معاون مطبوعاتی:به خبرنگاران خارجی توصیه می‌کنیم سوالات خود را در خیابان‌های ایران از مردم بپرسند/ اعلام اسامی واردکنندگان کاغذ


معاون مطبوعاتی:به خبرنگاران خارجی توصیه می‌کنیم سوالات خود را در خیابان‌های ایران از مردم بپرسند/ اعلام اسامی واردکنندگان کاغذ
معاون مطبوعاتی گفت: ما اعلام کردیم از پنج هزار تن کاغذی که توزیع شده است، هر رسانه سهم خود را اعلام کند و حتی آنهایی هم که کاغذ دریافت نکردند این موضوع را اعلام کنند تا به این صورت مشخص شود که کاغذها کجا هستند.

به گزارش ایلنا، نشست خبری محمد خدادی (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد) با حضور اصحاب رسانه در ساختمان این معاونت برگزار شد.

محمد خدادی در ابتدای این نشست گفت: اکنون ۱۱ هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز داریم که از این میزان ۳۵۴ روزنامه، ۱۴۲۴ هفته نامه، ۷۶۵ دوهفته‌نامه، ۲۱۱۸ ماهنامه، ۳۲۷ دوماهنامه، ۱۹۶۸ فصلنامه، ۶۶۶ دوفصلنامه، ۹۳ سالنامه را تشکیل می‌دهند همچنین ۷۷۱۵ رسانه دارای مجوز چاپی داریم.

وی افزود: در بخش رسانه‌های برخط ۴۲ خبرگزاری دارای مجوز، ۳۳۶۰ پایگاه خبری داریم و جمع رسانه‌های برخط ما ۳۴۰۲ عدد است و علاوه بر این موارد رسانه‌هایی هم داریم که در سی دی منتشر می‌شود تعداد آنها در حدود ۶۰۰ عدد است.

معاون مطبوعاتی در ادامه بیان کرد: بر اساس قانون رسانه‌هایی که شش ماه منتشر نشوند مجوزشان به صورت خودکار باطل می‌شود اما این قانون تا به حال اعمال نشده است. به نوعی باید بگوییم داشتن بیش از ۱۱ هزار رسانه به معنای فعال بودن همه آنها نیست و این قانون که بعد از شش ماه رسانه‌های غیرفعال باطل می‌شوند، در حال اعمال شدن است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مسائل کاغذ در سال ۹۸ گفت:‌ زمانی که به عنوان معاونت مطبوعاتی منصوب شدم پنج ماه بود که کاغذ وارد نشده بود و مشکل شدیدی در این زمینه داشتیم. امروز جنگ اصلی ما جنگ رسانه‌ای است. رئیس جمهور آمریکا قبل از سر کار رفتن کار رسانه‌ای انجام می‌دهد. وزیر خارجه ما یک ظرفیت مهم رسانه‌ای است. حضور رئیس جمهور در سازمان ملل که با بیشترین محدودیت انجام شد ظرفیت رسانه‌ای به شمار می‌آید که با وجود تمام محدودیت‌ها توانست پیام مردم ایران را به جهان مخابره کند و هیچ کدام از مانع‌تراشی‌ها نتوانست مانع ارائه پیام مردم ما بشود چراکه اکنون در کشور ما قاسم سلیمانی و جواد ظریف و فرماندهان دیگر یک صدا دارند و آن تاکید بر حقانیت ایران است. به نوعی همبستگی و همکاری برای عبور از مشکلاتی که در پیش داریم شکل گرفته است.

خدادی ادامه داد: در جنگ رسانه‌ای روزنامه‌ها خط مقدم هستند و ۲۴ ساعته کار می‌کنند اکنون بیشتر از اینکه در کشور ما کمبود باشد احساس کمبود القا شده چراکه بسیاری از رسانه‌ها ماموریت دارند تا این موضوع را القا کنند به این ترتیب به همه مسائل به صورت سیاه نگاه می‌کنند اما با این وجود وقتی بعد از ۴۰ سال خبرنگاران خارجی وارد ایران می‌شوند از زندگی مردم ایران اظهار شگفتی می‌کنند ولی برای برخی رسانه‌های خارجی خبر خوب، خبر بد از ایران است. البته این به معنای آن نیست که همه خبرنگاران خارجی چنین اهدافی دارند. ما باید آمدن خبرنگاران خارجی را به ایران تسهیل کنیم که البته این اتفاق رخ داده است. همچنین باید مردم بیشتر به جای مسئولان در مورد کشور صحبت کنند و به همین جهت ما به خبرنگاران خارجی توصیه می‌کنیم که سوالات خود را در خیابان‌ها ایران از مردم بپرسند چراکه ما نیاز به تبلیغات نداریم و همه چیز مشخص است.

وی در ادامه اظهار داشت: امسال با مشکل کاغذ مواجه بودیم که با تلاش‌هایی که جناب صالحی و مسئولان دیگر با رهبری معظم انقلاب انجام شد، منجر به این تصمیم شد که ما بلافاصله کاغذ را با ارز نیمایی وارد کشور کنیم. دولت همانقدر که دارو را برای ایرانی‌ها ضروری می‌داند کاغذ را هم ضروری دانسته و با وارد کردن کاغذ این موضوع را نشان داد چراکه توجه به رسانه‌ها باور دولت بوده و هست. طبیعتا برای حل مشکل ما ماموریت داشتیم به این شرایط بحرانی ورود پیدا کنیم بر این اساس اول ارز نیمایی به کاغذ تعلق گرفت دوم منابعی که در کشور بود را شناسایی کردم تا به این ترتیب مشکل را حل کنیم بر همین اساس از مدیران رسانه‌ای تشکر می‌کنم که با همکاری خوب پشت ما بودند و با همکاری خوب خود سبب شده‌اند که ما تسلیم ترامپ نشویم. آنها اعلام کردند که اگر قرار باشد از روزنامه ۵۰ نسخه هم منتشر شود کار خود را انجام می‌دهند. ۱۰ مجموعه واردات کاغذ را برعهده داشتند که روزنامه همشهری، خراسان، کیهان، ایران، جام جم، خبرورزشی و سه شرکت خصوصی از جمله مکان‌هایی به شمار می‌آیند که واردات کاغذ را برعهده داشتند.

معاون مطبوعاتی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: ۴۰ هزار تن کاغذ برای ما تخصیص داده شده که از این میزان ۲۷ هزار تن کاغذ تایید ارز را گرفته است از ۲۷ هزار تن تا به حال پنج هزار تن کاغذ بین رسانه‌ها توزیع شده است. همچنین سه هزار تن آماده توزیع به رسانه‌ها است. پنج هزار تن نیز برای ماه بعد و هشت هزار تن برای دو ماه بعد در نظر گرفته شده است. به نوعی ما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مشکل کاغذ تا خرداد سال آینده را حل کنیم.

وی ادامه داد: حرکت تازه‌ای که در راستای حل مشکل انجام شده، این بوده که اعلام کردیم از پنج هزار تن کاغذی که توزیع شده است، هر رسانه سهم خود را اعلام کند و حتی آنهایی هم که کاغذ دریافت نکردند این موضوع را اعلام کنند تا به این صورت مشخص شود که کاغذها کجا هستند. بر این اساس تاکنون ۱۵۸۰ رسانه کاغذ دریافت کردند که تا پایان شهریور تنها ۸۸۰ نشریه در زمینه دریافت کاغذ خوداظهاری کردند همچنین این موعد یک هفته تمدید شد که در این مدت ۲۰۰ نشریه دیگر نیز فرم خوداظهاری دریافت کمک را اعلام کردند اما تاکنون ۴۰۰ نشریه دیگر هنوز این موضوع را اعلام نکرده‌اند همین جا اعلام می‌کنم که استمرار دادن توزیع کاغذ به رسانه‌ها منوط به پرکردن فرم خوداظهاری دریافت کاغذ است.

خدادی در ادامه گفت: در ابتدا برآورد نشریات ۲۰ هزار تن کاغذ بود که با بررسی ما پنج هزار تن تشخیص داده شد و اکنون مشکل حل شده است. به نوعی ما پنج شاخص برای مصرف کاغذ در نظر گرفتیم اول خوداظهاری دریافت کاغذ، دوم اعلام چاپخانه‌ها، سوم بازرسی سرزده، چهارم آمار شرکت‌های توزیع و پنجم نظر کارشناسی. علاوه بر این موارد بر اساس اعلام چاپخانه‌ها مالیات تعلق می‌گیرد بنابراین چاپخانه‌ها نمی‌توانند عدد اشتباه اعلام کنند. مسیر ما مسیر بهینه کردن منابع و استفاده حداکثری از آنهاست به این ترتیب اجازه سوء افراد را از منابع نمی‌دهیم و حتما دنبال این هستیم که منابع در خدمت اثر قرار گیرد.

وی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد:‌ پیش‌نویس جدید قانون مطبوعات که معاونت مطبوعاتی در نظر گرفته به صورت دومرحله‌ای است که در آن شش ماهه اول به یک صورت در نظر گرفته شده و شش ماهه دیگر به صورت دیگر. ضریب انتشار رسانه‌ها در سال باید ۹۰ درصد باشد که شاخص اول ما به شمار می‌آید همچنین در بخش محتوا ۴۰ درصد محتوای روزنامه باید برای خود آن رسانه باشد که شاخص دوم ما به شمار می‌رود. اولویت دیگر ما حضور رسانه در مناطق محروم است که باید به آن توجه ویژه‌ای نسبت به رسانه‌های شهرهای دیگر داشته باشیم. اولویت دوم ما نیز با پرداختن به موضوعاتی است که اولویت مردم به شمار می‌رود گرچه در این موارد می‌توان به موضوعات آسیب‌های اجتماعی بحث اقتصاد، معارف دینی و دفاع مقدس، مسائل اجتماعی، سیاست خارجه و امنیت ملی اشاره کرد. همچنین توجه به رسانه‌های با زبان خارجه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون مطبوعاتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اولین بحران ما در رسانه بحران مخاطب است به نوعی همان انتقادی که رسانه‌ها به صدا و سیما وارد می‌کنند که مخاطب خود را نمی‌بینند همان انتقاد متوجه رسانه‌ها نیز هست. ما چند باشگاه مخاطبان در رسانه‌ها داریم و چقدر از خوانندگان پیگیر رسانه‌ها محل انتشار اخبار را از نزدیک دیدند. در این راستا مبنای ما این است که در پایان سال گزارشی داشته باشیم که بر اساس میزان کمکی که به رسانه‌ها داده شده رسانه‌ اعلام کند که آن کمک خرج چه چیزهایی شده است. این موضوع تاکنون نبوده ما می‌خواهیم آن را انجام دهیم که امیدواریم از پس این اتفاق بربیاییم. بنای ما این است که رسانه‌ها را به شفافیت از خود ترغیب کنیم.

وی در ادامه گفت: اینکه رنک رسانه‌ای در الکسا بالا باشد برای ما آنچنان اهمیت نداشته و بیشتر به محتوا توجه داریم به نوعی که از این پس ما به اسم رسانه‌ها پول نمی‌دهیم بلکه به محتوای آنها اهمیت داده می‌شود چرا که تاکنون بر اساس پول نفت یارانه داه می‌شد و حال که پول نفت به صفر رسیده یارانه رسانه‌ها از مالیات مردم تامین می‌شود بنابراین باید به مشکلات آنها پرداخته شود.

محمد خدادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بیمه خبرنگاران نیز توضیح داد: ۶۵۰۰ خبرنگار عضو صندوق حمایت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هستند که تا امروز ۱۵۰۰ نفر آنها بیمه شده و ۶۰۰ نفر نیز امسال برای بیمه معرفی شدند همچنین ۲۶۰۰ نفر نیز تاکنون از خدمات بیمه تکمیلی بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: جامعه خبرنگاران ما نیاز به هویت‌یابی دارند به نوعی رسانه‌ها باید به نقطه‌ای برسد که خودشان خبرنگاران را بیمه کنند اکنون تعداد رسانه‌های خارجی ۱۷۴ عدد بوده که به ۱۶ زبان مشغول کار خود هستند همچنین ۳۴۶ خبرنگار خارجی نیز در حال حاضر در کشور مشغول هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس