ترفند برای افزایش عمر باتری گوشی


ترفند برای افزایش عمر باتری گوشی

باتری گوشی را خیلی‌ها قلب آن می‌دانند. بهترین گوشی دنیا را هم اگر داشته باشید اما باتری آن درست و حسابی شارژ نگه ندارد هر روز دچار مشکل می‌شوید. این روزها دیگر اکثر گوشی‌های جدید با باتری‌های غیرقابل تعویض عرضه می‌شوند. این ماجرا به‌معنای آن است که شما برای تعویض باتری باید حتما به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این طبیعت باتری‌های گوشی‌های تلفن همراه است که پس از مدتی ظرفیت سابق خود را از دست می‌دهند اما ترفندهایی وجود دارد که با توجه به آنها می‌توانید عمر باتری را افزایش دهید و دیرتر دچار مشکل باتری شوید.

گرما؛ قاتل باتری

به‌عنوان مهم‌ترین نکته یادتان باشد گرما قاتل باتری موبایل‌تان است. اگر گوشی‌تان را در گرمای هوا روی پایه‌ای پشت شیشه ماشین قرار می‌دهید باید در انتظار کاهش عمر باتری‌ باشید. گاهی تابش مستقیم آفتاب باعث می‌شود دمای گوشی به ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد برسد. اگر یک باتری همواره بین دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد، بعد از یک سال استفاده از ۸۰ درصد ظرفیت اولیه بهره می‌برد. به همین‌خاطر بهتر است در موقع شارژ که گوشی به‌صورت طبیعی داغ می‌شود قاب یا محافظ آن را خارج کنید.

ممنوعیت شارژ طولانی

خیلی‌ها عادت دارند که هنگام خواب گوشی ‌را برای داشتن ۱۰۰ درصد شارژ در صبح، به شارژر وصل می‌کنند. هرچند گوشی‌های جدید پیشرفته شده‌اند و مثلا به‌صورت مرتب جریان را قطع می‌کنند تا مثلا با رسیدن به ۹۵درصد ظرفیت باتری شارژ از سرگرفته شود اما داغ‌شدن اینجا بار دیگر بلای جان باتری می‌شود. همچنین این کار به مرور زمان باعث تشکیل ورقه‌های فلز لیتیوم در محل قطب مثبت باتری می‌شود که در طولانی مدت می‌تواند عملکرد باتری و کل سیستم را دچار اختلال کند.

قدیمی‌شدن شارژ صفر تا صد

قدیم‌ها مشهور بود که باید گذاشت شارژ گوشی کاملا ته بکشد و سپس آن را حتما تا ۱۰۰ درصد شارژ کرد. این یک باور قدیمی و منسوخ شده است. این موضوع برای دوران باتری‌های نیکلی بود و ارتباطی به باتری‌های لیتیوم یونی امروزی ندارد و چنین روشی برای شارژ باتری‌های مدرن اصلا توصیه نمی‌شود. اکنون توصیه کارشناسان این است که همواره شارژ باتری را بین ۳۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید زیرا چنین کاری تأثیر زیادی در افزایش عمر باتری دارد. در واقع به جای اینکه با یک‌بار شارژ انرژی باتری را به ۱۰۰ درصد برسانید، بهتر است با بهره‌گیری از شارژهای جزئی همواره شارژ باتری را در حوالی ۳۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.

خطر «شارژ سریع» طولانی

شارژ سریع یکی از ویژگی‌های گوشی‌های جدید است. هر چند کارخانه‌های تولید‌کننده می‌گویند که این کار خطری برای گوشی ندارد اما استفاده به‌مدت طولانی از این روش توصیه نمی‌شود. به‌عنوان نمونه گفته می‌شود با شارژ سریع در مدت نیم‌ساعت شارژ گوشی از صفر به ۵۰ درصد می‌رسد. به همین‌خاطر توصیه نمی‌شود مثلا برای یک ساعت از شارژ سریع استفاده کنید. در این فناوری، ولتاژ بالایی وارد باتری می‌شود که این موضوع دمای باتری را افزایش می‌دهد.

مشکلی به نام شارژ و فعالیت همزمان

شارژ و مصرف زیاد همزمان به‌تدریج باعث آسیب دیدن به باتری گوشی می‌شود. مثال این مسئله مواقعی است که گوشی در حال شارژ است ولی همزمان مشغول تماشای ویدئو یا انجام بازی هم هستید. چنین کاری چرخه شارژ را مختل می‌کند و زمانی هم که باتری کاملا شارژ شده ولی هنوز به برق وصل است، موجب اختلال ولتاژ و در ضمن داغ‌شدن باتری می‌شود. بهترین راه برای رهایی از این وضعیت، عدم‌استفاده از گوشی حین شارژشدن یا انجام کارهای سبک با آن است. با این کار فشار زیادی به گوشی وارد نمی‌شود و اختلالی هم در چرخه‌های شارژ به‌وجود نمی‌آید.

گرما عمر باتری را کوتاه می‌کند

اگر گوشی‌تان را در گرمای هوا روی پایه‌ای پشت شیشه ماشین قرار می‌دهید باید در انتظار کاهش عمر باتری‌ باشید. گاهی تابش مستقیم آفتاب باعث می‌شود دمای گوشی به ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد برسد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر