مرعشی: از اول انقلاب اشتباه کردیم که با آمریکا درگیر شدیم!/ قوچانی: مهم ترین ضعف روحانی این است که پوپولیست نیست


مرعشی: از اول انقلاب اشتباه کردیم که با آمریکا درگیر شدیم!/ قوچانی: مهم ترین ضعف روحانی این است که پوپولیست نیست

برخی مقامات ارشد دولت روحانی تاکید داشتند که چنان رونق سرشاری ایجاد خواهد شد که مردم دیگر هیچ نیازی به پول یارانه نخواهند داشت و هیچ کارتن خواب و بیکاری در کشور وجود نخواهد داشت.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مرعشی: از اول انقلاب اشتباه کردیم که با آمریکا درگیر شدیم!

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران- به دبیرکلی «غلامحسین کرباسچی»- در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «من معتقدم از اول یعنی از همان ابتدای انقلاب نباید اینگونه با امریکا درگیر می‌شدیم چون درگیر شدن کشوری با نیم درصد تولید ناخالص داخلی دنیا با کشوری که بیش از ۲۵ درصد این تولید را در اختیار دارد اشتباه بود. بعد هم معتقدم باید در مراحل بعد و موقعیت‌هایی که داشتیم مسأله را حل می‌کردیم. اما این اتفاق نیفتاده و این برای گذشته و بازگو کردن و نقد آن اکنون دردی دوا نمی‌کند».

مرعشی در ادامه گفت:«اگر ما این انتخابات را با شکوه تمام و با مشارکت بالای سیاسی گروه‌های مختلف و مردم تمام کنیم بهترین وقت برای مذاکره و تنش‌زدایی با امریکا حدفاصل این انتخابات تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواهد بود».

مرعشی: از اول انقلاب اشتباه کردیم که با آمریکا درگیر شدیم!/ قوچانی: مهم ترین ضعف روحانی این است که پوپولیست نیست

یک جریان سیاسی خاص همواره در پی آن است تا اینگونه القاء کند که علت اصلی مشکلات موجود در کشور، دشمنی با آمریکاست. این طیف مدعی است که قواعد انقلاب کردن با حکومت کردن متفاوت است و هنگامی که انقلاب به برپایی نظام منتهی می شود، باید انقلاب را تمام شده در نظر گرفت و با روند اجتناب ناپذیر جهانی شدن، همسو شد.

این رویکرد غلط، عقیم و بی فایده همان رویکردی است که می گوید «ما به جز آبگوشت و قرمه سبزی،قابلیت رقابت در هیچ صنعتی را نداریم»! و «باید از خارج مدیر وارد کنیم»! و «خودکفایی در کشاورزی مزخرف است»! و «آمریکا می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد»! و «نمی توان با شعارهای توخالی مقابل قدرت های بزرگ ایستاد»! و...

این طیف در سالهای اخیر، برجام را نشانه تعامل با جهان و از جمله آمریکا معرفی کرد و تاکید داشت که به واسطه این فتح الفتوح، تمامی مشکلات کشور رفع خواهد شد. اما برجام نه تنها مشکلات کشور را رفع نکرد، بلکه بر دامنه آن افزود. تنها در یک قلم، ارزش پول ملی کشورمان در سالهای اخیر به شدت کاهش یافت.

راه حل پیشرفت، اطمینان به وعده الهی، مجاهدت شبانه روزی و خستگی ناپذیر، اعتماد به نیروی جوان انقلابی و نخبه و عدم اعتماد به کشورهای سلطه گر است.

مسئله اصلی آمریکا با ایران، موجودیت جمهوری اسلامی ایران است که با مذاکره و رابطه حل نمی شود. علت هم آن است که قدرت و استقلال جمهوری اسلامی برای استکبار غیرقابل قبول است.

** قوچانی: مهم ترین ضعف روحانی این است که پوپولیست نیست

«محمد قوچانی» در یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشت:«مهم ترین ضعف روحانی این است که پوپولیست نیست».

مرعشی: از اول انقلاب اشتباه کردیم که با آمریکا درگیر شدیم!/ قوچانی: مهم ترین ضعف روحانی این است که پوپولیست نیست

اصلاح طلبان همواره طیف مقابل را به رفتارهای پوپولیستی و مردم فریبی محکوم می کنند. اما این در حالی است که طیف اصلاحات به شدت به رفتارهای پوپولیستی آلوده است.

تنها در یک نمونه، جریان اصلاح طلب در سال ۹۴ با عملیات روانی، اینگونه وانمود کرد که با برجام، گشایش عظیم اقتصادی رخ خواهد داد. بر همین اساس عده ای از مردم پس از امضای برجام به خیابان ها آمده و با در دست داشتن اسکناس ۱ دلاری در کنار اسکناس های ۱۰۰۰ و پانصد تومانی،به جشن و پایکوبی پرداختند. با این امید که در آینده نزدیک، دلار، هزارتومان خواهد شد. اما در پسابرجام دلار تا آستانه ۱۹ هزارتومان نیز افزایش یافت.

برخی مقامات ارشد دولت روحانی تاکید داشتند که چنان رونق سرشاری ایجاد خواهد شد که مردم دیگر هیچ نیازی به پول یارانه نخواهند داشت و هم چرخ کارخانه ها می چرخد و هم چرخ سانتریفیوژها و مسکن اجتماعی ساخته خواهد شد و دیگر هیچ کارتن خواب و بیکاری در کشور وجود نخواهد داشت و...

** حمله به شورای نگهبان برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی

«محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید در انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت می‌شوید؟» گفت:«اگر بر اساس موازین قانونی و استعلام مراجع چهارگانه صلاحیت بررسی شود، مشکلی نخواهم داشت. نقدها را مطرح و صادقانه در چارچوب اعتقاداتم عمل کرده‌ام. عملکرد من با هیچ‌یک از بندهای قانون انتخابات مغایرت ندارد و اگر به‌جای اعضای شورای نگهبان بودم، صلاحیت خودم را رد نمی‌کردم. البته این در شرایطی است که نگاه سیاسی دخیل نباشد».

مرعشی: از اول انقلاب اشتباه کردیم که با آمریکا درگیر شدیم!/ قوچانی: مهم ترین ضعف روحانی این است که پوپولیست نیست

گردن کشی مقابل قانون و بی اعتنایی به حق الناس، بخش جدایی ناپذیر رفتار جریان اصلاح طلب است.

در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصلاح طلبان به جای آنکه به مردم بگویند که در دولت و مجلس و شورای شهر چه کرده اند، از حالا حمله به شورای نگهبان را کلید زده اند.

این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان، نظارت استصوابی وجود داشته و یک مسئله عادی و بدیهی است. با فرمول آقای صادقی، هیچ شخصی در انتخابات ردصلاحیت نخواهد شد. به عبارت دیگر هیچ بقالی نمی گوید ماست من ترش است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)