آموزش دوخت پیراهن تابستانی


آموزش دوخت پیراهن تابستانی

با شروع فصل تابستان و گرما، همه افراد به دنبال لباسی هستند که برای این فصل مناسب باشد و پیراهن نوشته آموزش دوخت پیراهن تابستانی اولین بار در روچی. پدیدار شد.

امتیاز خود را ثبت کنید

با شروع فصل تابستان و گرما، همه افراد به دنبال لباسی هستند که برای این فصل مناسب باشد و پیراهن تابستانی نیز یکی از لباس هاست که برای فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد و طرفداران بسیاری دارد.

ما نیز در این مقاله تصمیم داریم سه آموزش برای پیراهن تابستانی در اختیارتان قرار دهیم که در یک آموزش رسم الگوی پیراهن تابستانی و در آموزش بعدی نحوه ی دوخت پیراهن تابستانی دیگری و در آخرین آموزش دوخت یک مدل دیگر از پیراهان تابستانی را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

رسم الگوی پیراهن تابستانی

پیراهن تابستانی که می خواهیم الگوی آن را رسم کنیم نوعی پیراهن تابستانی مجلسی است که به شکل زیر است.

آموزش دوخت پیراهن تابستانی

برای رسم الگوی این لباس ابتدا الگوی اولیه را رسم می کنیم و تغییراتی که در ادامه بیان می کنیم را روی آن پیاده می کنیم.

الگوی پشت و تغییرات روی آن

طراحی خط برش

در ابتدای تغییرات ابتدا باید خط برش لباس را طراحی کنیم. برای این کار از نقطه ی سه و انتهای سر شانه به اندازه ی ۷ تا ۸ سانتی متر پایین می آییم تا به نقطه ی ۷ برسیم.

از نقطه ای که به آن می رسیم یعنی نقطه ی ۷ به خط وسط عمود می کنیم تا به نقطه ی ۸ برسیم.

از نقطه ی ۸ نیز به اندازه ی ۲ سانتی پایین رفته و نقطه ای که به آن می رسیم را نقطه ی ۹ می نامیم. حالا از نقطه ی ۷ به نقطه ی ۹ خط برش را رسم می کنیم.

آموزش دوخت پیراهن تابستانی رسم حلزون

پس از این که خط برش را طراحی کردیم نوبت به رسم حلزون می رسد. برای این کار، آستین را از نقطه ی موازنه کنار بالاتنه قرار می دهیم. قسمت بالای آستین را در امتداد نقطه ی ۷ طراحی کنید.

سپس از نقطه ی ۹ به اندازه ی ۱۵ سانتی متر پایین می آییم و در گام بعدی با همین فاصله ی ۱۵ سانتی متری از خط برش و آستین، لبه حلزون را رسم می کنیم.

در نهایت تکه ی طراحی شده را از روی الگوی کپی کنید.

آموزش دوخت پیراهن تابستانی

و در مرحله بعدی نوبت به قسمت رولت شده می رسد:

آموزش دوخت پیراهن تابستانی

تا به این جای آموزش الگوی پیراهن تابستانی ما تکه جلو و روی آستین حلزونی را طراحی کردیم.

سپس باید به این مقدار تکه حلقه پشت و درز پهلو تا خط باسن کوچک، اضافه شود. باید روی الگو این مقدار را اندازه بزنید و سپس روی الگو و در امتداد آن طراحی کنید.

برای این کار، ابتدا به اندازه ی ۱۵ سانتی متر یک خط موازی رسم کنید و سپس انتهای آن را تیز کنید.

در گام بعدی در قسمت جلو، یکی دو خط اوزمان رسم کنید و ببرید و بین آن را بین ۲ تا ۳ سانتی متر اوزمان دهید. نکته ای باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر می خواهید که در کل کار بیشتر لول بایستد می توانید همه ی جا کار را اوزمان دهید.

ولی در مدل اصلی ما تنها در جلو اوزمان داریم.

در این جای کار، رسم الگوی تابستانی ما به اتمام می رسد و حالا به سراغ نحوه ی دوخت پیراهن تابستانی دیگری می رویم.

آموزش دوخت پیراهن تابستانی

نحوه ی دوخت پیراهن تابستانی

پیراهن تابستانی که می خواهیم نحوه ی دوخت آن را آموزش دهیم به صورت زیر است:

آموزش دوخت پیراهن تابستانی

این پیراهن ساده همان طور که مشاهده می کنید دوختی بسیار ساده و زیبا دارد و برای این که بتوانید این پیراهن را بدوزید نیازی به الگو ندارید بلکه تنها نیاز به دو مستطیل دارید. در ادامه و با توضیحاتی که در مورد دوخت این پیراهن بیان می کنیم متوجه خواهید شد که دوخت این پیراهن بسیار ساده تر از آن چیزی است که تصور می کنید.

برش بدنه لباس

برای این که بتوانید بدنه این لباس را برش بزنید، همان طور که قبلا هم گفتیم تنها نیاز به دو مستطیل دارید که ابعاد این مستطیل ها ۱۰۰ در ۷۵ سانتی نتر است. پس از این که این دو مستطیل را برش زدید، دو تکه ای که برش زده اید را روی هم قرار می دهید و درزهای دو طرف را بدوزید. نکته ای که در دوختن این دو قسمت باید به آن توجه داشته باشید این است که باید ۲۵ سانتی متر از قسمت بالای درز را برای ایجاد حلقه آستین در دو طرف باز بگذارید و این دو قسمت نباید دوخته شوند. حال لبه های قسمتی که باز گذاشته اید را روی هم قرار دهید و با چرخ بدوزید.

آماده کردن بندها

یکی دیگر از مراحل دوخت این لباس، آماده کردن بندهای آن است. برای انجام این کار باید مراحل زیر طی شوند.

برای این که بندهای لباس را آماده کنیم ما به نوار پارچه ای با ابعاد ۱۰ در ۱۵۰ سانتی متر نیاز داریم. سپس نوار پارچه ای را از وسط و به صورت طولی تا زده و با استفاده از اتو خطی روی آن ایجاد می کنیم. یک بار دیگر نوار را از وسط تا می زنیم و این بار لبه ها را تا وسط نوار پارچه تا می زنیم. حال باید لبه ای که تاخورده و اتوکشی شده است را روی لبه ی دوخت نخورده ی آن برگردانیم تا آن را پنهان کند. توجه داشته باشید که لبه ی اتو خورده باید با تای اول فاصله ی نیم سانتی متری داشته باشد. در واقع به عبارت دیگر شما نباید لبه ها را کاملا روی هم قرار دهید. در نهایت با استفاده از سوزن، بند لباس را تثبت کنید تا جا به جا نشود. در گام بعدی باید سرتاسر طول بند لباس را چرخکاری کنید. برای این که فضایی برای عبور بند لباس از داخل یقه وجود داشته باشد باید ابتدا لبه پارچه را به اندازه ی یک سانتی متر تا بزنیم و سپس کار اتوکشی را انجام دهیم. سپس یک بار دیگر لبه ی پارچه را به اندازه ی یک سانتی متر تا بزنید و با استفاده از سوزن آن را ثابت نگه دارید. حالا شما باید لبه داخلی محفظه بند لباس را چرخکاری کنید. در این گام باید ابتدا به اندازه ی یک سانتی متر لبه پایین لباس را به داخل تا بزنیم و اتو کنیم. یک بار دیگر نیز به اندازه دو سانتی متر لبه لباس را تا می زنیم و این بار نیز با استفاده از سوزن آن را ثابت می کنیم و سپس کار چرخکاری را انجام می دهیم. سپس بلند لباس را از داخل مجرایی که برای آن طراحی کرده ایم عبور می دهیم و دو سر آن را گره می زنیم. این گره باید به صورتی باشد که یک قوس قابل تنظیم روی یقه لباس ایجاد شود. همان طور که در مدل نهایی نیز مشاهده می کنید بند در یک سرشانه به صورت حلقه و در سرشانه دیگر نیز بندها به هم گره می خورند.

خب تبریک می گوییم پیراهن تابستانی شما آماده شد و می توانید از آن استفاده کنید.

دوخت پیراهن تابستانی بدون الگو

مدل پیراهن تابستانی که می خواهیم نحوه ی دوخت را آن برای تان توضیح دهیم مانند پیراهن قبلی نیاز به الگو ندارد و به راحتی دوخته می شود.

مدل پیراهن تابستانی که می خواهیم مدل آن را آموزش دهیم به صورت زیر است:برای دوخت این پیراهن تابستانی به پارچه، کش ماسوره ای و تور و یا نوار تزئینی نیاز داریم. اما قبل از این که در مورد دوخت لباس صحبت کنیم شما باید بدانید که به چه میزان پارچه برای این لباس نیاز دارید.

محاسبه میزان پارچه مورد نیاز

محاسبه عرض پارچه

برای محاسبه عرض پارچه ابتدا دور سینه را اندازه می گیریم و هر عددی که شد در ۲٫۵ ضرب می کنیم. عددی که بدست می آید عرض پارچه مورد نیاز ما خواهد بود.

محاسبه طول پارچه مورد نیاز

برای اینکه ارتفاع پارچه را محاسبه کنیم از سرشانه تا جایی که می خواهیم اندازه ی لباس باشد را اندازه گیری می کنیم.

نحوه ی برش پیراهن

اما پس از این که در مورد میزان اندازه ی پارچه مورد نیاز برای لباس تابستانی خود صحبت کردیم. نوبت به بررسی نحوه برش پیراهن می رسد. برای این کار ابتدا یک مستطیل با عرض ۲٫۵ برابر دور سینه و طول قد لباس برش می زنیم. حال دو نوار سه سانتی متر با طول دلخواه برای بندهای لباس در نظر می گیریم.

اگر می خواهید مثل مدل اصلی پای پیراهن را چین بدهید یک نوار با عرض ۱۰ سانتی متر و با طولی دو برابر مستطیلی که برای پارچه برش زده ایم، در نظر می گیریم.

دوخت پیراهن

برای این که شروع به دوخت پیراهن کنیم ابتدا به اندازه ی یک سانتی متر لبه لباس را به داخل تا می زنیم و به صورت ساده دوزی، می دوزیم. به عبارت دیگر لبه لباس را به داخل تا می زنیم. حال از کنار لبه های لباس که به داخل تا زده ایم شروع به دوخت کش لباس می کنیم. در گام بعدی کش قیطانی که مخصوص کش دوزی لباس است را دور ماسوره می پیچانیم و برای این که کش در ماکو به راحتی حرکت کند پیچ ماکو را کمی باز می گذاریم. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که خطوط دوخت باید بین نیم سانتی متر تا ۷ میلی متر با هم فاصله داشته باشند و کش نیز در زیر لباس باشد. حال به اندازه ی ردیف دلخواه دوخت می زنیم تا بالاتنه لباس ظاهر اسموک دوزی به خود بگیرد. اگر می خواهید که پایین لباس تابستانی تان چین داشته باشد، نوار پاچین را دو راه با درجه بلند طول دوخت بدوزید. یکی از ردیف های دوخت را انتخاب کنید و نخ ماسوره را بکشید. زمانی که شما نخ ماسوره را می کشید پارچه جمع می شود و به اصطلاح چین کش می شود. در نهایت پاچین را به لباس سجاف بزنید. حال پاچین را به لبه لباس بدوزید. برای این که ریشه های پارچه مشخص نباشد، لبه پایین پاچین را به داخل تا بزنید. در گام بعدی نوبت به درزهای پهلوی لباس می رسد که باید آن ها را بدوزید. توری دلخواه و یا نوار تزیینی خود را به پایین پاچین بدوزید. توجه داشته باشید که شما می توانید از روبان نیز استفاده کنید و روی محل اتصال پاچین و به بالاتنه دوخت بزنید. نوارهای سه سانتی که برای بندهای لباس در نظر گرفته شده است را با اتو ثابت کنید و بدوزید. همچنین اگر می خواهید که بندهای لباس باریک تر باشد می توانید از بندهایی با عرض ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر استفاده کنید. در نهایت نوارهای که دارای طول دلخواهی هستند را به بالای لباس خود متصل کنید. توجه داشته باشید که این نوارها در سرشانه گره می خورند و لباس را نگه می دارند.

خب دوخت این لباس تابستانی ما نیز به اتمام رسید. تبریک می گوییم شما حالا می توانید سه پیراهن تابستانی زیبا و شیک را بدوزید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج