آمریکا سه بی گناه را در سومالی کشته است


آمریکا سه بی گناه را در سومالی کشته است

عفو بین الملل: آمریکا سه کشاورز را که هیچ ارتباطی با گروه الشباب نداشتند در حمله هوایی ماه مارس در سومالی کشته است

آمریکا سه بی گناه را در سومالی کشته است
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فرانس پرس از نایروبی؛ سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه آمریکا را متهم کرد سه غیرنظامی را در یک حمله هوایی در سومالی در ماه مارس کشته است و واشنگتن درباره خبر‌هایی که براساس آن‌ها هدف حمله، کشاورزانی بوده اند که هیچ ارتباطی با گروه الشباب نداشته اند، تحقیق نکرده است.
براساس اعلام این سازمان غیر دولتی، تحقیقی که عفو بین الملل انجام داده، آشکار کرده است سه مردی که ۱۸ مارس در جنوب سومالی کشته شدند، غیر نظامیان بی گناه بودند و چنانکه فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا - آفریکام - اعلام کرده است، تکفیری نبوده اند.
ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۹ حملات خود با هواپیما‌های بدون سرنشین را در سومالی علیه الشباب وابسته به شبکه القاعده و حمله به اعضای گروه وهابی صهیونیستی داعش را افزایش داده است. سازمان عفو بین الملل تایید می‌کند که غیر نظامیان در میان کشته‌ها به چشم می‌خورند و تصریح می‌کند توانسته است مدارکی درباره حدود ۱۰ مورد از این حملات جمع آوری کند.
عفو بین الملل اعلام کرد فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا هیچ مدرکی ارائه نکرده است که این سه مرد کشته شده در ماه مارس الشباب بودند.
این سازمان دفاع حقوق بشری همچنین ارتش آمریکا را متهم کرد برغم وعده‌ای که داده بود در این زمینه تحقیق کند، هیچ تحقیقی انجام نداده است و هیچ تلاشی برای تماس با خانواده‌های قربانیان نکرد ه است.
عبد اللهی حسن، یک مأمور تحقیق سومالیایی عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد این نگران کننده است که به نظر می‌رسد فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا نداند که در حملات هوایی جنگ مخفیانه آن در سومالی چه کسی کشته یا ناقص می‌شود.
وی افزود: اما این اعتراض وارد است که آفریکام به اشخاص آسیب دیده هیچ راهی برای تماس با آن پیشنهاد نکند و با خانواده‌های قربانیان بعد از زیر سؤال بردن اقدامات آن از نزدیک تماس نگیرد.
عفو بین الملل اعلام می‌کند درباره حمله ۱۸ مارس از ۱۱ نفر از جمله از همکاران و خانواده‌های مردانی که در جریان هدف گرفته شدن خودرو آن‌ها در منطقه باس-شبل (Basse-Shebelle) کشته شدند سؤال کرده است.
این سازمان همچنین افزود همه اشخاصی که از آن‌ها پرسش شده، تأیید کرده اند به طور قطعی هیچ یک از این مردان (کشته شده) عضو الشباب نبودند.
جان مانلی، سخنگوی آفریکام در گفتگو با خبرگزاری اعلام کرد همان طوری که به عفو بین الملل بر اساس شیوه‌های تشریحی و یک مجموعه گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی توضیح داده شد (..) فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا به طور معقولانه‌ای یقین دارد که خودرو و سرنشینان آن به الشباب تعلق داشته است و به طور فعالانه از فعالیت‌های عملیاتی آن حمایت می‌کردند.
آفریکام در بیانیه‌ای به تاریخ ۱۹ مارس با تأیید حمله هوایی اعلام کرده بود معتقد است در این حمله هوایی سه تروریست کشته شدند و در جریان اخباری که به غیر نظامی بودن قربانیان اشاره می‌کند، قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...