کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» نقد و بررسی می‌شود


کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» نقد و بررسی می‌شود

گروه اندیشه ــ نشست نقد و بررسی کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن»، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش ایکنا؛ نشست نقد و بررسی کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن»، یکشنبه، 14 مهر، از ساعت 16:30 تا 18:30 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نشانی پایین‌تر از میدان ولی عصر(عج)، ابتدای خیابان دمشق، شماره 9 برگزار می‌شود.

در این نشست خلیل پروینی، مجید معارف و حسین دهقان به ایراد سخن می‌پردازند و دبیری علمی نیز بر عهده حسین دهقان خواهد بود.

یادآور می‌شود، نظریه «استعاره مفهومی» و نظریه «تلفیق مفهومی» از جمله نظریاتی است که در علوم شناختی مطرح شده است. نویسنده این کتاب به کمک این دو نظریه تحلیل جدیدی از زبان استعاری قرآن و ارتباط آن با جهان بینی اسلامی را پیش کشیده که بنا به آن، استعاره‌های مفهومی قرآن بخش اجتناب‌ناپذیر تفکر اسلامی هستند. وی معتقد است تا امروز چنین تحقیقاتی در استعاره‌های قرآن، آن هم با رویکرد روانشناختی صورت نگرفته است. آنچه که تاکنون در تحقیقات وجود داشته عموما زمینه‌های ادبی داشته‌اند نه روانشناختی وفلسفی. بنابراین با ابزار استعاره‌ مفهومی می‌توان اطلاعات جدیدی به دست آورد.

کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» در ۱۲ فصل تدوین شده است. «مبانی روانشناختی دین و تجربه دینی»، «استعاره‌ مفهومی چیست»، «تلفیق مفهومی»، «زبان مادی قرآن» «قرآن چگونه حقیقت معنوی را در قالب زبان مادی می‌آورد؟»، «انسجام و پیوستگی استعاره قرآنی»، «شخصیت بخشی در قرآن»، «تلفیق مفهومی در صفات الهی»، «تلفیق مفهومی در افعال الهی»، «زنجیره بزرگ هستی در قرآن» و«فضاهای وجود و متافیزیکی در قرآن» عناوین اصلی کتاب «استعارهای مفهومی و فضاهای قرآن»است. فصل آخر این کتاب بارویکردی فلسفی استعاره‌های مفهومی و فضای متافیزیکی قرآن را واکاوی می‌کند.

کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» نقد و بررسی می‌شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا