیل تربیت کنند، نمی‌توانند در خدمت دستگاه دادگستری باشند بیان کرد: امیدوارم که این جلسه که به همت دوستان آقای کشاورز برگزار شده است الهام بخش وکلای دادگستری و کانون‌های وکلا باشد که در دفاع از حقوق حرفه‌ای خودشان کوتاه نیایند.

*‌شخصیت اخلاقی استاد بر کسی پوشیده نیست

محمد رضا تخشید رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم دیگر سخنران این مراسم گفت :‌ شروع فعالیت بنیاد حقوقی بهمن کشاورز از این دانشکده است و من از خانواده و همکااران استاد بسیار سپاسگزارم. با توجه به جلساتی که در محضر استاد بودم و نوشته های وی را می خواندم شخصیت اخلاقی استاد بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود:‌ استاد دانش حقوقی داشتند و حس به همنوع کمک کردن در وی زنده بود در زمانی که هنجار شکنی عادی شده است این نوع شخصیت استاد جای تقدیر دارد.

تخشید تصریح کرد:‌ کشاورز وارد مسائل سیاسی نشد و وکالت بسیاری از افراد سیاسی را نیز قبول نکرد و در جایگاه وکالت در جامعه جایگاه ویژه و در خور توجهی داشت که انگشت نما شده بود.

*‌عاشق میهن عزیز مان ایران و مردم شرافتمند مسلمان این سرزمین مقدس بود

سعید ملک زاده همکار پیشکسوت استاد بهمن کشاورز در این مراسم گفت :‌۵۵ سال افتخار شاگردی استاد را دارم و شهادت می دهم این مرد بزرگ عاشق میهن عزیز مان ایران و مردم شرافتمند مسلمان این سرزمین مقدس بود و انگیزه ای جز اعتلای وطن و استقرار عدالت نداشت.

علی طلایی رییس هیات مدیره بنیاد گفت:‌ با تاسیس این بنیاد نخستین گام در راه و روش و آیین حرفه ای استاد کشاورز برداشته شد.

کریم کشاورز فرزند مرحوم کشاورز نیز در این مراسم درباب اهداف بنیاد مبنی بر گسترش اخلاق حرفه ای، آموزش حقوق شهروندی و آسان سازی حقوق برای همگان سخنانی ایراد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس