اربعین؛ در صدر مهمترین اخبار معارفی/ از آغاز کار مواکب تا افزایش ثبت‌نام‌ها در سماح


اربعین؛ در صدر مهمترین اخبار معارفی/ از آغاز کار مواکب تا افزایش ثبت‌نام‌ها در سماح

آغاز به کار 2600 موکب اربعین از 15 مهر، ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در مرزها از 15 تا 30 مهرماه، ثبت‌نام یک میلیون 600 هزار زائر اربعین در سامانه سماح و معرفی محور ششمین جایزه جهانی «اربعین» از مهمترین اخبار حوزه معارف در 9 مهرماه است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهم ترین اخبار حوزه قرآن و معارف در نهمین روز از مهرماه ۹۸:

آغاز به کار ۲۶۰۰ موکب اربعین از ۱۵ مهر/ ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در مرزها از ۱۵ تا ۳۰ مهرماه

«احمد محمدی فر» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با بیان اینکه 2600 موکب از 15 مهر ماه به صورت سراسری فعالیت هایشان را ویژه موسم اربعین حسینی آغاز می کنند، اظهار کرد: اسکان نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نفر در کشور ایران و عراق پیش بینی شده است و روزانه به سه میلیون نفر خدمات پذیرایی و اطعام ارائه می شود. ضمن اینکه امسال نسبت به سال گذشته 60 درصد امکانات موکبی و تغذیه ای ما افزایش یافته است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اتمام فعالیت موکب های عراقی در عصر روز اربعین، تصریح کرد: ما تلاش می کنیم که سه روز بعد از اربعین حسینی نیز موکب های ما فعال باشند و به زائران خدمات ارایه دهند.

محمدی فر با اشاره به خدمات ارایه شده در زمینه حمل و نقل زائران ابراز کرد: یکی از مطالبات ما از کشور عراق در زمینه حمل و نقل زائران است که با طرف های عراقی مذاکراتی انجام و قرار شد که حمل و نقل عراق به صورت کنترل شده و با نظارت، به زائران ایرانی ارائه شود. از طرفی تعدادی وسایل نقلیه پیش بینی شده است که حمل و نقل زائران را از شهرهای زیارتی کربلا و نجف در مسیر برگشت سرویس دهی دهند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی کشور با اشاره به گشایش مرز خسروی، به کسانی که قصد دارند با وسایل نقلیه شخصی عازم عراق شوند، گفت: ما در این زمینه ملاحظاتی را در نظر گرفته ایم،با توجه به اینکه در کشور عراق زیرساخت های مناسبی از نظر جاده و پارکینگ وجود ندارد و ازطرفی در مرزهای خودمان با تراکم جمعیت نیز روبرو هستیم، به همین جهت امسال تردد وسایل شخصی از کلیه مرزها را از 15تا 30 مهر ممنوع اعلام کرده ایم. اما تعدادی اتوبوس برای تردد زائرین در نظر گرفته شده است.

محمدی فر در پایان خاطرنشان کرد: در مرزهای ایران پارکینگ و امکانات فراهم است، اگر زائران علاقه مند باشند می توانند با خودروی شخصی به نقاط مرزی بروند و ماشین هایشان را پارک کنند و باقی مسیر را از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند.

برگزاری مسابقه فرهنگی «اربعین» در آستان سیدالکریم(ع)

به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و به همت آستان سیدالکریم(ع) از اول تا پایان ماه صفر مسابقه فرهنگی اربعین برگزار و به شرکت کنندگان در این مسابقه به قید قرعه هدایای متبرکی اهدا می شود.

علاقمندان می توانند جهت دریافت پاسخنامه و شرکت در مسابقه با مراجعه به معاونت فرهنگی و امور زائران آستان مقدس واقع در ضلع شرقی حرم مطهّر و یا ارسال پاسخنامه به شبکه های اجتماعی اداره کل برنامه های فرهنگی و آموزشی به آدرس های Eitaa.com/faAbdulazim و Sapp.ir/faAbdulazim اقدام کنند.

گفتنی است، سوالات این مسابقه فرهنگی، از متن زیارت اربعین حضرت امام حسین(ع) طرح شده است.

نام نویسی یک میلیون ۶۰۰ هزار زائر اربعین در سامانه سماح

اربعین؛ در صدر مهمترین اخبار معارفی/ از آغاز کار مواکب تا افزایش ثبت‌نام‌ها در سماح

«اکبر رضایی» در دیدار مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق به برنامه‌های این سازمان در اربعین حسینی اشاره کرد، گفت: براساس دستور رئیس سازمان حج و زیارت، امسال در حوزه اربعین سازمان حج فعال‌تر می شود.

معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت فعالیت در حوزه خدمت رسانی به زائران را وظیفه ذاتی سازمان حج و زیارت دانست، گفت: همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر فعالیت سازمان حج در اربعین حسینی تاکید کرد که به همین منظور در تلاشیم تمام توان خود را به کار ببندیم تا در خدمت زائران حسینی باشیم.

وی تصریح کرد: سازمان حج در ایام اربعین حسینی هرگز نگاه انتفاعی ندارد و تنها به دنبال خدمت رسانی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) است؛ از این رو از تمامی امکاناتی را که در عتبات داریم در این ایام برای زائران اربعینی استفاده خواهیم.

رضایی افزود: سازمان حج و زیارت در ایام اربعین حسینی در تلاش است تا همان نگاه ستادی حج را در عتبات اجرایی کند، از این رو امسال مدیر عملیات این سازمان در اربعین حسینی انتخاب و به همه مدیران معرفی شد تا از این طریق بتوانند فعالیت خود را سازماندهی و ساماندهی کنند.

رضایی همچنین به موضوع بیمه زائران در اربعین اشاره کرد و گفت: نام نویسی در سامانه سماح بسیار مهم است، از همه زائران درخواست داریم که به منظور بهره‌مندی از خدمات درمانی و پزشکی حتما در این سامانه نام نویسی کنند تا در روند خدمت‌رسانی به این عزیزان دچار مشکلی نشویم.

وی همچنین از تبلیغات غیرواقعی برخی رسانه‌ها علیه سازمان حج و زیارت انتقاد کرد و یادآور شد: متاسفانه همزمان با نام نویسی زائران اربعینی به منظور بهره مندی از خدمات بیمه درمانی و پزشکی در سامانه سماح، برخی افراد شروع به تبلیغات غیرواقعی علیه سازمان حج کردند، این درحالی است که سازمان حج هیچ گونه انتفاعی از این هزینه ها نمی برد.

معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت تاکید کرد: با وجود همه تبلیغات غیرواقعی که علیه سامانه سماح و سازمان حج صورت گرفته، خوشبختانه طبق آمار موجود تاکنون حدود یک میلیون و 600 هزار نفر در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند که امیدواریم سایر زائران نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام بدهند.

برنامه مداحی‌های میثم مطیعی ویژه شهادت امام حسن(ع) و حضرت رقیه(س)

برنامه مداحی های میثم مطیعی، ذاکر اهل بیت(ع) ویژه ایام شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها اعلام شد.

بنابر این گزارش، هیأت «میثاق با شهدا» امشب (سه شنبه، 9 مهرماه) از ساعت 19 و 30 دقیقه با سخنرانی حجت الاسلام رستمی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و مداحی حاج میثم مطیعی میزبان سوگواران سه ساله حسینی(ع) است.

علاقمندان می توانند برای حضور در جلسه به مسجد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) واقع در تهران، اتوبان چمران، پل مدیریت مراجعه کنند.

همچنین، میثم مطیعی از پنجشنبه، 11 مهرماه به مدت سه شب در امامزاده قاضی الصابر (علیه السلام) به مناسبت ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت حضرت رقیه (س) در اجتماع‌زائران‌اربعین‌حسینی به ذکر مصائب اهل بیت(ع) می پردازد.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان سخنران این جلسات بوده و علاقمندان برای بهره مندی می توانند از ساعت 20 و 15 دقیقه به این بقعه واقع در تهران، میدان شیخ بهایی، ده ونک مراجعه کنند.

اربعین؛ در صدر مهمترین اخبار معارفی/ از آغاز کار مواکب تا افزایش ثبت‌نام‌ها در سماح

همچنین، هیأت میثاق با شهدا به مناسبت ایام شهادت امام حسن (علیه السلام) و در مراسم بدرقه‌زائران ‌اربعین سه شنبه، 16 مهرماه از ساعت 19:30 با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مدیحه سرایی حاج مهدی سلحشور و حاج میثم مطیعی پذیرای عشاق الحسین(ع) می شود.

علاقمندان می توانند برای حضور در جلسه به مسجد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) واقع در تهران، اتوبان چمران، پل مدیریت مراجعه کنند.

پنجمین جایزه جهانی «اربعین» برترین‌های خود را شناخت

مراسم اختتامیه پنجمین دوره «جایزه جهانی اربعین»، صبح امروز (سه شنبه، ۹ مهرماه) در سالن الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس چمهور، «سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «غلامعلی حداد عادل»، «ابوذر ابراهیمی ترکمان»، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و، حجت الاسلام «محمدعلی تسخیری»، مشاور مقام معظم رهبری درا مور بین الملل برگزار شد از برگزیدگان این دوره تقدیر به عمل آمد.

بر پایه این گزارش در بخش سفرنامه «محمدحسین حسینی»، «نیمرا ناصر»، «سیدمجمد جعفر محمودی»، «بتول زهرا آکیول»، «علی آقامحسنی»، در بخش عکس: «محمد برکت»، «محمد ایلیا»، «سید شبیح الحسن»، «زهیر صیدانلو»، «حسنین الشرشاحی»، در بخش فیلم مستند: «محمد گرم زاده»، «دده کوثر»، «محسن بن محمد العجمی»، «محمدمجید هادی الیاسری» به عنوان برگزیدگان این دوره معرفی شدند و از آنها تقدیر شد.

«جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی و جهانی»؛ محور ششمین جایزه جهانی «اربعین»

پوستر ششمین دوره جایزه جهانی «اربعین» امروز (سه شنبه، 9 مهرماه) با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رونمایی شد.

بنابر این گزارش، محور جایزه جهانی «اربعین» در سال آینده «جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی و جهانی» است.

در این آئین که با اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی اربعین همزمان بود، از برگزیدگان دوره قبل از 11 کشور جهان تقدیر به عمل آمد.

این گزارش می افزاید: به پنجمین دوره جایزه جهانی «اربعین» بیش از چهار هزار اثر از 19 کشور جهان ارسال شده که از برگزیدگان 11 کشور در آیین پایانی آن تقدیر شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان