افزایش اهدای خون در ایام تاسوعا و عاشورا امسال


افزایش اهدای خون در ایام تاسوعا و عاشورا امسال

اهدای خون در ایام تاسوعا و عاشورای امسال در کل کشور نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است

افزایش اهدای خون در ایام تاسوعا و عاشورا امسالدکتر بشیر حاجی بیگی در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت:: افرادی که در ایام محرم نذر خون داشتند و موفق به اهدای خون نشدند در ماه صفر می‌توانند نذر خون خود را ادا کنند.
وی افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن برای زمان خاصی نیست و این نیاز، روزانه و همیشگی بوده است.
حاجی بیگی درباره آخرین وضع موجود در مراکز انتقال خون در سراسر کشور گفت: درحال حاضر، ۱۷۸ مرکز اهدای خون در سراسر کشور وجود دارد که استان فارس با ۱۴ مرکز بیشترین مراکز اهدای خون در کشور را دارد و استان‌های خراسان رضوی، خوزستان، تهران و مازندران از دیگر استان‌هایی هستند که بیشترین میزان مراکز اهدای خون را دارند.
وی با بیان اینکه در شش ماهه اول امسال یک میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۲ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند گفت:: از این تعداد یک میلیون و ۵۱ هزار و ۲۹ واحد خون اهدا شده که ۴۳ هزار و ۴۶۴ واحد اهدای خون مربوط به زنان بوده است.
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور افزود: شاخص اهدای مستمر خون در حال حاضر در کشور نزدیک به ۶۰ درصد است.
وی افزود: در شش ماهه اخیر بیشترین میزان اهدای خون در کشور مربوط به استان‌های تهران، فارس و خراسان رضوی بوده است که ۳۰ درصد از کل خون‌های اهدایی در کشور در این سه استان اهدا شده است.
حاجی بیگی گفت:: همچنین در شش ماهه اخیر میزان اهدای خون در استان‌های چهارمحال و بختیاری، قزوین و خراسان شمالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد قابل توجه روبرو بوده است.
وی افزود: ۹۰ درصد از اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی مثبت و فقط ۱۰ درصد مربوط به گروه‌های خونی منفی بوده است.
حاجی بیگی ادامه داد: همچنین در شش ماهه اخیر یک میلیون و ۸۲۴ هزار واحد خون و فرآورده شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسمای خون به مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور اهدا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: در حال حاضر استان‌های سمنان، خراسان جنوبی و بوشهر بیشترین اهداکنندگان مستمر را دارند.
حاجی بیگی افزود: همچنین شاخص اهدای خون زنان در شش ماهه امسال ۴/۲ بوده است و استان‌های لرستان، مرکزی، کردستان و سیستان و بلوچستان بالاترین میزان شاخص این اهداکنندگان را داشته اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان