به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهدی جمالی نژاد افزود: عنایت دولت به جامعه روستایی در تصویب اصلاحیه آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور و آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار در هیات وزیران حاصل تلاش‌های این سازمان در راستای اجرایی کردن اوامر رئیس جمهوری در همایش ملی اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی در سال ۱۳۹۶ است.

وی در تشریح آخرین اقدامات دولت در زمینه ارتقای جایگاه دهیاران و افزایش امنیت شغلی آنها، در خصوص اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار گفت: از جمله مهمترین تغییرات حاصل از این اصلاحیه، تغییرنصاب جمعیتی برای فعالیت تمام‌وقت دهیار از هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت به هزار نفر جمعیت روستا بر اساس نتایج آخرین سرشماری رسمی کشور است که بر این اساس حدود ۲هزار و ۱۰۰ دهیار پاره‌وقت به دهیار تمام‌وقت تبدیل و بیش از ۲.۵ میلیون نفر از جمعیت روستایی از خدمات دهیاری تمام‌وقت بهره‌مند خواهند شد.

وی ضمن اشاره به تغییرات صورت گرفته در شرایط احراز سمت دهیار، لحاظ سابقه فعالیت در دهیاری را به عنوان یکی از شرایط احراز سمت دهیار، فرصت مغتنمی برای بهره‌گیری از ظرفیت دهیاران باسابقه یا کارکنان دهیاری در سمت دهیار عنوان کرد.

وی اضافه کرد: از دیگر نکات حائز اهمیت در این اصلاحیه آن است که هر یک سال سابقه فعالیت در سمت دهیار، معادل دوسال سابقه فعالیت در دستگاه‌های اجرایی لحاظ شده‌است.

جمالی‌نژاد با اشاره به مسائل و مشکلات مرتبط با طولانی‌شدن فرآیند صدور حکم دهیار منتخب و معرفی شده از سوی شورای اسلامی روستا، اعلام کرد: با تعیین مهلت ۱۰ روزه برای بخشداران برای صدور حکم دهیار، شاهد تسریع در فرآیند صدور حکم دهیاران و پرهیز از اعمال سلیقه و تعلل بی‌مورد در این زمینه خواهیم بود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور در ادامه به نحوه درجه‌بندی دهیاری‌ها از درجه یک تا ۶ اشاره کرد و گفت: در این اصلاحیه علاوه بر شاخص‌های موجود درجه‌بندی دهیاری‌ها یعنی درآمد، جمعیت و وسعت روستا، شاخص‌های مهم دیگری از جمله مرکزیت دهستان یا بخش بودن (قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش) و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا نیز به شاخص‌های درجه بندی دهیاری‌ها افزوده شده است، بنابراین شرایط لازم برای ارتقای درجه تعداد قابل توجهی از دهیاری‌های کشور بر اساس شاخص‌های جدید فراهم شده‌است که دستورالعمل مربوطه متناسب با شاخص‌های جدید مورد بازنگری قرارگرفته و ابلاغ خواهد شد.

جمالی‌نژاد همچنین به اصلاحات صورت گرفته در اصلاحیه آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور اشاره کرد و مهمترین تغییر صورت‌گرفته بر اساس این اصلاحیه را تعیین تکلیف در خصوص ساختار سازمانی دهیاری‌ها دانست.

هیچ گونه ساختار سازمانی برای دهیاری‌های کشور ابلاغ نشده است

جمالی نژاد افزود: بعد از گذشت ۲۱ سال از تصویب قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در کشور، تاکنون هیچ گونه ساختار سازمانی برای دهیاری‌های کشور ابلاغ نشده بود؛ این در حالی است که تعداد قابل توجهی از دهیاری های کشور دارای جمعیتی بالاتر از شهرداری‌ها هستند و ابلاغ ساختار سازمانی برای آنها بسیار ضروری و در نحوه اداره امور دهیاری‌ها بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بر اساس اصلاحیه اخیر مکلف شده است تا ساختار سازمانی دهیاری‌ها را متناسب با درجه هر دهیاری تهیه و ابلاغ کند که این تکلیف با اولویت دهیاری‌های درجه ۵ و ۶ انجام خواهد شد.

جمالی نژاد در خصوص نحوه به‌کارگیری نیرو در دهیاری‌ها گفت: به کارگیری نیرو در دهیاری از طریق آزمون و با رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصت‌ها و براساس دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت کشور تهیه می‌شود.

وی ضمن اشاره به دغدغه دهیاران درخصوص عدم لحاظ سابقه فعالیت آنها در سایر دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرد: بر اساس اصلاحیه اخیر در صورت استخدام دهیار و کارکنان دهیاری در سایر دستگاه‌های اجرایی، ‌سابقه خدمت مرتبط آنها به عنوان سنوات خدمت قابل قبول محاسبه می‌شود.

جمالی نژاد با اشاره به ابهامات موجود در نحوه رسیدگی به تخلفات دهیار و کارکنان دهیاری‌ها، تاکید کرد: بر اساس اصلاحیه اخیر، به تخلفات دهیاران بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری و به تخلفات کارکنان دهیاری نیز بر اساس قانون کار رسیدگی می‌شود و در همین راستا آیین‌نامه انضباطی دهیاری‌ها برای رسیدگی به تخلفات کارکنان دهیاری‌ها تهیه شده‌است که به زودی پس از اخذ تاییدیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرا و انتظام‌بخشی به امور دهیاری‌ها ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با اعلام اینکه وزارت کشور سعی دارد تا جایگاه دهیاران به عنوان مدیران ارشد روستاها را ارتقا ببخشد، گفت: پس از ابلاغ اصلاحیه‌های موصوف، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تمامی تلاش خود را برای تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌های لازم در موعد قانونی لازم در پیش گرفته است و امیدواریم که با تلاش و کوشش اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران کشور، شاهد رشد و پیشرفت روستاهای میهن اسلامی‌مان باشیم.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر تصویب این دو اصلاحیه، بازنگری دستورالعمل حقوق و مزایای دهیاران، مسئولان امور مالی و امور فنی و همچنین تهیه و تدوین لایحه جامع دهیاری‌ها و تصویب آن در کمیسیون تخصصی مربوطه که در حال حاضر در دستور کار هیات وزیران است، از دیگر اقدامات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در راستای حل مسائل و مشکلات دهیاری‌ها و ارتقاء امنیت شغلی دهیاران است.