ارتقاء همکاری‌های ایران و پاکستان در مبارزه با مواد مخدر


ارتقاء همکاری‌های ایران و پاکستان در مبارزه با مواد مخدر

سردار مومنی و رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پاکستان با یکدیگر دیدار و بر ارتقاء‌ همکاری‌های دو کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاریشبستان به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، «اسکندر مؤمنی» در دیدار با محمدعارف ملک به تشریح جایگاه ستاد مبارزه با مواد مخدر به‌عنوان یک مرجع ملی پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت بسیار بالایی که برای مبارزه با مواد مخدر قائل است، ستادی را تشکیل داد که رئیس آن، رئیس‌جمهور و اعضای آن وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی همچون وزارت کشور، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، بسیج، سازمان زندان‌ها و... می‌باشد.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: دبیرکل این ستاد نیز با حکم رئیس‌جمهور منصوب می‌شود و دبیرخانه ستاد کلیه امورات مربوط به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر دستگاه‌های عضو ستاد را انجام می‌دهد.


وی با اشاره به روابط دو کشور ایران و پاکستان بیان داشت: روابط دو کشور بر پایه برادری و دوستی استوار است و با توجه به مرزهای طولانی و سابقه روابط دیرینه، روابط دو کشور در همه زمینه‌ها رو به گسترش است.


وی ادامه داد: ایران و پاکستان در مجاورت کشور افغانستان هستند و تولیدات مواد مخدر در آن کشور، طی 20 سال گذشته از زمان اشغال افغانستان تاکنون به 50 برابر و از 200 تن به ده هزار تن رسیده است، همچنین تجربه ناموفق کشورهای غربی در آن کشور نشان می‌دهد که تمرکز ما باید بر همکاری‌های دو و سه‌جانبه میان سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان باشد، ضمن اینکه مطالباتی را هم از کشورهای غربی داریم که پیگیری خواهیم کرد.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: قاچاقچیان طی چند سال اخیر، مستقیماً از مرزهای افغانستان به ایران، تلاش‌هایی را برای افزایش قاچاق داشته‌اند و محورهایشان را گسترش داده‌اند و حتی به سمت دریا نیز تغییر مسیر داده‌ و موجب شده‌اند که بنادر ایران و پاکستان مورد تهدید واقع شود.


مؤمنی تصریح کرد: بخشی از مواد مخدر مستقیم از مرزهای پاکستان به ایران قاچاق می‌شود که انتظار می‌رود کشور پاکستان تمرکز بیشتری بر مرزهای شرقی داشته باشد.


وی ادامه داد: دو کشور ظرفیت‌های نهفته بسیاری دارند که می‌توانند به فعلیت برسانند و همکاری‌های خود را در حوزه عملیاتی و اطلاعاتی افزایش دهند. همچنین سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان نیز تبادل اطلاعات و عملیات مشترک را در مرز و دریا گسترش دهند و رفت‌وآمدها را گسترش دهند؛ حضور افسر رابط نیز در گسترش تعاملات بسیار کمک می‌کند.


مؤمنی در پایان بر تبادل تجربیات، انتقال تجارب به کشور پاکستان در بخش‌های عملیاتی و درمان و کاهش آسیب معتادان و آشنایی با توانمندی پلیس ایران اعلام آمادگی کرد.


همچنین «محمدعارف ملک» در این دیدار گفت: مردم و دولت پاکستان اهمیت زیادی قائل‌اند برای این حس برادری که از سوی جمهوری اسلامی ایران شاهدند.


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پاکستان افزود: هر دو کشور، همسایه افغانستان و قربانی مواد مخدر هستند و مواد مخدر از افغانستان وارد پاکستان و بعد ایران می‌شود و 70 درصد مواد از این دو کشور به غرب عبور می‌کند و این چالش جدی است که ایران و پاکستان شاهد آن هستند، بنابراین نیاز به همکاری بیشتر هستیم و تبادل اطلاعات در حوزه عملیاتی می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد.


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پاکستان بیان داشت: دولت ایران تلاش زیادی در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام داده است که جای تشکر دارد از جمله شهادت حدود 4 هزار نفر از نیروهای کشور و عمده کشفیات مواد مخدر در دنیا نتیجه تلاش زحمات جمهوری اسلامی ایران است.


ملک گفت: با توجه به ماهیت مرز، بخشی از مواد از کشور ما عبور می‌کند و برای اینکه روند را متوقف کنیم، موانع و حصار را ایجاد کردیم و با این کار، آن را کنترل می‌کنیم و امیدواریم با همکاری بیشتر در حوزه مبارزه با مواد مخدر، روند قاچاق را متوقف کنیم.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟