ایران به سوی سالمندی می‌رود


ایران به سوی سالمندی می‌رود

بجنورد- ایرنا- رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر هفت درصد از جمعیت کشوری بالای 60 سال باشد، آن کشور به سوی سالمندی می‌رود و اکنون آمار جمعیت بالای 60 سال ایران به 9.4 درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا عبدالرضا عزیزی روز سه شنبه در همایش روز جهانی سالمندان در شیروان، اظهار داشت: با توجه به این روند پیری جمعیت، پیش بینی می‌شود جمعیت سالمند ایران تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰ درصد، سال ۱۴۲۵ به ۲۲ درصد و تا سال ۱۴۳۰ به بالای ۳۰ درصد، معادل ۲۷ میلیون نفر برسد، یعنی از هر سه نفر جمعیت کشور، یک نفر سالمند باشد.

وی علاوه بر مشکلات دارو، درمان و هزینه ها، یکی از مشکلات مبتلابه قشر سالمند را «تنها ماندن» عنوان کرد و اظهار داشت: این امر باعث آسیب روحی و روانی به آنان شده و موجب افسردگی آنان می شود.

نماینده شیروان در مجلس، کمبود متخصص طب سالمندی را از دیگر مشکلات این قشر برشمرد و گفت: هم اینک به بیش از ۲ هزار متخصص طب سالمندی در ایران نیاز است.

عزیزی افزود: نیاز است مشکلات سالمندان، پیش از درگیری با عوارض آن پیش بینی و چاره جویی شود چرا که پیشگیری بهتر از درمان است و با توجه به اینکه نگهداری از سالمندان روز به روز سخت تر می شود، باید به جامعه در این خصوص آموزش های لازم داده شود.

حقوق بازنشستگان با تورم نمی‌خواند

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تصویب همسان سازی حقوق بازنشستگان در خانه ملت، گفت: البته به اندازه ای که تورم بالا رفته، حقوق بازنشستگان افزایش پیدا نکرده است که امسال برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، ۱۲۰ هزار میلیارد ریال و سال آینده نیز ۱۵۰ هزار میلیارد ریال لازم است.

در پایان این مراسم از شماری از سالمندان شهرستان شیروان با اهدای لوح و هدایایی تجلیل به عمل آمد.

۱۶ هزار و ۶۰۹ نفر از جمعیت ۱۵۷ هزار نفری شیروان را سالمندان تشکیل می‌دهند که بر این اساس نرخ سالمندی در این شهرستان افزون بر ۱۰ درصد و بیش از میانگین کشوری آن است.

شیروان، دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی است.

۷۱۸۶/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری