خال ها بسیار متداول هستند و بیشتر افراد دارای یک یا چند تا خال هستند. خال ها یا توده های پوستی سلول های تولید کننده رنگدانه (ملانوسیت ها) در پوست شما هستند. علت به وجود آمدن خال ها به خوبی درک نشده است. تصور می شود در اکثر موارد تعامل عوامل ژنتیکی و آسیب آفتاب است. افرادی که پوست سفید دارند، تمایل به داشتن توده های پوستی بیشتری دارند. در ادامه این مقاله ار بخش زیبایی, پوست و موی دکتر سلام به توضیج کامل درباره درمان خال و توده های پوستی پرداخته و با آن آشنا می شویم.

انواع خال ها

توده های پوستی معمولاً در کودکی و بزرگسالی پدیدار می شوند و با رشد و در اندازه و رنگ تغییر می کنند. خال های جدید معمولاً در مواقعی تغییر می کنند که سطح هورمون شما مانند بارداری تغییر می کند. بیشتر توده های پوستی قطر کمتر از 1/4 اینچ دارند. رنگ خال از صورتی تا قهوه ای تیره یا سیاه متغیر است. آنها می توانند در هر جایی از بدن شما به تنهایی یا گروهی باشند. تقریباً همه خال ها خوش خیم هستند (غیر سرطانی).

درمان خال و توده های پوستی

اما خال های جدید در یک فرد بالغ احتمال ابتلا به سرطان نسبت به خال های قدیمی بیشتر است. اگر یک خال جدید هنگام میانسالی ظاهر شود، یا اگر ظاهر خالی تغییر کند، باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا مطمئن شوید که سرطانی نیست. انواع مختلفی از خال ها وجود دارد که در زمان ظاهر شدن، طبقه بندی می شوند و خطر ابتلا به سرطان را مشخص می کنند.

خال مادرزادی

به این توده های پوستی علامت های مخصوص تولد گفته می شود و از نظر اندازه، شکل و رنگ بسیار متفاوت است. حدود 0.2 تا 2.1 درصد از نوزادان با توده های پوستی مادرزادی متولد می شوند. بعضی از علائم تولد ممکن است به دلیل دلایل زیبایی در هنگام بزرگتر شدن کودک تحت درمان قرار بگیرند، به عنوان مثال 10 تا 12 سالگی و توانایی تحمل بی حسی موضعی را دارد.

گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

عمل جراحی محل قرارگیری مجدد پوست (درم ابریژن) تراشیدن پوست (برداشتن) لایه های بالای پوست لایه برداری شیمیایی برای روشن شدن پوست فرسایش لیزر برای روشنایی

خطر

توده های پوستی بزرگ مادرزادی خطر بزرگتر بدخیم شدن در بزرگسالی دارند (4 تا 6 درصد خطر برای زندگی). تغییرات در رشد، رنگ، شکل یا درد محل تولد باید توسط پزشک ارزیابی شود.

خال های اکتسابی (که به آن خال های معمولی نیز گفته می شود)

توده های پوستی اکتسابی خال هایی هستند که بعد از تولد روی پوست شما ظاهر می شوند. آنها همچنین به عنوان توده های پوستی معمولی شناخته می شوند. آنها می توانند در هر نقطه ای روی پوست شما ظاهر شوند. افراد با پوست معمولی معمولاً بین 10 تا 40 از این خال ها را دارند.

توده های پوستی معمولاً:

گرد یا بیضی صاف یا اندکی بلند یا گاهی گنبدی شکل صاف یا خشن یک رنگ (برنز، قهوه ای، سیاه، قرمز، صورتی، آبی، یا رنگ پوست) تغییر ناپذیر است کوچک (1/4 اینچ یا کمتر؛ اندازه یک پاک کن مداد) ممکن است مو داشته باشد

اگر پوست تیره تری دارید یا موهای تیره دارید، ممکن است توده های پوستی شما تیره تر از افرادی باشد که پوست آنها روشن تر است.

درمان خال و توده های پوستی

خطر

اگر بیش از 50 توده های پوستی معمولی دارید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستید. اما نادر است که توده های پوستی معمولی سرطانی شوند.

خال های آتیپیک (همچنین به نام dysplastic nevi)

توده های پوستی غیر معمولی می توانند در هر نقطه از بدن شما ظاهر شوند. خال های آتیپیک اغلب روی تنه هستند، اما می توانید آنها را روی گردن، سر یا پوست سر خود نیز داشته باشید. آنها به ندرت روی صورت ظاهر می شوند. توده های پوستی خوش خیم آتیپیک ممکن است برخی از مشخصات مشابه ملانوما (نوعی سرطان پوست) را داشته باشند. بنابراین، مهم است که مرتباً معاینات پوستی انجام شود و هرگونه تغییر در توده های پوستی خود را کنترل کنید.

توده های پوستی غیر معمول پتانسیل ابتلا به سرطان را دارند. اما تخمین زده می شود که فقط 1 در 10،000 خال معتبر منبع تبدیل به سرطان می شود. به دلیل ظاهر آنها، خال های غیر معمولی به عنوان “جوجه های زشت” خال ها شناخته شده اند.

به طور کلی، خال های غیر معمولی عبارتند از:

به صورت نامنظم با مرزهای ناهموار متنوع در رنگ: مخلوط برنز، قهوه ای، قرمز و صورتی سنگریزه در بافت بزرگتر از پاک کن مداد؛ 6 میلی متر یا بیشتر شایع تر در افراد دارای پوست سفید است در افرادی که در معرض آفتاب زیاد هستند شایع تر است

خطر

در صورت ابتلا به ملانوم خطر بیشتری دارید:

چهار یا بیشتر خال های غیر معمول دارید خویشاوند خونی که ملانوم داشت قبلاً ملانوم داشت

اگر اعضای خانواده شما دارای توده های پوستی آتیپیک زیادی هستند، ممکن است شما دارای سندرم ملانومای مولانوی مولتیپل غیر معمولی خانوادگی (FAMMM) باشید. خطر ابتلا به ملانوما 17.3 برابر بیشتر از افرادی است که سندرم FAMMM ندارند.

بیشتر بخوانید: با مصرف شکر، پوست خود را زشت نکنید!

علل خال های جدید

دلیل ایجاد توده های پوستی جدیدی که در بزرگسالی ظاهر می شود، به خوبی درک نشده است. توده های پوستی جدید ممکن است خوش خیم باشند یا ممکن است سرطانی باشند. علل ملانوما به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است، اما منبع معتبر در مورد علت ایجاد توده های پوستی خوش خیم تحقیقات کمی وجود دارد. جهش های ژنتیکی احتمالاً درگیر هستند.

درمان خال و توده های پوستی

یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2015 گزارش داد که جهش ژنتیکی ژن BRAF در 78 درصد منبع معتبر توده های پوستی اکتسابی خوش خیم وجود دارد. جهش های BRAF در ملانوم نقش دارند. اما هنوز فرآیندهای مولکولی درگیر تبدیل یک خال خوش خیم به یک خال سرطانی شناخته نشده است. تعامل نور ماوراء بنفش (UV)، طبیعی و مصنوعی، با DNA شناخته شده است و باعث ایجاد آسیب ژنتیکی می شود که می تواند منجر به ایجاد ملانوما و سایر سرطانهای پوستی شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است در دوران کودکی یا بزرگسالی اتفاق بیفتد و بعداً منجر به سرطان پوست می شود.

دلایلی که ممکن است شما توده های پوستی جدید داشته باشید عبارتند از:

افزایش سن پوست روشن و موهای روشن یا قرمز سابقه خانوادگی خال های غیرعادی پاسخ به داروهایی که سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می کنند پاسخ به داروهای دیگر، مانند برخی از آنتی بیوتیک ها، هورمون ها یا داروهای ضد افسردگی جهش ژنتیکی آفتاب سوختگی، قرار گرفتن در معرض آفتاب یا استفاده از تخت برنزه کننده

خال های جدید به احتمال زیاد سرطانی می شوند. بررسی سال 2017 مطالعات موردی نشان داد که 70.9 درصد از ملانوما ناشی از خال جدید است. اگر شما یک فرد بزرگسال مبتلا به توده های پوستی هستید، مهم است که آن را توسط پزشک یا متخصص پوست بررسی کنید.

علائم هشدار دهنده مربوط به خال

وقتی توده های پوستی قدیمی تغییر می کند، یا وقتی توده های پوستی جدید در بزرگسالی ظاهر می شود، باید به پزشک مراجعه کنید تا آن را بررسی کند. اگر توده های پوستی شما خارش، خونریزی یا دردناک است، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. ملانوما کشنده ترین سرطان پوست است، اما خال یا لکه های جدید ممکن است سلولهای پایه یا سرطان سلولهای سنگفرشی باشند.

این موارد معمولاً در مناطقی دیده می شود که در معرض آفتاب هستند، مانند صورت، سر و گردن شما. آنها به راحتی قابل درمان هستند.

خال یا ملانوما

در اینجا یک راهنمای ملانومای ABCDE در مورد آنچه باید جستجو کنید، تهیه شده توسط آکادمی پوست آمریکا:

شکل نامتقارن

هر نیمی از خال متفاوت است.

مرز

خال دارای مرزهای نامنظم است.

رنگ

رنگ خال تغییر کرده است یا رنگهای زیاد یا مختلط دارد.

قطر

خال بزرگتر می شود – بیش از 1/4 اینچ قطر.

در حال تحول

خال در اندازه، رنگ، شکل و ضخامت تغییر می کند.

بررسی های توده های پوستی

چک کردن مرتب پوست شما می تواند به شما در تغییرات خال کمک کند. بیش از نیمی از سرطان های پوست در قسمت هایی از بدن شما رخ می دهد که به راحتی می توانید آنها را ببینید. یافتن توده های پوستی در قسمت هایی از بدن که از خورشید محافظت می شود غیر معمول است. شایع ترین محل های بدن برای ملانوما در زنان بازوها و پاها است. برای آقایان شایع ترین محل های ملانوما کمر، تنه، سر و گردن است.

غیر قفقازی ها به طور کلی خطر کمتری برای ملانوم دارند. اما مکان های ملانوما برای افراد پوست رنگی متفاوت است.

مکان های معمولی برای ملانوما در بین غیر قفقازی ها عبارتند از:

کف پا کف دست بین انگشتان پا و انگشتان دست زیر ناخنهای پا یا ناخنهای دست

چگونه می توان گفت این خال یا سرطان پوست است؟

گفتن تفاوت خال و ملانوما از هم بسیار آسان نیست، حتی برای متخصصان پوست با سالها آموزش. بنابراین، در صورت هر گونه سؤال حتما با پزشک خود تماس بگیرید. این گالری عکس بین توده های پوستی نرمال، خوش خیم و ملانوم متناوب خواهد بود، بنابراین می توانید یاد بگیرید که هر کدام را بشناسید.

درمان خال و توده های پوستی

خال معمولی (Nevus)

یک nevus یک تومور ملانوسیتی خوش خیم (غیر سرطانی) است که بیشتر به آن خال گفته می شود. نووی (جمع کثرت خال) معمولاً در بدو تولد وجود ندارد اما در کودکان و نوجوانان ظاهر می شود. بیشتر خال ها هرگز مشکلی ایجاد نمی کنند، اما شخصی که بیش از 50 توده های پوستی نرمال (یا بیش از 5 توده های پوستی غیرعادی یا “نارسا”) داشته باشد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ملانوما، تهاجمی ترین شکل سرطان پوست است.

ملانوما: شکل نامنظم

این تصویر از تومور سرطان پوست ملانوما نشان می دهد که چگونه آنها اغلب به شکل نامنظم و چند رنگ هستند. هرچه ملانوما زودتر تشخیص داده شود، شانس بیشتری برای درمان موفق وجود دارد. آزمایشات ماهانه ممکن است به یافتن زود هنگام آن کمک کند. اغلب، اولین علامت ملانوما تغییر در اندازه، شکل یا رنگ یک خال موجود است. همچنین ممکن است به عنوان یک خال جدید یا غیر طبیعی ظاهر شود.

از قانون “ABCDE” می توان برای به یاد آوردن آنچه باید برای چک کردن لازم است استفاده کرد

خال معمولی: کاملاً گرد

این یک نمونه از یک خال معمولی است. توجه داشته باشید که تقریباً کاملاً گرد است. تومورهای ملانوما از نظر تفاوت زیادی دارند که معمولاً نامتقارن هستند (به صورت لپه). اگرچه بیشتر توده های پوستی خوش خیم هستند (نه سرطانی)، اما انواع خاصی خطر ابتلا به ملانوم را بیشتر دارند.

حدود 2٪ تا 8٪ از جمعیت قفقاز ایالات متحده دارای خال هایی به نام “dysplastic” یا “neypical” nevi هستند، که بزرگتر از توده های پوستی معمولی هستند (بیشتر آنها 5 میلی متر در طول یا بزرگتر)، دارای مرزهای نامنظم هستند و سایه ها یا رنگ های مختلفی دارند.

افرادی که مبتلا به بیماری دیسپلاستیک به علاوه سابقه خانوادگی ملانوم (سندرم موسوم به FAMM) هستند در معرض خطر ابتلا به ملانوما در سنین پایین (جوانتر از 40 سال) قرار دارند.

ملانوما: نامتقارن با تغییرات

نمونه ای از چگونگی تومورهای ملانوما، بر خلاف خال های غیر سرطانی، اغلب نامتقارن (لپه) است. اگر شما 50 یا بیشتر توده های پوستی نرمال (یا 5 یا بیشتر توده های پوستی “نارس کننده”) دارید، باید سالانه چندین بار پوست خود را چک کنید. (حتی اگر شما خال ندارید، باید سالی یک بار خودآزمایی پوست انجام دهید.)

درمان خال و توده های پوستی

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. یک لکه قهوه ای تیره جدید، احتمالاً بزرگ، به طور نامنظم، با مناطق تیره یا سیاه. خال ساده ای که سبب تغییر رنگ (به خصوص تیره تر)، اندازه (در حال رشد) یا بافت (محکم تر شدن) و / یا تکه ای یا خونریزی تغییر می کند. تغییر مشکوک در خال یا محل موجود. ضایعه ای با مرز نامنظم و مناطق قرمز، سفید، آبی، خاکستری یا آبی مایل به آبی یا لکه ها.

ضایعات تیره در زیر ناخنهای دست یا ناخنهای پا، روی کف دست، کف پا، نوک انگشتان دست و انگشتان پا یا روی غشاهای مخاطی (پوستی که دهان، بینی، واژن و مقعد را پوشش می دهد).

خال معمولی: یک رنگ

یک خال معمولی در این تصویر نشان داده شده است. توجه داشته باشید که رنگ در کل خال یکسان است – سایه های مختلف قهوه ای، مشکی یا برنزه وجود ندارد، همانطور که معمولاً در ملانوما مشاهده می شود.

ملانوما: مرز ناموزون

این تومور ملانوما دارای مرزی است که ناهموار یا شکاف دار دیده می شود. این روش دیگری برای تشخیص ملانوم از خال های معمولی است که به طور معمول دارای مرزهایی هستند که صاف هستند

خال معمولی: انواع اندازه و رنگ

توده های پوستی معمولی در اندازه ها و رنگ های متنوعی قرار دارند: (الف) تغییر رنگ کوچک پوست مانند شکل (که به آن ماژول گفته می شود). (ب) ماژول بزرگتر. ج) خالی که بالاتر از سطح پوست باشد. و (د) خال که رنگ تیره خود را از دست داده است. هیچ یک از این مثالها ملانوما نیستند.

درمان خال و توده های پوستی

ملانوما: قاعده ABCDE

ضایعه ملانوما حاوی سایه های مختلف قهوه ای، سیاه و برنزه است.

قانون “ABCDE” می تواند به شما کمک کند تا به یاد داشته باشید که به طور معمول تومور ملانوما چگونه به نظر می رسد:

عدم تقارن

شکل نیمی از خال با دیگری مطابقت ندارد.

حاشیه

لبه ها خاردار، بریده شده یا تار هستند.

رنگ

رنگ اغلب ناهماهنگ است. سایه های سیاه، قهوه ای و برنزه ممکن است وجود داشته باشد. مناطقی از سفید، خاکستری، قرمز یا آبی نیز ممکن است دیده شود.

قطر

قطر معمولاً از شش میلی متر بزرگتر است (اندازه یک مداد پاک کن) یا در اندازه بزرگتر رشد کرده است. با این حال، ملانوما می تواند در هر اندازه باشد.

تکامل

توده های پوستی در اندازه، شکل، رنگ، شکل ظاهری یا در ناحیه پوستی که قبلاً طبیعی بود، تغییر کرده است. همچنین، هنگامی که ملانوما در توده های پوستی موجود ایجاد می شود، ممکن است بافت مولی تغییر کند و سخت، برآمده یا پوسته پوسته شود. اگرچه پوست ممکن است احساس متفاوتی داشته باشد و ممکن است خارش، آبشار یا خونریزی ایجاد کند، اما ملانوما معمولاً دردی ایجاد نمی کند.

اگر می بینید که یکی از این موارد در مورد یکی از موهای شما اتفاق می افتد، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

درمان خال و توده های پوستی

خال نرمال: مرز صاف

نمونه های بیشتر از توده های پوستی معمولی: (الف) تغییر رنگ پوست به طور یکنواخت برنزه یا قهوه ای، قطر 1 تا 2 میلی متر، (ب) تغییر رنگ پوست بیشتر، (ج) خالی که کمی بالاتر از سطح پوست بلند شده است، (د. ) خال که به وضوح بالاتر از پوست بلند شده است، و (ه) خال صورتی یا گوشتی.

همه این موارد طبیعی است و حتی یک خال نیز ممکن است با گذشت زمان از این مراحل بگذرد. با این وجود، همه آنها یک مرز صاف دارند و برخلاف تومور ملانوما، کاملاً از پوست اطراف جدا هستند.

ملانوما: اندازه تغییر می کند

عکس نهایی ما یک تومور ملانوما است که بزرگ است و با گذشت زمان بزرگتر شده است – ویژگی اصلی تومور ملانوما. در صورت مشاهده هرگونه ضعف پوستی مشکوک، به ویژه آن که جدید است یا در اندازه تغییر ایجاد شده است، با پزشک خود تماس بگیرید

به یاد داشته باشید، بر خلاف بسیاری از سرطانها، اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان ملانوم را درمان کرد. اگر توده های پوستی یا عوامل خطر دیگری دارید، مهم است که به طور منظم خودآزمایی پوست خود را انجام دهید، برای معاینات منظم به متخصص پوست مراجعه کنید و خود را از آفتاب محافظت کنید.

چه زمانی برای توده های پوستی به پزشک مراجعه کنید

توده های پوستی که در بزرگسالی ظاهر می شوند باید همیشه توسط پزشک معاینه شوند. توصیه می شود افراد سالانه توسط پزشک متخصص پوست معاینه پوستی انجام دهند. اگر در معرض خطر ملانوما هستید، پزشک ممکن است هر شش ماه یک بار بررسی پوستی را توصیه کند. اگر شما توده های پوستی دارید که تغییر می کند، به خصوص موردی که یکی از معیارهای راهنمای ABCDE در بالا مشاهده شود، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

چندین ضایعه پوستی وجود دارد که بسیار شایع و خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. این شرایط شامل توده های پوستی ، برآمدگی، برچسبهای پوستی، لنتیژین خوش خیم و کراتوز سبورئیک است. خال ها رشدهایی روی پوست هستند که معمولاً قهوه ای یا سیاه هستند. توده های پوستی می توانند در هر نقطه ای از پوست، به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند. بیشتر توده های پوستی در اوایل کودکی و طی 25 سال اول زندگی یک فرد ظاهر می شود.

درمان خال و توده های پوستی

طبیعی است که در بزرگسالی بین 10 تا 40 خال وجود داشته باشد. با گذشت سالها، معمولاً خال ها به آرامی تغییر می کنند، در حال افزایش و / یا تغییر رنگ قرار می گیرند. گاهی موها در خال رشد می کنند. ممکن است برخی از خال ها به هیچ وجه تغییر نکنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به مرور زمان به آرامی از بین بروند.

بیشتر بخوانید: سرطان پوست ملانومایی با این نشانه ها

چه عواملی باعث ایجاد خال می شود؟

توده های پوستی هنگامی به وجود می آیند که سلول ها به جای پخش شدن در پوست، در یک خوشه رشد می کنند. این سلول ها ملانوسیت نامیده می شوند و رنگدانه ای را ایجاد می کنند که رنگ طبیعی آن را به پوست می دهد. ممکن است توده های پوستی بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب، در دوران نوجوانی و در دوران بارداری تیره شوند.

سوالات رایج در مورد خال ها

nevi مادرزادی توده های پوستی است که از بدو تولد وجود دارند. nevi مادرزادی در حدود یک در 100 نفر رخ می دهد. این توده های پوستی کمی بیشتر از خال هایی که پس از تولد ظاهر می شوند به ملانوم (سرطان) مبتلا می شوند. اگر قطر بیش از یک پاک کن مداد یا هرگونه ویژگی ABCDEs ملانوم را داشته باشد باید مول یا برآمدگی بررسی شود. دیسپلاستیک توده های پوستی است که عموما از اندازه متوسط ​​(بزرگتر از یک پاک کن مداد) و به صورت نامنظم هستند.

آنها تمایل دارند با مراکز قهوه ای تیره و لبه های سبک تر و ناهموار، رنگ ناهمواری داشته باشند. این nevi ها تا حدودی احتمال دارد به ملانوما تبدیل شوند. در حقیقت، افرادی که 10 یا بیشتر مبتلا به بیماری دیسپلاستیک هستند، 12 برابر بیشتر از ابتلا به ملانوما، یک شکل جدی از سرطان پوست، هستند. هرگونه تغییر در خال باید توسط متخصص پوست بررسی شود تا سرطان پوست را ارزیابی کند.

آیا بچه ها خال دارند؟

بله. توده های پوستی ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد یا به تدریج در دوره نوزادی ظاهر شود. در سالهای نوجوانی و در بزرگسالی بسیاری از کودکان به رشد خال ادامه می دهند. متناسب با رشد طبیعی بدن، توده های پوستی کمی رشد می کنند. توده های پوستی مادرزادی خال هایی هستند که از بدو تولد وجود دارند و باید در طول رشد جنین نیز وجود داشته باشد. سایر توده های پوستی ممکن است بعداً به دلیل عواملی که ژنتیکی نیستند بلکه محیطی هستند، مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب بوجود آیند.

آیا هنوز هم می توانم به عنوان یک بزرگسال خال های جدیدی داشته باشم؟

بله. در حالی که بسیاری از توده های پوستی در سالهای اول زندگی بوجود می آیند، در کل سالهای دوم معمولاً در دهه دوم یا سوم زندگی به طور متوسط ​​به 35 خال می رسد. اکثر افراد بعد از 30 سالگی، خال معمولی جدید ایجاد نمی شود. توده های پوستی جدید که بعد از 35 سالگی ظاهر می شوند ممکن است نیاز به مشاهده نزدیک، ارزیابی پزشکی و بیوپسی احتمالی داشته باشند. خال در بزرگسالان ممکن است نشانه رشد خال غیر طبیعی یا ملانوم زودرس باشد. مهم است که هر خال جدید توسط یک متخصص پوست ارزیابی می شود، ارزیابی کنید.

درمان خال و توده های پوستی

چه چیز دیگری می تواند باشد؟

شبیه سازهای توده های پوستی زیادی وجود دارد، از جمله آنها می توانند لکه های کبدی، کراتوزهای سبورئیک، ملانوما، نوروفیبروما، همانژیوما، برچسب های پوستی، ماژول های کافه au lait و سرطانهای سلول پایه باشند. روش مطلوب برای تمایز بین این رشد های دیگر با مشورت با متخصص پوست است که ممکن است شامل بیوپسی پوست باشد. بعضی اوقات، ممکن است توده های پوستی در مجاورت یا رشد غیر خال مانند یک استخوان کنده یا سبورئیک رشد کند.

هنگامی که شک دارید، بیوپسی پوست می تواند در تشخیص بسیار مفید باشد.

چگونه می توانم متوجه شوم که اگر یک خال است سرطان؟

اکثر قریب به اتفاق توده های پوستی خطرناک نیستند. توده های پوستی که احتمال ابتلا به سرطانشان بیشتر است، مواردی هستند که از نظر سایر خال های موجود یا سایر مواردی که برای اولین بار بعد از سن 25 سالگی ظاهر می شوند متفاوت است. اگر متوجه تغییراتی در رنگ، قد، اندازه یا شکل خال بودید، باید متخصص پوست آن را ارزیابی کند. همچنین باید خال را چک کنید که آیا خونریزی می کنند، از بین می روند، خارش دارند یا احساس درد می کنید.

پوست خود را با یک آینه معاینه کنید یا از کسی بخواهید که به شما کمک کند. به مناطقی از پوست که غالباً در معرض آفتاب هستند، مانند دست، بازو، قفسه سینه، گردن، صورت، گوش، پاها و پشت توجه ویژه داشته باشید. اگر توده های پوستی به مرور زمان تغییر نکند، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگر علائم تغییر در خال موجود را مشاهده کردید، اگر یک خال جدید دارید، یا اگر می خواهید خال به دلایل زیبایی برداشته شود، با متخصص پوست خود صحبت کنید.

ABCDE های زیر ویژگی های مهمی هستند که هنگام بررسی توده های پوستی باید در نظر بگیرید. اگر یک خال دارای هر یک از علائم ذکر شده در زیر است، آن را فوراً توسط متخصص پوست بررسی کنید.

این می تواند سرطانی باشد:

عدم تقارن

نیمی از خال با نیمه دیگر مطابقت ندارد.

مرز

حاشیه یا لبه های خال خاردار، تار یا نامنظم است.

رنگ

رنگ موی در کل یکسان نیست و سایه هایی از برنز، قهوه ای، سیاه، آبی، سفید یا قرمز دارد.

قطر

قطر توده های پوستی از پاک کن یک مداد بزرگتر است.

سیر تکاملی

توده های پوستی در اندازه، شکل یا رنگ تغییر می کند.

ملانوما نوعی سرطان پوست است. شایع ترین مکان برای ملانوما در مردان سینه و کمر است و در خانم ها پایین پا است. ملانوما شایعترین سرطان در زنان جوان است.

چگونه خال ها درمان می شوند؟

اگر یک متخصص پوست معتقد است که برای توده های پوستی باید ارزیابی بیشتری انجام دهد، می تواند با تراشیدن یا بریدن کل لکه، بیوپسی انجام دهد تا در زیر میکروسکوپ ارزیابی شود. این یک روش ساده است. (اگر متخصص پوست فکر کند که خال ممکن است سرطانی باشد، از بین بردن توده های پوستی باعث می شود سرطان گسترش نیابد.)

درمان خال و توده های پوستی

در صورت یافتن توده های پوستی به نظر سرطانی، متخصص پوست با بریدن کل ناحیه و یک لبه از پوست طبیعی اطراف آن، کل خال یا جای زخم را از محل بیوپسی خارج کرده و زخم را می بندد.

برچسب پوست

برچسب پوستی یک تکه کوچک از بافت است که توسط ساقه اتصال به پوست آویزان می شود. برچسب های پوست خطرناک نیستند. آنها معمولاً در ناحیه گردن، قفسه سینه، پشت، زیر بغل، زیر سینه ها یا ناحیه کشاله ران مشاهده می شوند. برچسب های پوستی بیشتر در خانم ها به ویژه با افزایش وزن و در افراد مسن ظاهر می شود.

برچسب های پوستی معمولاً دردی ایجاد نمی کنند. با این حال، چیزی، مانند لباس، جواهرات و یا ساییدگی پوست بر روی آنها، ممکن است آنها تحریک کنند.

چگونه برچسب های پوست درمان می شوند؟

متخصص پوست و مو شما می تواند با قطع کردن آن با نخ یا قیچی، عمل جراحی کرایوژرژی (انجماد آن) یا با انجام عمل جراحی زیبایی (برطرف کردن آن با جریان الکتریکی) برچسب پوستی را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: داروهای ضدسرطان و درمان سرطان پوست

لنتیگو پوست

لنتیگو (جمع: عدسی) لکه ای روی پوست است که تیره تر (معمولاً قهوه ای) از پوست اطراف است. عدسی ها بیشتر در بین سفید پوستان، به ویژه آنهایی که پوست روشنی دارند، بیشتر است.

چه عواملی باعث ایجاد عدسی می شود؟

به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض خورشید عامل اصلی عدسی ها است. عدسی ها اغلب در قسمت هایی از بدن ظاهر می شوند که بیشترین خورشید را از جمله صورت و دست ها دریافت می کنند. برخی از عدسی ها ممکن است در اثر ژنتیک (سابقه خانوادگی) یا با اقدامات پزشکی مانند پرتودرمانی ایجاد شود.

چگونه عدسی ها درمان می شوند؟

روش های مختلفی برای درمان عدسی ها وجود دارد:

جراحی کرایوس (انجماد آن) جراحی لیزر کرم های پوستی مانند رتینوئیدها و سفید کننده ها

آیا می توان از عدسی جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از عدسی، دور ماندن از خورشید در حد امکان است، خصوصاً بین ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر. در بیرون از منزل از یک ضد آفتاب با طیف گسترده ای با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و از لباس های محافظتی مانند پیراهن های آستین بلند، شلوار و کلاه پشمی استفاده کنید. از استفاده از تختهای برنزه خودداری کنید.

درمان خال و توده های پوستی

برآمدگی پوست

برجستگی ها نقاط قهوه ای کوچکی هستند که معمولاً در صورت، گردن، قفسه سینه و بازوها مشاهده می شود. برآمدگی ها بسیار متداول هستند و تهدیدی برای سلامتی نیستند. آنها بیشتر در تابستان ها مشاهده می شود، به خصوص در بین افراد روشن و افرادی که موهای روشن یا قرمز دارند.

چه عواملی باعث ایجاد برآمدگی پوست می شود؟

علل برجستگی ها شامل ژنتیک و قرار گرفتن در معرض آفتاب است.

آیا با استفاده از روش های پیچیده باید درمان شود؟

از آنجا که کک ها تقریباً همیشه بی ضرر هستند، نیازی به درمان آنها نیست. مانند بسیاری از شرایط پوستی، بهتر است تا حد امکان از آفتاب خودداری کنید و یا از یک ضد آفتاب با طیف گسترده با SPF 30 استفاده کنید. این امر به ویژه مهم است زیرا افرادی که به راحتی لک می زنند (به عنوان مثال، افراد با پوست روشن) سرطان پوست ایجاد شود.

اگر احساس می کنید که ترک های شما مشکلی دارند یا ظاهر آنها را دوست ندارید، می توانید آنها را با آرایش بپوشانید یا انواع خاصی از لیزر، درمان ازت مایع و یا لایه برداری شیمیایی را در نظر بگیرید.

کراتوز سبوره پوست

کراتوزهای سبورئیک رشد قهوه ای یا سیاه است که معمولاً در سینه و پشت و همچنین روی سر مشاهده می شود. آنها از سلولهایی به نام کراتینوسیت سرچشمه می گیرند. با پیشرفت، کراتوزهای سبورئیک ظاهر زگیل پیدا می کنند. آنها معمولاً منجر به سرطان پوست نمی شوند.

چه عواملی باعث کراتوز سبورئیک می شود؟

علت کراتوز سبورئیک مشخص نیست. آنها بیشتر با بزرگتر شدن افراد دیده می شوند.

درمان خال و توده های پوستیچگونه کراتوز سبورئیک درمان می شود؟

کراتوزهای سبورئیک بی ضرر هستند و مسری نیستند. بنابراین، آنها نیازی به درمان ندارند. اگر تصمیم دارید که کراتوزهای سبورئیک را از بین ببرید، زیرا شیوه ظاهری آنها را دوست ندارید، یا به دلیل اینکه با لباس تحریک می شوند، روش های حذف آنها شامل قطع آنها و جراحی می باشد.