تاثیر اصلاح مدیریت خانواده در زمینه‌سازی برای ظهور


تاثیر اصلاح مدیریت خانواده در زمینه‌سازی برای ظهور

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان‌اینکه اصلاح مدیریت خانواده، زمینه‌ساز ظهور است، گفت: قرآن کارشناس میراث فرهنگی یا فکری نیست که فقط از گذشته حرف بزند. در هر کاری حفظ کرامت مردم باید هدف اول اهل سیاست باشد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» شامگاه جمعه، ۱۴ شهریور ماه در ادامه سلسله جلسات دهه اول محرم حسینی با موضوع «آخرین آمادگی برای ظهور: اصلاح مدیریت در خانواده و جامعه» در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد:‌ درک صحیح از مدیریت و به‌کارگیری آن در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی آخرین مقدمه‌سازی برای ظهور است.

این استاد حوزه علمیه افزود: متاسفانه در تحقق مدیریت، ما در جامعه به نتایج خوبی نرسیدیم، ما که قومی پیشتاز نسبت به برخی اقوام هستیم، نمادهای بسیار بدی از دوران جاهلیت در بین ما رواج دارد که جای تاسف دارد منکرهای عجیب و غریبی چنان معروف شده که کسی جرات امر و نهی درباره آن را ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی باید مدیریت را معنا کنیم، اظهار کرد: سال‌ها است که بین سیاست، معنویت و دیانت جدایی افتاده است در حالی که بر اساس دانش بشری و دستورات دینی حکمت و اصول مدیریت در جامعه با اصول مدیریت فردی و خانوادگی یکی است یعنی انسان از اصل مدیریت فردی و خانوادگی می‌تواند الهام بگیرد و مدیریت اجتماعی داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: هر کس در خانواده‌ای رشد کند که نمی‌توانند هوس‌های خود را مدیریت کنند توان مدیریت، برنامه‌ریزی، سازماندهی و هدایت و کنترل جامعه را نخواهد داشت. شورای نگهبان باید در انتخابات به صلاحیت مدیریتی فرد توجه کند و به تفتیش عقاید و منازعات سیاسی توجه نکند.

اصلاح مدیریت خانواده زمینه‌ساز ظهور است

وی با بیان اینکه اصلاح مدیریت خانواده زمینه‌ساز ظهور است، گفت: اصلاح خانواده به درس اخلاق نیست بلکه به رعایت اصول مدیریت در تربیت فرزند یا ارتباط اعضای خانواده است.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه حفظ عزت و کرامت اصل اول مدیریت خود، خانواده و جامعه است؛ ابراز کرد: حفظ عزت و کرامت برای مدیریت خواسته‌ها اصلی است که باید در نظر بگیرید اگر اصل اول را رعایت نکنید ساختار روحی و عزت خودت را مراعات نکردید؛ این عزت گاهی در لفظ حیا جلوه‌گر می‌شود یعنی دوست ندارم ضایع شوم.

وی افزود: عزت اصل اولی است که در مقام مدیریت حتی نزد خود باید رعایت شود، اگر کسی حتی عزت خود را نزد خود رعایت نکرد او از چیزی لذت نمی‌برد، عزت شبب می شود انسان از دنیا بیشتر لذت ببرد، کسانی که لذت بردن را منهای عزت قرار می‌دهند سطح عزت را کاهش می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: در مدیریت خانواده و مدرسه اعضای خانواده اعم از زن و مرد و فرزندان ابتدا باید عزت، حرمت و ادب بر یکدیگر را رعایت کنند، در نصحیت آنقدر زیاد کسی را نصحیت نکنید که عزت او از بین برود یا او را مقایسه نکنید که عزت او از بین برود. باید کسی که از یک خانواده خارج می‌شود انسان عزیزی باشد.

این استاد حوزه دانشگاه درباره اهمیت عزت در جامعه، گفت: نخستین اصل مدیریت اجتماعی در هر سطحی رعایت عزت و کرامت مردم است که اگر رعایت نشود آغاز همه فسادها و بی‌بندوباری‌ها و گرفتاری‌های فرهنگی است؛ اهل سیاست مسئول حفظ این عزت هستند.

وی با بیان اینکه مثال برجسته قرآنی برای مدیر فاسد و مفسد، فرعون است، تاکید کرد: اولین اصلی که فرعون زیرپا گذاشت نابود کردن کرامت و عزت مردم بود؛ او اهرام ثلاثه مصر و آثار فراوان دیگر را با استعمار و به بردگی کشیدن مردم ساخته است. مردم ایران شاه را به فرعون تشبیه می‌کردند.

قرآن کتاب قصه نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه قرآن یک کارشناس میراث فرهنگی یا فکری نیست که فقط از گذشته حرف بزند، گفت: خداوند فرعون را در قرآن مثال زده که فرعون‌های زمان خود را بشناسید، امروز برخی می گویند ما نمی‌توانیم مسائل روز را با قرآن تطبیق دهیم در حالی که دقیقا می‌توان آیات قرآن را با مسائل روز تطبیق داد، قرآن کتاب باستان‌شناسی نیست که فقط قصه بگوید؛ برخی در برخورد با قرآن به دور باش کور باش تعبیر می‌کنند یعنی چنان آن را غیرقابل دسترس معرفی می‌کنند که مردم به مطالعه و تفکر در آن نپردازند.

این استاد حوزه علمیه افزود: نخستین آسیب مدیریت و قدرت بر دیگران این است که کرامت آنها را در نظر نگیرید، در هر کاری حفظ کرامت مردم باید هدف اول اهل سیاست باشد.

وی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه زخرف بیان کرد: فرعون قومش را خوار کرد که مردم او را اطاعت کردند؛ کسی فرعونی شد کرامت قومش را رعایت نمی‌کند، امروز در جهان و جامعه ما مصداق فرعونیان زمان چه کسانی هستند که مردم را خوار می‌کنند، سیاسیون عزت و کرامت قوم ایران را در مقابل غربی‌ها از بین نبرند این استخفاف مقدمه اطاعت از فرعونیان جهانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: علت اینکه قوم بنی‌اسرائیل استخفاف فرعون را پذیرفتند فسق گناه علنی بود که سبب ‌شد مردم استخفاف را بپذیرند، امروز کسانی که تلاش می‌کنند فسق علنی شود انگیزه فرهنگی ندارد بلکه انگیزه فرعونی دارند اینها جریان‌های فرعونی است و اصلا مساله ارزشی نیست، فسق و فجور راه‌های استخفاف یک قوم است هر کس شعور ندارد این سخنان را بفهمد به حرف‌های نخست‌وزیر دولت کودک‌کش اسرائیل گوش بدهد که می‌گوید در ایران بی‌بندوباری را رواج دهید که بتوانید آنها را تسلیم غرب کنید. این مسائل بحث فنی مدیریت است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات دیگری از قرآن کریم درباره مدیریت فرعونی، گفت: فرعون با برتری جویی قومی را که می‌خواست بر آنها تسط یابد چند قطبی کرد، سپس گروهی را که مخالف خود بود تضعیف کرد، امروز هم چنین اتفاقاتی در حال رخ دادن است که با فسق و فجور و چند قطبی کردن دیگر حتی جایی برای نقد علمی یا گفتگو باقی نمی‌ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر، خاطرنشان کرد: ایشان می فرمایند: برای انتخاب مسئول از یک خانواده بامروت انتخاب کن زیرا نوع کسانی که مروت سیاسی ندارند به استخفاف قوم می‌پردازند نوع این افراد اکثرا از خانواده‌های صالح نیستند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود