بولتون از سیاست ترامپ انتقاد کرد


بولتون از سیاست ترامپ انتقاد کرد

تهران- ایرنا- جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و منتقد سرسخت کره شمالی روز دوشنبه گفت که آن کشور با شرایط کنونی، تسلیحات هسته ای خود را کنار نخواهد گذاشت و روابط واشنگتن با پیونگ یانگ در بن بست قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن؛ بولتون در مرکز بررسی های راهبردی و بین المللی واشنگتن، افزود: زمان علیه مخالفان گسترش (تسلیحات) هسته ای و برخورد ملایم با زمان به نفع کشورهایی مانند کره شمالی و ایران است.

ترامپ ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۹ شهریورماه) در توییتی نوشت که بولتون را اخراج کرده است و تأکید کرد: من و برخی دیگر از اعضای دولت با برخی نظرات او بشدت مخالف بودیم؛ لذا از جان [بولتون] خواستم که استعفا کند که امروز صبح تقدیم من شد.

بولتون یکی از اضلاع سیاست‌های ضدایرانی آمریکا بود که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران آن را به عنوان «تیم ب» معرفی کرده است. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند؛ استعفای بولتون ضربه‌ای اساسی به تیم ب است. بنیامین نتانیاهو، «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی و «محمد بن‌سلمان» ولعیهد عربستان سایر اعضای این گروه هستند.

تارنمای «پولیتیکو» شهریورماه گذشته نوشت: بولتون تنها چند روز پس از برکناری‌اش نیز از سیاست خارجی رئیس جمهوری کشورش بشدت انتقاد کرد و در میهمانی ناهار خصوصی در اندیشکده محافظه‌کار «مؤسسه گیت‌استون»، اختلاف خود را با ترامپ آشکار کرد.

به گفته دو نفر از حاضران در این جلسه، مشاور اخراجی ترامپ اظهار کرد که هر گونه مذاکره‌ای با کره شمالی و ایران «محکوم به شکست است» و تنها چیزی که کره شمالی و ایران از مذاکره می‌خواهند، کاهش تحریم‌ها علیه آنان است.

بولتون که پیشتر ریاست مؤسسه گیت‌استون را بر عهده داشت، همچنین گفت: ناکامی ترامپ در پاسخ به حمله ایران به یک پهپاد آمریکایی در ۳۰ خرداد، زمینه را برای رفتار تهاجمی ایران در ماه‌های اخیر فراهم کرد؛ اگر آمریکا سرنگونی پهپادش را تلافی می‌کرد، ایران به میادین نفتی عربستان آسیب نمی‌زد.

اظهارات انتقادی بولتون در روزی بیان شد که ترامپ «رابرت اوبرایان» نماینده ویژه خود در امور گروگان‌ها در وزارت امور خارجه را به عنوان جانشین وی معرفی کرد و روز چهارشنبه در فرودگاه لس‌آنجلس در حالی که اوبرایان کنارش ایستاده بود، او را «بسیار مورد احترام» نامید. این اظهارات نشان می‌دهد ترامپ، اوبرایان را سازگارتر از بولتون می‌داند.

پولیتیکو افزود: ترامپ در ماه ژوئن قرار بود علیه ایران دست به اقدامی نظامی بزند؛ که بولتون بر آن اصرار می‌ورزید. اما بعد از آنکه «تاکر کارلسون» مجری شبکه فاکس نیوز و برخی افراد دیگر حمله تلافی‌جویانه را اقدام بدی خواندند، ترامپ آن را لغو کرد.

بولتون در مراسم گیت‌استون که در رستورانی در منهتن نیویورک با حضور افرادی مانند «آلن درشوویتس» وکیل معروف آمریکایی، «مایکل موکیسی» وزیر اسبق دادگستری و «جان استاسل» مجری شبکه فاکس نیوز برگزار شد، مدت ۶۰ دقیقه صحبت کرد.

ونزوئلا که یکی از مسائل مورد توجه بولتون در کاخ سفید بود، روز چهارشنبه نیز یکی دیگر از محورهای اصلی سخنان وی را تشکیل می‌داد. بولتون گفت 20 تا 25 هزار نظامی کوبایی در ونزوئلا هستند و روزی که از آنجا بروند «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا تا نیمه‌شب سقوط می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور