راهنمای کامل نقشه ترکیه


قبل از سفر به ترکیه بهتر است برای یک بار هم که شده نگاهی به نقشه ترکیه بیندازیم و با موقعیت جغرافیایی این کشور آشنا شویم. با نگاهی به نقشه جهان، کشور ترکیه را به شکل مستطیل در غربی ترین نقطه آسیا و شرقی ترین نقطه اروپا خواهید دید. قرارگیری ببین دو قاره اروپا و آسیا یکی از دلایل اهمیت این کشور است. به قسمت اروپایی این کشور تراکیا (Thrace) و به...

قبل از سفر به ترکیه بهتر است برای یک بار هم که شده نگاهی به نقشه ترکیه بیندازیم و با موقعیت جغرافیایی این کشور آشنا شویم. با نگاهی به نقشه جهان، کشور ترکیه را به شکل مستطیل در غربی‌ترین نقطه آسیا و شرقی‌ترین نقطه اروپا خواهید دید. قرارگیری ببین دو قاره اروپا و آسیا یکی از دلایل اهمیت این کشور است. به قسمت اروپایی این کشور تراکیا (Thrace) و به قسمت آسیایی آن آناتولی گویند. نقشه ترکیه را از ابعاد مختلفی می‌توان مورد بررسی قرار داد: از نظر جغرافیا، تنوع زیستی، استان‌، مناطق و غیره. در ادامه بیشتر بخوانید.

اطلاعات کلی کشور ترکیه

ترکیه با مساحتی دو برابر آلمان و 82 میلیون نفر جمعیت، شهرهای کوچک و بزرگ بسیاری در خود جای داده است. نام بزرگترین شهر کشور ترکیه حتما به گوش‌تان خورده است: استانبول. پایتخت ترکیه، یعنی آنکارا، دومین شهر بزرگ این کشور به شمار می‌رود. زبان‌های ملی این کشور ترکی، کردی و عربی و زبان رسمی آن ترکی است.

راهنمای کامل نقشه ترکیه

راهنمای کامل نقشه ترکیه

نواحی و استان‌های کشور ترکیه

ترکیه از 7 ناحیه و 81 استان تشکیل شده است. هم‌چنین ترکیه را از نظر جهات جغرافیایی می‌توان به 4 منطقه تقسیم کرد. منطقه شمالی آن کارادنیز، منطقه جنوبی اش آنادول، منطقه شرقی و مرکزی آن نیز مرمره و منطقه غربی آن آک دنیز نامیده می‌شود.

همسایگان کشور ترکیه

موقعیت جغرافیایی ترکیه و راه داشتن به آب‌های آزاد باعث شده این کشور در همسایگی با کشورهای متعددی قرار بگیرد. خاک ترکیه را 4 دریا احاطه کرده‌اند. دریای سیاه، مرمره، اژه و مدیترانه. از جمله همسایگان کشور ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همسایگان زمینی ترکیه: این کشور با کشورهای گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، ایران، عراق، یونان، بلغارستان، آذربایجان و سوریه مرز مشترک زمینی دارد.

همسایگان دریایی ترکیه: ترکیه با کشورهای رومانی، مولداوی، اکراین، روسیه و قبرس مرز مشترک دریایی دارد.

راهنمای کامل نقشه ترکیه

تنگه‌های مهم ترکیه

با نگاهی به نقشه ترکیه، دو تنگه مهم را خواهیم دید که دوقاره اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند. این تنگه‌ها بسفر و داردانل نام دارند.

تنگه بسفر (Bosporus): این تنگه بین دریای سیاه. دریای مرمره واقع شده است.

تنگه داردانل (Dardanelles): بین دریای مرمره و اژه خودنمایی می‌کند.

دریاچه‌های کشور ترکیه

بیش از 50 دریاچه در ترکیه دیده می‌شود. بزرگترین و زیباترین این دریاچه‌ها، وان نام دارد. بعد از وان می‌توان از دریاچه توز نام برد. هم چنین 8 رودخانه در بستر خاک ترکیه جریان دارد که دو عدد از آن‌ها رودخانه مرزی هستند. مهم‌ترین این رودخانه‌ها trigris و Euphrates نام دارند.

راهنمای کامل نقشه ترکیه

کوهستان‌های کشور ترکیه

در وسط کشور ترکیه رشته کوهی قرار گرفته که شرق ترکیه را به غرب آن متصل می‌کند. نام این رشته کوه آناتولی است. بلندترین قله ترکیه Ağrı Dağı یا کوه آرارات نام دارد.

آب و هوای ترکیه

این کشور چهار فصل است و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در آن دیده می‌شود.

شرح نقشه ترکیه

برای شرح واضح نقشه ترکیه، این کشور را به 7 منطقه تقسیم کرده و به شرح هرکدام پرداخته‌ایم.

منطقه شمال غربی ترکیه؛ منطقه مرمره

ناحیه شمال غربی ترکیه در دو قاره آسیا و اروپا واقع شده و منطقه مرمره نام دارد. این منطقه با یونان، دریای سیاه و دریای اژه همسایه است. منطقه مرمره بی‌شک یکی از مهم‌ترین مناظق ترکیه به شمار می‌رود که شهرهای مهمی مثل استانبول را در خود جای داده. 6 استان ادیرنه، استانبول، قرقلرایلی، کوکائلی، تکیرداغ و یالوا به طور کامل در منطقه مرمره واقع شده‌اند و بخش‌هایی از دیگر استان‌ها در این منطقه دیده می‌شود.

راهنمای کامل نقشه ترکیه

منطقه دریای سیاه ترکیه

این منطقه در امتداد دریای سیاه منطقه‌ای کوهستانی است. مهم‌ترین شهر منطقه دریای سیاه ترابزون نام دارد. 12 استان به طور کامل و بخش‌هایی از چند استان دیگر در این منطقه دیده می‌شوند.

منطقه اژه ترکیه

منطقه اژه با داشتن شهری مثل افسوس یکی از باستانی‌ترین مناطق ترکیه به شمار می‌رود. سالانه گردشگران بی‌شماری برای بازدید از آثار تاریخی یونان باستان راهی منطقه اژه ترکیه می‌شوند. از دیگر شهرهای مهم این منطقه می‌توان به میلتوس و بدروم اشاره کرد. استان‌های ازمیر، مانیسا، اوشاق، آیدین به طور کامل در منطقه اژه واقع شده‌اند.

منطقه مدیترانه ترکیه

منطقه مدیترانه ترکیه در واقع منطقه‌ای کوهستانی است که ساحل مدیترانه را از فلات آناتولی جدا می‌کند. آنچه بیشتر از هر چیز این منطقه را در میان گردشگران پرطرفدار کرده، سواحل رویایی آن است. سالانه گردشگران بی‌شماری راهی سواحل زیبای آنالیا و آنتالیا در این منطقه می‌شوند. استان‌های مشهور آنتالیا و مرسین به طور کامل در این منطقه واقع شده‌اند و بخشی از استان‌های معروف دیگری مثل دنیزلی، قونیه و... در این منطقه دیده می‌شوند.

راهنمای کامل نقشه ترکیه

آناتولی مرکزی ترکیه

این منطقه در واقع منطقه مرکزی ترکیه است. دلایل متعددی برای اهمیت این منطقه می‌توان بر شمرد؛ پایتخت ترکیه یعنی آنکارا در منطقه آناتولی مرکزی واقع شده و شهرهای دیدنی‌ای مثل قونیه، قیصری و کاپادوکیه سالانه گردشگران بی شماری را راهی این منطقه می‌کند. استانهای مهم دیگری که کل یا بخشی از آن در آناتولی مرکزی واقع شده است.

آناتولی جنوب شرقی آناتولی

آناتولی جنوب شرقی به کردستان ترکیه مشهور است. در این منطقه دو اثر ثبت جهانی به نام‌های نمرود داغی و گوبکلی تپه واقع شده. بخشی از تمدن بین‌النهرین را در منطقه جنوب شرقی آناتولی می‌توان دید. از جمله مهم‌ترین استان‌های این منطقه می‌توان به ماردین، شانلی اورفه و غیره اشاره کرد.

منطقه آناتولی شرقی

شرقی‌ترین بخش ترکیه منطقه آناتولی شرقی نام دارد. این منطقه فاصله چندانی با مرزهای ایران ندارد. شهر و دریاچه وان در منطقه آناتولی شرقی، در میان گردشگران بسیار پرطرفدار است. مردم این منطقه بیشتر به کار دامداری و کشاورزی مشغولند. علاوه بر دریاچه وان در این منطقه دانشگاه و تفریحات زمستانی ارزروم در منطقه آناتولی شرقی پرطرفدار است.



1398/07/09 | کد مطلب: 4645
برچسب‌ها: نکات سفرترکیه
راهنمای کامل نقشه ترکیه
راهنمای کامل نقشه ترکیه سیما رفیعی
راهنمای کامل نقشه ترکیه

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟