اربعین موضوع انسانی است نه نژادی/ پیش بینی حداقل سه میلیون زائر را داریم


اربعین موضوع انسانی است نه نژادی/ پیش بینی حداقل سه میلیون زائر را داریم

وزیر کشور گفت:جابه جایی سه میلیون نفر در 20 روز، از اقصی نقاط ایران و بردن آن‌ها به کشور دیگری که قوانین متفاوت دارد، بسیار با اهمیت است.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست ستاد هماهنگی اربعین عراق که در کربلای معلی برگزار شد، گفت: همه باید در این حادثه عظیم، چند ویژگی مهم را که مقام معظم رهبری تاکید دارند، درنظر بگیریم، اول؛ مردمی بودن این حرکت است. ما باید خود را آماده کنیم، موضوع اربعین و نهضتی که راه افتاده است، تجلی یکی از جلوه‌های عاشورا است.

وی ادامه داد: بعد از چندین و چند قرن از واقعه کربلا، ما امروز شاهدیم که این موج جدید واقعا توانسته در عرصه جهانی به عنوان یک موضوع کاملا فرهنگی و اعتقادی خود را نشان دهد و این موضوع در دو بعد مطرح است؛ یک بعد ظاهری و صورت موضوع است که تلاش کرده ایم در خصوص زیرساخت ها، خدمات و نظائر آن اقداماتی را انجام دهیم و ادامه هم خواهیم داد و باید هم درست شود و موضوع بعدی که در این نهضت باید انجام دهیم، مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری به عنوان معنویت افزایی و بعد فرهنگی، از آن نام می‌برند.

وزیر کشور در ادامه به ویژگی‌های دیگری از اربعین از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: اربعین موضوع انسانی است یعنی نه نژادی است، نه مذهبی و نه دینی بلکه موضوع کاملا انسانی است و کاملا منطبق با فطرت، یعنی نیاز امروز انسان است.

رحمانی فضلی یادآور شد: همین که در فراز و فرود تاریخی بعد از سده‌های متمادی، مجدداً با این چشمه جوشان، با این شتاب و حرکت مواجه می‌شویم، نشان دهنده حقانیت جریان و نهضت کربلا است.

وی در تببین حقانیت نهضت کربلا، به مفهوم حق پرداخت و دو ویژگی و معنی برای آن برشمرد و گفت: اول، حق در مقابل باطل معنی می‌یابد؛ آنچه که اصالت دارد آنچه که ریشه دارد و آنچه که از حق تعالی منشعب شده است یعنی جلوه‌های اسماء و صفات الهی برای ما حق است و حق تعالی حق مطلق است. معنی و ویژگی دیگری که برای حق قائل هستیم اثبات، استحکام، اتقان آن است؛ بنابراین بعد از گذشت قرن ها، این استمرار و این جوشش و این حرکت نشان دهنده حقانیت واقعه کربلا است و ما در این مقطع کوتاهی که خداوند متعال به همه ما فرصت داده است، به عنوان دستگاه‌های اجرایی و مسئولانی که اینجا هستیم واقعا باید کاری کنیم که در همان مسیری که مقام معظم رهبری تاکید کرده اند یعنی همان مردمی بودن، انسانی بودن، فرهنگی بودن و معنویت افزایی به وظایف خود عمل کنیم.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه باید خود را تقویت و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، گفت: کار بسیار زیادی هم در ایران و هم در عراق در حال انجام است. جریان مدیریت کشور عراق همکاری بسیار خوبی با ما دارند، در نجف استاندار را ملاقات کردیم که روحیه بسیار خوبی داشتند، دیشب در خدمت استاندار کربلا بودیم که به نظرم از ما انگیزه بیشتری دارد. دولت و رئیس جمهور و وزیر کشور عراق نیز همینطور. مأمورین و کارکنان بخش‌های مختلف ما هم که در اینجا، همه کار می‌کنند؛ بنابراین باید تلاش کنیم مراسم اربعین را به بهترین شکل مدیریت کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشترین آمار تردد زوار اربعین مربوط به سال ۹۵ و حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود، افزود: امسال پیش بینی حداقل سه میلیون نفر را داریم؛ جابه جایی سه میلیون نفر در مدت ۲۰ روز، از اقصی نقاط ایران و بردن آن‌ها به کشور دیگری که قوانین و مقررات آن متفاوت است، بسیار با اهمیت و دارای پیچیدگی‌های خاص خود است، البته در این مسیر تجربه چندین ساله داریم و حتما باید این مهم را به خوبی انجام دهیم.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ نگرانی در برگزاری مراسم اربعین وجود ندارد، عنوان کرد: نداشتن نگرانی به معنی این نیست که روند تدبیر و برنامه ریزی را متوقف کنیم. ستاد مرکزی اربعین در تهران و ستاد مستقر در عراق برنامه ریزی‌های لازم را انجام می‌دهند. آقای ذوالفقاری در تمام طول یک سال پس از اربعین گذشته، موضوع اربعین را از دستور کار وزارت کشور خارج نکرده است و بعلاوه، وزارت خارجه و همه دستگاه‌های مرتبط نیز کاملاً هماهنگ عمل کردند و امسال هم می‌توانیم با شرایط مطلوب تری نسبت به سال قبل این موضوع را مدیریت کنیم.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه نباید سطح توقعات و مطالبات را بالا ببریم، گفت: زائر اباعبدا... برای خوردن و خوابیدن و رفاه و آسایش بیشتر به کشور عراق نمی‌رود، هرچند فراهم کردن همه این‌ها وظیفه ماست؛ اما در بازه زمانی محدود با این حجم امکانات محدود نمی‌توان شرایط خانه و کاشانه مردم را در کشور دیگری فراهم کرد و این‌ها باید به مردم گفته شود.

وی در ادامه افزود: من از رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها انتظار دارم جلوه‌های عظیم ایثار، فداکاری، همکاری و همدلی مردم در اربعین را نشان دهند و از تمرکز بر مسائل بسیار جزئی پرهیز کنند. عمده‌ترین وظیفه ما در وزارت کشور ایجاد هماهنگی است. در سیل و زلزله، انتخابات، امنیت و اربعین همه کار هماهنگی است. واقعا کار هماهنگی بین ۲۰-۳۰ دستگاه کار بسیار سختی است که البته شاید نصف بیشتر این دستگاه‌ها نیز دستگاه‌های غیردولتی باشد و بنده به عنوان وزیر کشور هیچ سلطه اداری و حاکمیتی بر آن‌ها نداشته باشم. پس نباید مسائل کوچک اجتناب ناپذیر را بزرگ نمائی کنیم؛ البته باید تلاش کنیم همه کار‌ها درست پیش برود.

وزیر کشور همچنین به موضوع توقف زائران در کربلا اشاره کرد و گفت: به دلیل ازدحام جمعیت در اربعین، باید تلاش کنیم که توقف و اسکانی در کربلا نباشد و مراجع و مسئولان نیز بر این موضوع تاکید کنند. برنامه ریزی ما نیز به گونه‌ای بود که از اول محرم تا اربعین تردد‌ها زیاد شود که امسال این اتفاق افتاد و حدود ۷۵۰ هزار نفر تردد داشته ایم که سال قبل ۳۵۰ هزار نفر بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسئولیت اربعین از سوی مقام معظم رهبری برای پنجمین سال متوالی به وزارت کشور محول شده است؛ افزود: خدمتگزاری زائرین اربعین، نعمتی است که خداوند به ما داده است. البته دستگاه‌های مسؤول و عناصر این دستگاه ها، همه وظیفه رسمی، اداری و ظاهری دارند؛ اما تلقی بنده است که این وظیفه اداری و ظاهری کافی نیست و نیرو‌هایی که تاکنون کار کرده اند، براین اساس عمل نکرده اند؛ بلکه از حیث بُعد معنوی انگیزه‌مند بوده اند و وظیفه شرعی خود دانسته اند و البته دستور مقام معظم رهبری این وظیفه شرعی را سنگین‌تر کرده است.

وزیر کشور در پایان ضمن تاکید بر مردمی بودن مراسم اربعین، در خصوص تاکید و توصیه مقام معظم رهبری درخصوص قوت بخشیدن مسائل معنوی و فرهنگی اربعین، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که در این عرصه، وظایف سنگین‌تر است؛ چراکه تا دوسه سال دیگر به تناسب این افزایش ظرفیت، روند‌های ساماندهی نهادینه می‌شود و شاید دیگر نیازی به تحول ویژه‌ای در عرصه تدارکات و پشتیبانی و نظائر آن، مانند الان نباشد و همه این موضوعات تثبیت شود، ولی بعد معنوی هیچ نقطه پایانی ندارد و هرچه جلو برویم عمیق‌تر خواهد شد، و طبعاً مطالبه از ما بیشتر و وظیفه و رسالت ما نیز بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اماکن مذهبی جهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در